Kevesen vitatnák, hogy egy gyermek felnevelése kihívásokkal teli, mégis talán a legnagyobb örömet adó feladat a világon. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy mekkora felelősség és minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy biztosítsuk a lehető legtöbbet a kis jövevény számára.
Épp ezért kevés olyan esemény van a világon, amire annyira tudatosan készülünk az azt megelőző 9 hónapban mint gyermekünk születése. Kivizsgálásokra, felkészítő tanfolyamokra járunk, könyveket olvasunk, fórumokat bújunk és a lehető legkörültekintőbben igyekszünk mindent beszerezni a nagy nap eljöveteléig. Tudjuk azonban, hogy az igazi feladat csak ezután jön, életünk végéig tart és általában legalább 18 évig mi fogjuk egyengetni gyermekünk útját, amíg saját lábra nem tud állni.
Ne indulj útnak üres hátizsákkal
Egy webes projektre is érdemes hasonló körültekintéssel felkészülnöd, mintha gyermeket várnál, főleg ha a család költségvetése viseli a vállalkozással járó kockázatokat. Itt is nehézséget okozhat az elérhető információk garmadája, amiben nehéz eligazodni és ezért jobbára a kivitelezőkre szokás hagyatkozni. Ez azonban csak az esetek kis százalékában fog jól működni, mert megfelelő fokú felkészülés és előkészítettség nélkül még a legjobb webes kivitelezők sem tudnak garantáltan sikerre vinni egy projektet. Pláne, ha nem tudod, hogy melyik kivitelezővel, a projekt melyik szakaszában kell együtt dolgoznod. Általános tapasztalat, hogy rendszerint keveseknek van fogalma erről.
“A célok helyes megtervezése, már maga fél siker.”
– Zig Ziglar
Online horrorsztori
Tegyük fel, hogy eleged van az inkompetens főnököd utasításaiból, aki egyébként is helyetted aratja le a jól végzett munkád babérjait. Szeretnél egy magasabb jövedelmi szintet elérni és saját kezedbe vennéd a sorsodat. Úgy gondolod, hogy többre vagy képes, ezért saját vállalkozásba kezdesz.
Elkezded kidolgozni a terméked/szolgáltatásod, még talán pár embert meg is kérdezel arról, hogy van-e létjogosultsága és ez megerősít abban, hogy belevágj. Online fogsz értékesíteni, ezért weboldalfejlesztő után nézel. Törekedsz a minőségre, így kivitelezőből sem a legolcsóbbat választod. Elkészül a gyönyörű honlap és eljön az indulás napja. Hallottad, hogy kellene egy Facebook oldal is legalább, ezért csinálsz egyet cégednek, kéred az ismerőseid, hogy kövessenek és az indulás hírét beharangozó posztra jönnek is a lájkok szépen.
Aztán csend. Nem történik semmi, nincsenek látogatók, nem csörög sem a telefon, sem a kassza, nincsenek vásárlások. A kiviteleződ elfelejtette közölni veled, hogy fizetett hirdetés nélkül csak akkor lesz forgalmad, ha a rendszeres tartalomgyártásba sok-sok órát beleölsz és akkor is 3-6 hónap múlva várható valamiféle aktivitás. Telnek a napok és fogynak a készpénz tartalékaid. Utolsó reményed a fizetett hirdetés, hogy legyen egy kis forgalom az oldalon.
Elindítod első hirdetési kampányod, de azt látod, hogy óriási költéssel csak minimális számú látogatót és vásárlást hoz. Keresed a hiba forrását, némi utánaolvasással sikerül jobban céloznod, látható is valamiféle javulás, de még mindig messze vagy attól, hogy hosszútávon profitábilisen működtesd a rendszert.
Marketingesekkel véleményezteted a honlapot és azt mondják, hogy sajnos a tartalmon van bőven javítanivaló és használhatósági hibákkal is küzd az oldal. Újabb százezreket költesz a fennálló problémák orvoslására. A hirdetések megtérülése elkezd javulni, egyszer azonban elapadnak a vásárlások. Marketingeseid azt mondják, hogy sajnos elérted a célközönséged egészét és már nincsenek további bevonzható vásárlók a piacon. A terméked sajnos egyszer értékesíthető, ezért újra eladni már nem tudsz, így nagyon úgy néz ki, hogy kénytelen leszel lehúzni a rolót.
Profittermelő vállalkozás, vagy csak egy saját börtön
Tanácstalanul figyeled az eseményeket. Egyik ismerősödtől hallasz egy keresőoptimalizálással (SEO) foglalkozó szakemberről, aki megnézi hogy az általad megcélzott kulcsszavakra mekkora a keresési mennyiség. Mindössze havi 100 keresésről szól, és mivel konkurencia nincs, a havi keresőkből érkező forgalom nagy része is nálad csapódik le a statisztikák szerint. Rájössz, hogy a 2 ezer forintos értékesítési árú terméked maximum 200 ezer forintot tud konyhára hozni, még akkor is, ha mindenki vásárol. Ugyanekkor a vállalkozásod havi üzemeltetési költsége 100 ezer forint. Csak eddig 1 millió forintot beleöltél már a termékfejlesztésbe és a vállalkozás elindításába.
Korábban irodai alkalmazottként 300 ezer forintos fizetésedből kellemesen megéltél, a vállalkozói lét viszont nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Úgy döntesz visszamész alkalmazottnak és a megspórolt pénzedből törleszted a vállalkozás indításához felvett hitelt. Idén nem lesz nyaralás és sajnos a gyerekek sem kapják meg a hőn áhított játékokat a karácsonyfa alá.
Hol siklott félre a történet?
Egyetlen kritikus, online piackutatáshoz tartozó lépés kihagyásával. Elég, ha egyetlen, apró lépés marad csak ki a tervezésből és máris dugába dőlhet a terved, mert az alapokra épül minden. Amennyiben egy olyan piacon próbálod megvetni a lábad, ahol csak limitált számú vásárló található, az üzleti modelled nem lesz hosszú távon fenntartható. A megfelelő módszerek, mint például a kulcsszókutatás, és a hirdetéseken keresztül elérhető közönség nagyságának megbecslése segítségével megkímélheted magadat a fenti példában említett hibától.
Nyilván egy sarkított példáról van szó, de azért talán sikerült érzékeltetni, hogy egy alapvető tervezési mulasztással mennyire könnyű zátonyra futtatni a vállalkozásod.
A kiragadott példa mellett még számos más buktató is online vállalkozásod sikerének útjába állhat, melyek rendszerint könnyen elkerülhetőek, ha van ezekre rálátásod és tudatosan tervezed elkerülésüket.
Az ideális projektfolyamat jól körülírható, nagyrészt lineárisan egymást követő teendők sorozata, amiből főleg az alapozási szakasznál nem érdemes semmit kihagyni.
Rendelkezz kristálytiszta tervekkel, hogy irányba állj
Milyen kritikus tervezési szakaszokat kell végigjárnod egy online vállalkozás sikerének megalapozásához?
-
- Célközönség meghatározása
Jól meghatározott célközönség nélkül nem kalkulálható piacméret - Felvevő piac méretének meghatározása
Eszközök:- Kulcsszókutatásnál a havi keresési mennyiségek
- Konkurencia weboldalainak látogatottsági adatai
- Konkurencia bevételi adatai a nyilvános céginformációk alapján
- Konkurencia Facebook oldalainak követői száma és aktivitása
- Facebook hirdetéskezelőben az elérhető közönség nagysága
- A jövőbeni konkurenciád Facebook hirdetéstárában mutatott hirdetései
- Profitábilis működéshez szükséges forgalom és konverziós szint kiszámítása
- Célközönség értékesítési útvonalának felvázolása
- Forgalomszerzés mikéntjének meghatározása
- Keresőforgalom: tartalomgyártás
- Fizetett forgalom: hirdetés Facebookon vagy a Google rendszerében
- Induláshoz szükséges, és az azt követően is beépíthető funkcionalitás szegmentálása és specifikálása
- Célközönség meghatározása
A felsorolt tervezési feladatok kivitelezésében érdemes egy gyakorlott marketinges segítségét kérned, de a későbbiekben részletesen is kitérünk a mikéntekre, így akár te magad is el tudod végezni ezeket.
Önellenőrző kérdések profitot termelő online biznisz építéséhez:
- Valóban olyan tevékenységbe fogsz bele, ami nemcsak profitszerzésről szól, hanem akár ingyen is csinálnád/csinálod?
- Valóban olyat árulsz, amire az embereknek szüksége van?
- Van megfelelő nagyságú felvevőpiac?
- Mekkora látogatószámot és átlagos kosárértéket kell elérned, hogy önfenntartóvá váljon az üzlet?
- Honnan tudod behozni a látogatókat és mennyibe kerül egy látogató behozatalának költsége?
- Hogyan fogod mérni a vevőszerzés hatékonyságát?
- Mennyi idő alatt kell elérned a profitcélod, hogy ne merítsd ki a készpénz tartalékaid?
Nem kell megrettenned ezektől a kérdésektől, mert mire a könyv végére érsz, a válaszok nagy része már a birtokodban lesz.
Légy optimista, de készülj a legrosszabbra
A teljeskörű tervezéshez hozzátartozik az is, hogy nemcsak a lehető legoptimálisabb forgatókönyvvel számolsz, hanem azzal is, hogy mi történhet akkor, ha minden rosszra fordul. Vajon túlélné projekted azt is, ha kétszer-háromszor annyi ideig tartana az indulás vagy a felfutás időben és pénzben, mint azt eredetileg tervezted? Mi történne, ha csak feleannyi lenne egy éven át a forgalmad, mint amire számítottál, vagy az árverseny miatt negyedére csökkenne az értékesítés után a nálad maradó profit?
Ez csak pár kérdés azok közül, amit feltehetsz magadnak, hogy magabiztosan indíthasd el projekted. Az online piactér egy komplex, rengeteg tényező és versenytárs által befolyásolt csatamező, ahol csak a legfelkészültebbek kerülnek ki győztesként. Ezen sorok írásakor épp a modern idők leghosszabb növekedési időszakán vagyunk túl gazdasági szempontból. Annyi bizonyos, hogy egy kiszámíthatlan piaci környezetben a felkészületlenség és a hatékonyságot nélkülöző üzletmenet kevés lesz a túléléshez.
Hamarosan érkezik a folytatás, addig is ajánlom figyelmedbe a cikksorozat előző részeit: