Weboldal tesztelés mobilon - user interview

Tesztelés a weboldal indulását követően – Online bozótvágás 43. rész


Merüljünk kicsit mélyebbre a teszt témájában. Az előző részben naggyából kikörvonalazódott az a lista, hogy mit is kell mindenképpen tesztelned közvetlenül a weboldal indulása után. Ebben a részben többek között arról lesz szó, hogy kik legyenek a tesztalanyok, miért fontos a megfelelő mennyiségű minta és, hogy milyen gyakran tesztelj. 

Szükséges minta és futási idő meghatározása

A tesztelés folyamatában mindig figyelj arra, hogy elegendő számú tesztalany legyen bevonva a következtetések levonása előtt, hogy ne vezesd félre magadat az eredményekkel. Ha 10 emberből 6 azt mondja valamire, hogy az neki tetszik, az nem egyenértékű azzal, mintha 100-ból 60 vélekedne ugyanígy. A kisebb minta esetén megeshet, hogy csak véletlenszerűen kerültek olyan tesztalanyok az utadba, akik az adott tesztesetet preferálták. Minél nagyobb a vizsgált minta, annál bizonyosabb lehetsz az eredmények helyességében. 

Az ökölszabály az, hogy tesztesetenként érdemes megvárni a párszázas minta összegyűlését, mintsem az idő sürgetésének engedve elhamarkodott következtetésbe bocsátkozni. Amennyiben úgy látod, hogy hosszú kifutási idő alatt sem lesz meg a kívánt nagyságú tesztközönség, inkább hagyd figyelmen kívül tesztjeid aktuális adatait, legyenek azok bármennyire biztatóak a bizonyítandó feltételezést illetően.

 

Kik legyenek a tesztalanyok?

Ha van arra mód, hogy megválogasd tesztjeid célközönségét, első körben tanácsos a leginkább cselekvésre motivált tábort, a lehetséges “rajongóidat” kiválasztani tesztalanyként. Ők lesznek azok, akik a leghamarabb és a legdirektebb módon tudtodra fogják adni, ha valami elnyeri a tetszésüket. Amennyiben ez a kedvező helyzet nem áll fenn a te esetedben, vagy még nem rendelkezel elegendő információval, akkor az ő beazonosításuk, illetve célközönséged “rajongóvá” nevelése kell, hogy a célod legyen. Ez utóbbit a preferenciák megismerésével és az azokhoz való adaptálódással tudod lépésről-lépésre haladva elérni.

 

Mennyit és milyen gyakran tesztelj? 

A legfontosabb alapvetés, hogy a tesztek mennyisége és gyakorisága ne menjen a kivitelezés minőségének rovására. A vezérelv, hogy határozz meg egy elvárt ciklikusságot (javasolt 2-4 hétben gondolkodni), és a tesztjeid bonyolultságánál is szorítkozz a minimumra, hogy beleférj az általad kijelölt ciklusba. Ez több szempontból is hasznos. Egyrészt egy idő után természetessé válik, hogy nem veszed azonnal igazságnak minden egyes elképzelésed, hanem adatokra támaszkodva igyekszel igazolni őket. A másik haszna ennek a mentalitásnak, hogy nem bonyolítod túl a dolgokat, hanem a tanulás sebességét tartod szem előtt. Végérvényben ugyanis ettől függ, hogy mennyire gyorsan tudsz haladni ajánlatod fejlesztésével. 

Ha úgy látod, hogy tesztjeid biztos kiértékeléséhez szükség van további mintagyűjtésre, szükség esetén kitolhatod a konklúzió levonását és a teszt lezárását a következő időszakra. A lényeg tehát az, hogy törekedj a ciklikusság betartására, de ha a pontos konklúzió miatt kell, maradj rugalmas a kiértékelés idejét tekintve és ne kösd az ebet a karóhoz.

 

A tesztelés módjai: kvantitatív vs. kvalitatív

A kvantitatív, mérőszámok alakulását követő tesztek önmagukban is nagyon beszédesek tudnak lenni, de azért lássuk be, hogy ha egy üzletről beszélünk, amögött mindig érző, cselekvő emberek vannak, ezért érdemes is úgy kezelned őket. 

A kvalitatív, viselkedés-megfigyelésre alapuló tesztelés során felszínre kerülhetnek olyan érzelmi mozgatórugók, vagy használhatósági hibák, amelyek pusztán a számokat nézve örökre rejtve maradnának. A csupán számokra alapozott döntések azért helytelenek, mert csak az egyes mérési pontoknál (pl. meglátogatta a fizetési oldalt) bírunk támpontul szolgáló értékekkel. A köztes folyamatok továbbra is láthatatlanok, holott pont itt lelhetőek a vasárlói életút egyes lépései közötti lemorzsolódás igazi okai. 

 

Hotjar képe a konverzió alakulásáról.
A Hotjar a lemorzsolódások okának kiderítésénél is a segítségedre lehet. Konkrétan megnézheted, hogy mi történik ekkor a látogatókkal videórögzítés formájában. Forrás: Hotjar

 

Bármilyen jellegű tesztről is legyen szó, fontos hogy határozzátok meg kik az egyes munkafolyamatok (teszt elindítása, adatok kiértékelése, stb.) felelősei a tesztelés során. A lényeg, hogy legyen felelős, legyél az te vagy a kiviteleződ. Definiálnotok kell, hogy ki, mit, mikorra és hogyan csinál meg és a teljesülésről ki és kinek fog beszámolni. Ha ezt az egyszerű szabályt sikerül tartanotok, máris a hatékonyság útjára léptetek.

 

Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész
  32. Tesztelés: 3. rész
  33. A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
  34. A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
  35. Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
  36. Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
  37. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
  38. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
  39. Forgalomterelés és optimalizálás
  40. A forgalom fajtái
  41. Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom
  42. Tesztelés a weboldal indulása után

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!