Belevágni egy weboldal projektbe a legtöbb esetben rémisztő. Ott állsz világmegváltó ötleteddel, tele lelkesedéssel és félve teszed meg az első lépéseket. Nem tudod, hogyan is néz ki egy projekt-tervezet, az árajánlat, amit kapsz reálisan beárazott(?), és a kiviteleződ rendelkezik vajon tényleg a szükséges szaktudással? Lelkiismeretesen végzi majd munkáját?
A félelmeket eloszlatandó szeretnélek megnyugtatni, ugyanis egy sikeres weboldal projekt folyamata nem sokban tér el bármely egyéb hasonló projekt menetétől.
A lényeg, hogy szentelj elegendő időt a tervezésnek, légy tisztában a kulcsfázisokkal és legyél képes megfelelően delegálni a feladatokat, valamint ellenőrizni az átadott munkát. Az online bozótvágás mai részében a sikeres weboldal projekt alapvető lépéseiről fogom fellebbenteni a fátylat, hogy már legyen egy stabil alap a fejedben a későbbi, kivitelezést taglaló szakasz értelmezéséhez. Először is szögezzünk le néhány alapvetést.
A projekted minden esetben többe fog kerülni és tovább fog tartani, mint azt eredetileg gondolod és ez nem feltétlenül a kiviteleződ hibája lesz.
Sok részletre csak akkor derül fény, amikor már nyakig benne vagy a projektben és a módosítások/új igények bizony extra munkát jelentenek majd a kiviteleződnek, amit a gyümölcsöző, hosszú távú együttműködés reményében nem árt kifizetni. Ismert emberi tulajdonság, hogy hajlamosak vagyunk túl optimisták lenni, ezért egy minimum másfeles szorzóval kalkulálj, mind a költségvetés, mind pedig a kivitelezés időtartama tekintetében.
Hogy őszintén megvalljam, sok helyen megfordultam és sok projektet láttam, az éves több millió dolláros büdzséjűtől kezdve a pár százezresig, de elvétve találkoztam olyannal, ami az előre kitűzött határidőre elkészült. Ha a határidő kritikus és nem lehet eltolni, megoldás lehet az is, hogy priorizálod a szükségesen megvalósítandókat két csoportra:
Az egyik, ami nélkül nem lehet elindulni és az üzlet szempontjából létfontosságú, a másik, amit később is ráérsz beépíteni, amikor a weboldalad már pénzt termel. A tapasztalatok szerint minden egyes projekt nagyon sok olyan tervezett és szükségesnek tartott elemet tartalmaz, amik a “jó volna” kategóriába sorolhatóak és nem elengedhetetlenek az induláshoz.
A másik “vörös zászló”, a rengeteg “ha” kezdetű mondat a projekt leírásában. Ezek jellemzően olyan, csak bizonyos esetben praktikus működésbeli sajátosságok, amelyek első körben elhagyhatóak, viszont megvalósításuk rengeteg extra munkával, így költséggel is jár. Érdemes ezen szempontok alapján átvizsgálni projekted és ennek megfelelően priorizálni.
Példa alap funkcionalitásra:
- Webshopban lehet vásárolni
- Blogolás lehetősége
Példa második körös funkcionalitásra:
- Kapcsolt termékek ajánlása múltbeli vásárlások alapján
- Blogcikkekhez automatikus tartalomjegyzék generálás alcímek alapján
Balgaság volna abban a reményben belevágni a megvalósításba, hogy teljesen a kivitelezőid lelkiismeretes, szakértő munkájára bízod magadat. Ha csak nem egy ügynökséget bízol meg, feltehetőleg nincs is meg házon belül a minden területre kiterjedő szükséges szakértelem és rálátás. Éppen ezért legalább a weboldal projektek kulcsfázisaival és elemeivel tisztában kell lenned.
Egy alaposan előkészített weboldalprojekt életszakaszai a kivitelezésig.
Vegyük sorra melyek is ezek a kulcsfázisok, mi történik ezeken belül és mire kell kiemelten figyelnünk.
Előkészítés
A 0. szakasz minden esetben az, hogy helyesen mérd fel a projekted életképességét. Mielőtt bármit csinálnál, szükséges hogy legyen egy jól körülírható képed a célközönségről, mert ez képezi minden további tervezés alapját. Minél teljesebb ez a leírás, annál jobban meghatározható, hogy mekkora piacra lősz majd. Ez azért nagyon fontos, mert ezen áll vagy bukik, hogy képes leszel-e profitábilisan működtetni online vállalkozásodat.
Ha nincs megfelelő nagyságú felvevőpiac, akkor kár belevágni a projektbe, mert a vége mindenképp csúfos bukás lesz.
Külön blogcikket tervezek majd a piacméret meghatározásának, ezért nem mennék itt bele további részletekbe, a lényeg, hogy ha nincsen konkrét, igazolható, számokon alapuló esély a megtérülésre, akkor a projekt nem áll készen az elindításra.
A tervezésnél törekedj arra, hogy minél részletesebben írj le minden lényeges kritériumot a kivitelezőid felé, hogy számodra mikor tekinthető elvégzettnek egy adott feladat. Enélkül a projekt a kivitelező részéről egyrészt nem árazható be korrektül, másrészt téves elvárások fogalmazódhatnak meg mindkét fél fejében a feladat sikeres teljesülését illetően.
A hiányos elvárások miatt lehet, hogy alacsonyabban lesz beárazva a projekt, de ezzel nem feltétlenül jársz jól, mert a kivitelező alapvető tervezési hibákat véthet és lehet, hogy csak útközben derül ki, hogy nem is rendelkezik a tényleges igények megvalósításához szükséges szakmai kompetenciákkal.
Rutinosabb kivitelezők, ha úgy látják, hogy hiányos specifikációval találkoznak és a megrendelő jelölt a feltárásban nyújtott segítség után sem képes teljeskörűen meghatározni az elvárásokat, menekülőútként a nyújtott árajánlatba beleszámíthatják az esetleges extra igényekből fakadó többletmunkát is. Így a kapott árajánlat – bár a kivitelező oldaláról reális -, a megrendelő oldaláról túlárazottnak tűnhet, mivel ő például “csak egy egyszerű webshopot” akar, viszont a kivitelező rálátással bír a megvalósítás részleteire is. Ezért nagyon fontos, hogy az üzleti igényekkel és működésbeli sajátosságokkal kapcsolatban minél több infót szolgáltass a kivitelező számára.