Ahogy egy hete ígértük, a mai részben megismerkedhettek a projektszereplők listájának utolsó két tagjával, és további hasznos gyakorlati projektmenedzsment tippekkel is készültünk nektek!
Fejlesztő
A fejlesztő gondos kezeinek munkája nyomán a megalkotott grafika végre egy interaktív, működő formát ölt. Beköti a marketing és analitikai kódokat, az űrlapokat összedrótozza a hírlevélküldő szoftverrel és felkészíti az admin felületet a napi szintű tartalomkezelésre. Keresőbaráttá és mobilon is jól navigálhatóvá teszi az oldalt, valamint gondoskodik arról, hogy az ügyféllátogatásokat ne zavarhassa lassú betöltődés és böngésző-kompatibilitási probléma.
Miután kiválasztotta a weboldal erőforrás igényeihez szabott tárhelyszolgáltatót, felkészíti az oldalt a látogatók fogadására, majd indulás után elvégzi a szükséges lépéseket, hogy az oldal a keresőmotorokban is megjelenhessen. Beállítja a biztonsági mentéseket, hogy nemkívánatos események következtében se legyen vállalhatatlan fennakadás az oldal működésében. Az indulást követően javítja az esetlegesen felmerülő hibákat, védi az oldalt a támadásoktól, megvalósítja a betervezett fejlesztéseket.
Projektmenedzser (PM – Te)
A korábban leírtak az egyes szakemberek feladatait csak nagy vonalakban vázolták fel, de már ebből is látható, hogy mennyire komplex gépezet is egy weboldal és mennyi mozgó alkatrésszel bír. Ha ezeket nem tudod megfelelően összehangolni és hibamentesen működtetni, akkor számtalan sebből fog vérezni oldalad és bőven a lehetőségeiden alul tudsz majd teljesíteni.
Megrendelőként – mint az a személy aki vásárra viszi a bőrét az újonnan elinduló oldallal – tartozol magadnak annyival, hogy mindezt nem bízod a vakszerencsére és kizárólag a közreműködők alaposságára. Legalább felülnézetből meg kell ismerned a munkafolyamatokat, a kormányon kell tartanod a kezedet, mégha nem is te leszel talán az aki a konkrét projektmenedzsmentet vinni fogja.
Mivel az egyes szakemberekhez tartozó feladatkörök nagy része jellemzően lineárisan egymás után rendezhető, ezért egy jól összeállított ellenőrző listával már kiszűrheted a felmerülhető hibák jelentős százalékát, amihez sablont is biztosítok neked.
A Trello projektmenedzsment szoftver tökéletes eszköz arra, hogy a projekt kulcsfázisainak haladását végigkövesd kivitelezőiddel. Forrás: Trello
Kivitelezői piramis, összefüggések, feltételezések
A megfelelő szakembergárda megléte és hatékony együttműködése nélkül a projekt biztosan gyenge lábakon fog állni. Minél alapvetőbb szakaszból hiányzik a szaktudás a projekt megvalósulásakor, annál inkább alulteljesítő lesz az oldal. Mert bár lehet weboldalt készíteni szövegírói és grafikusi támogatás nélkül, mondjuk egy sablonból is, csak nem érdemes.
Valóban lesz egy akár még láthatólag megfelelő megjelenésűnek tűnő oldalunk, csak éppen lehet, hogy nem lesz kereslet arra, amit kínálsz, ha nincs megfelelő üzleti tervezés a koncepció mögött. Vagy nem lesz forgalom, mert nem dolgoztad ki a forgalomterelés eszközeit. Ha nincs megfelelő szövegezés vagy használhatósági hibáktól hemzseg az oldal, úgy minden bizonnyal csak az ügyfelek elenyésző százaléka fog vásárolni.
A hiányosságok egy része talán korrigálható a weboldal életútjának későbbi szakaszaiban is, de minél később történik ez a korrekció, annál fájdalmasabb lesz, mert annál több idődbe és pénzedbe fog kerülni. A megfelelő időben odafigyelve ezekre, töredéknyi erőforrásból is kivédhetőek.
Azt is érdemes megemlíteni, hogy a teljes szakembergárda meglétének esetén is kontroll alatt kell tartanod, hogy az információáramlás köztük zökkenőmentesen és megfelelő mélységben történjen. A szakemberek hajlamosak azt feltételezni, hogy a számukra átadott anyag megfelelő kidolgozottsággal bír és a saját feladatukra fókuszálnak csak leginkább.
Ahogy korábban is említettem, a grafikus nem tartalomspecialista, ezért ha kidolgozatlan szöveget kap, ugyan elvégez pár korrekciót a saját tudásszintjének megfelelően, de ez közel sem lesz az, amit egy profi sales szövegíró képes megalkotni.
Szívesen olvasgatnál még a témában? Csak kattints arra a linkre, ami a legjobban érdekel, vagy haladj végig sorban:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész