Az értékesítés javítása utolsó epizódjában három fontos elemre térünk ki. A popupokra (felugró ablakok), az e-mailekre és a felhasználói interjúkra.
Az értékesítés javítása popupok segítségével
Sokan nem kedvelik a felugró ablakokat és való igaz, hogy az ész nélküli használatuk inkább idegesítő, mintsem hasznos. Azonban, ha kizárólag a megfelelő pillanatban jeleníted meg őket és nem túl tolakodó módon teszed ezt, rövid időn belül sokat lendíthetnek konverziódon.
A popupok ereje leginkább abban rejlik, hogy még ha az oldal tartalmában el is veszne mondanivalód, a felugró ablakon keresztül megkerülhetetlenül látogatóid tudtára adhatod ajánlatodat. A szofisztikált popup szoftverek, mint például az Optimonk széleskörű paraméterezési lehetőségei révén olyan szabályokat állíthatsz be, melyek által csak az ajánlatodra kész célközönség számára jelennek meg üzeneteid.
A popup szoftverek nemcsak a vásárlás támogatására szolgálnak. A lehetőségek tárháza igen széles, így építhetsz segítségükkel e-mail- és Messenger listát, gyűjthetsz visszajelzéseket, vagy tartalmaid megosztását is kérheted. A popupok alkalmazásának viszonylag alacsony a tanulási görbéje és még programozói segítség sem kell a használatukhoz, így gyorsan lehet velük különböző értéküzeneteket tesztelni.
E-mailekkel a sikeres értékesítésért
Jópáran úgy vélik, hogy az e-mailnek mint marketingeszköznek már leáldozóban van a csillaga, azonban a legtöbb így gondolkodó feltehetőleg soha nem tapasztalta meg az e-mail-marketing valódi erejét. Igaz, hogy az utóbbi időben általánosságban csökkent az e-mailek megnyitási aránya, viszont megfelelő szövegezéssel és perszonalizálással továbbra is a vevőszerzés egyik leghasznosabb és szinte teljesen automatizálható eszköze lehet.
Mivel az első vásárlást, vagy hírlevél feliratkozást követően már tudod ügyfeleid e-mail címét, így kár lenne nem kihasználni a lehetőséget, hogy időről-időre személyre szabott ajánlatokat kínálj nekik, az újravásárlást elősegítendő. Ha a vásárlók folyamatosan azt tapasztalják, hogy releváns a kapott e-mailek tartalma, a jövőben is szívesen nyitják majd meg üzeneteidet, mert tudják, hogy valóban értéket kapnak tőled.
Arra érdemes figyelni az e-maileknél, hogy a levél tárgya legyen a lehető legfigyelemfelkeltőbb, mert a temérdek levél közül csak a legérdekesebbeket fogják majd megnyitni. Itt is javasolt elsőkörben csak a címlista egy kis részére kiküldeni a különböző módon megszövegezett tárgyú verziókat, amikor aktuális leveleidet kidolgozod.
A komolyabb, befejezett vagy félbehagyott vásárláshoz köthető e-mail-automatizmusok kiépítése bár időigényes lehet, de garantáltan megtérülő befektetés. Minden egyes látogató, akitől már egyszer begyűjtötted az e-mail címét, minimum a leiratkozás pillanatáig értesülni fog legújabb ajánlataidról. Így akkor is utoléred őket, ha már jó ideje nem látogatták meg weboldaladat.
A felhasználói interjúk jelentősége
Volt már szó ugyan a kvalitatív tesztelés fontosságáról és annak online lebonyolítható formáiról, de nem szabad megfeledkeznünk a szemtől-szembeni interjúztatásról sem. Ennél közelebb nem tudsz kerülni ahhoz, hogy célközönséged valós gondolatmenetét megismerd. Jól irányzott kérdésekkel azonnali visszajelzéshez juthatsz terméked kritikus paramétereit illetően és igazolhatod, hogy azok a feltételezések, amelyekre üzleti modelled alapoztad, valóban megállják a helyüket.
A személyes ügyfélinterjúk talán leghatékonyabb formája a kérdésekkel vezetett, feladatorientált hangosteszt. Egy ilyen teszt során általában egy konkrét végrehajtandó feladatot adunk a tesztalanynak, akit arra kérünk, hogy hangosan gondolkodva igyekezzen végigmenni az ismertetett folyamaton. Az interjút a beleegyezésükkel célszerű videóformátumban is rögzíteni a későbbi újraelemzéshez, oly módon, hogy egyszerre figyeled a felületet, amin a tesztelő dolgozik és egy másik kamerával a tesztalany fizikai reakcióit veszed fel. Készülj a folyamat jobb feltérképezéséhez előre legyártott kérdésekkel is, de a legnagyobb felfedezéseket akkor teheted, ha úgy látod, hogy bizonyos lépéseknél elakad és rákérdezel az elbizonytalanodás okára.
Az ügyfélinterjúk legjobban akkor működnek, ha fizikailag egy térben vagy a tesztalannyal és megfigyelheted a viselkedésüket. Akár egy barátot, vagy célcsoportba tartozó ismerőst is megkérhetsz a tesztben történő részvételre, mert már ebből is rengeteget tanulhatsz. Egyetlen külső szempár bevonása is óriási segítség lehet, hogy kiszakadj a saját perspektívád okozta csőlátásból. Egy 5-10 fős teszt során pedig akár már a leginkább szembeötlő problémák 80%-át is kiszűrheted. Amennyiben a személyes tesztelésre nincs módod, úgy vannak direkt ilyen célzattal működő, fizetős online portálok is, ahol felkészült teszterek veszik alaposan górcső alá a tesztelendő szoftvereket és weboldalakat.
Teszteléssel foglalkozó portálok:
- https://testbirds.hu/ (magyar)
- https://www.usertesting.com/
- https://tester.userbrain.net/
- https://www.trymyui.com/
- https://www.userfeel.com/tester-faq
- https://www.userlytics.com/
- http://outsprung.com/
Járj a vásárlóid cipőjében
A puding próbája az evés, szokták mondani. Igaz ez saját terméked vonatkozásában is. Minél inkább felfut vállalkozásod, jellemzően annál inkább eltávolodsz a “frontvonaltól” és nem tapasztalod meg többé azt a vevői élményt, ami végérvényben a jövedelmedet adja. Ezért időről-időre érdemes vevőid cipőjében járva, újra kipróbálni a saját szolgáltatásodat. Csak így tudsz megbizonyosodni arról, hogy valóban megvalósul-e az a vásárlási élmény, ami elég meggyőző ahhoz, hogy célközönséged melletted döntsön és beazonosíthasd a lehetséges fejlesztési pontokat.
Azt is érdemes észben tartani, hogy lehetséges ügyfeleid számára nem csak te vagy az egyetlen alternatíva. Működjön bármennyire jól üzleted egy adott időszakban, ha csak a saját világodban létezel, soha nem tudhatod meg, hogy a konkurencia éppen mivel igyekszik elnyerni tőled a vásárlók kegyeit. Ha nem akarsz túl későn tudomást szerezni versenytársaid jó húzásairól, bármennyire is fájjon, de érdemes invesztálni az ő termékeik megvásárlásába és ajánlataik kipróbálásába is. A te feladatod, hogy összegyúrd a konkurensek jó megoldásait, majd ehhez még további hozzáadott értékajánlatokat tesztelve innoválj. Ha így teszel, képessé válsz olyan ügyfélélményt kreálni, ami nemcsak felveszi a piac többi szereplőjével a kesztyűt, de technikai K.O.-t is mér rájuk.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás
- A forgalom fajtái
- Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom
- Tesztelés a weboldal indulása után
- Tesztelés a weboldal indulása után 2. rész
- Célkitűzés és mérési rendszerek
- Weboldal konverzió szintjei
- Értékesítés javítása tesztekkel – 1 rész
- Értékesítés javítása tesztekkel – 2. rész