Manapság a Facebook annyira népszerű platform, hogy sokan teljesen a rabjává válnak és minden figyelmüket ennek a csatornának szentelik. Mivel mi a weboldalakat tekintjük az online üzlet központi elemének ezért szeretnénk egy pár érvet felsorakoztatni azok számára, akik úgy gondolják, hogy kizárólag egy Facebook oldallal is sikerre vihetik üzleteket.
Weboldal pro és kontra
A weboldal közel 25 éve rendíthetetlen kőszikla, ezidő alatt bizonyította, hogy más platformok jönnek-mennek, de weboldalra mindig szükség lesz. Ráadásul a weboldalt övező megoldások olyannyira széleskörűek és szofisztikáltak lettek, hogy igazából csak a képzeletünk szab határt annak, hogy mit tudunk megvalósítani általuk. Kijelenthető, hogy ma elképzelhetetlen egy magára valamit is adó online vállalkozás egy tisztességes weboldal nélkül.
Éppen az előbb említett teljeskörű testreszabhatóság az, ami a legnagyobb hatékonysággal működő értékesítési platformmá teszi a weboldalt. Tökéletesen vásárlóid igényeihez szabhatod a kinézetet, a tartalmat, visszajelzést gyűjthetsz tőlük, illetve a begyűjtött adatok alapján máshol is utoléred őket miután látogatást tettek nálad.
Az adatbányászok kincsestára
Mivel egy vállalkozás sikere abban rejlik, hogy mennyire jól tud igazodni a valós piaci kereslethez, ezért minden üzlet célja az kellene legyen, hogy minél hamarabb megismerje vásárlóit. A weboldalakhoz köthető analitikai eszközöknek hála tudni fogod milyen eszközökről, mennyi ideig tartanak a látogatások, hol morzsolódik le a legtöbb látogató és akár videós formátumban is végignézheted minden látogató útját. Ha elegendő időt szánsz az elérhető adatok elemzésére, egy idő után még vásárlóid ki nem mondott igényeire is fel tudsz készülni és olyan ajánlatokat kreálhatsz, amelyekre szívesen igent mondanak, ami akár vásárláshoz, valamint újra elköteleződéshez vezethet.
Mi az, amit nem tud a weboldal?
Minden éremnek két oldala van és bár túlnyomórészt vannak a weboldalak mellett felsorolható pozitívumok, azért be kell látni azok korlátait is. Önmagában egy honlap csak részben vihet téged sikerre, mivel az ingyenesen, hirdetés nélkül bevonzható forgalom nem kiszámítható és az ilyen szintű hektikusságra nem lehet bizalommal üzletet építeni. Kell tehát több, weboldalra forgalmat terelő, látogatószerző megoldás ahhoz, hogy vevőjelöltjeid nagy számban, célközönségedből merítve megismerhessék ajánlatod.
A weboldal másik gyengéje, hogy alapvetően kicsi az átjárás az egyes honlapok között. A közösségi platformok legnagyobb erőssége a tartalmak megosztásának lehetősége és hogy rengeteg relevánsnak ítélt tartalmat mutat nekünk a rendszer akkor is, ha mi esetleg még nem érdeklődtünk az adott téma iránt. Ha ismerősünk jónak véli egy adott cég oldalát és megosztja a Facebookon, akkor az a mi érdeklődésünket is felkeltheti, tehát a kérdéses cég úgy tehet szert forgalomra, hogy azért ő egyáltalán nem fizetett. A weboldalak közötti linkelés révén ugyan tudunk oldalról-oldalra járni, de közel sem akkora az új tartalmak felfedezésének esélye mint a Facebook hírfolyamában, ahol az algoritmusok folyamatosan tartalomfogyasztási szokásainkhoz illeszkedő, friss tartalmat kínálnak nekünk. Facebookon ráadásul a linkelt tartalom minőségéről is azonnal visszajelzést kapunk, a reakciók és hozzászólások számából.
Mikor lehet elégséges egy Facebook oldal?
Vannak bizonyos esetek amikor kizárólag egy Facebook oldallal is el lehet boldogulni. Ha elsősorban közösségi interakciókra épül az üzleted és főleg konzultációs munkát végzel, indulásként a közösségi média jelenlét is elegendőnek bizonyulhat. Nem fogsz tudni azonban berobbanni a köztudatba egyik napról a másikra, kell hogy kialakuljon egy számottevő mennyiségű követői bázis, ami már bizalmat kelt, hogy az oldalra tévedők számára hiteles lehess.
Ehhez rendszeres, lehetőleg stratégia mentén felépített tartalomgyártásra van szükség. Amennyiben inkább idővel, mintsem tőkével rendelkezel, megfelelő vonal lehet üzleti koncepciód életképességének teszteléséhez. Ha pedig kinövöd a rendszer lehetőségeit, bátran invesztálhatsz egy weboldalba, ahová meglévő követőidet irányíthatod. Egy Facebook oldal bizonyos esetekben induláshoz elégséges lehet, de hosszútávon érdemes és szükséges is a platformon túl terjeszkedned.
Mik a Facebook korlátai?
A Facebook egy tökéletes eszköz, ha a vevőkkel történő kommunikációról van szó és hirdetési rendszerét is nyugodtan tekinthetjük a világ egyik legkiforrottabjának. A platform azonban már kezd túljutni népszerűségének csúcspontján és egyre nagyobb teret hasítanak az érdemi vásárlásokból a feltörekvő kihívók (Instagram, LinkedIn). Ebből kifolyólag kockázatos lehet üzleted egyedüli vevőszerzési csatornájaként használni.
Ahogy egyre népszerűbbé vált a platform, és egyre többen versenyeznek a Facebook felhasználók figyelméért, úgy kezdett el drágulni a hirdetések költsége és csökkent le a kiposztolt tartalmak organikus elérése. Korábban egy 10 000 főt számláló oldal friss posztját akár a követők 50-60%-a is láthatta, mára ez az arány inkább 5-6%-osnak mondható. Ebből is érezhető, hogy friss versenyzőként, fizetett hirdetés nélkül, tulajdonképpen a semmibe fogod a tartalmat gyártani, mert nem lesz aki lássa, így nem lesz lehetőséged a gyors felfutásra. A Facebook által preferált tartalomformátumok, mint a videó és az “élőzés”, valamelyest jobb organikus eléréssel bírnak egyelőre, de kijelenthető, hogy az ingyenes elérés tovább fog csökkenni, így a tendencia azt mutatja, hogy az egyre dráguló hirdetések fognak csak eredményt jelenteni számodra.
Újabban a Facebookos csoportokra esküsznek mint mentsvárra, ahol továbbra is nagy a kiposztolt tartalmak elérése.
Itt érdemes észben tartani a csoportdinamikai alapvetéseket. A legelfogadottab nézetek szerint 150 főtől nagyobb csoport már nem kezelhető (legalábbis egy fő számára) úgy, hogy mindenkire elegendő figyelem jusson. Ha viszont üzleti modelled egy kisebb csoportból származó rendszeres jövedelemre alapoz, a csoportok jó lehetőséget adnak számodra.
Általános hátulütője mind a Facebook oldalaknak, mind pedig a csoportoknak, hogy a tartalmak már nem időrendi sorrendben vannak megjelenítve, hanem az algoritmus által fontosnak vélt relevancia pontszám alapján. Teljesen lehetséges, hogy ugyanazt az oldalt kétszer egymás után megnézve, máshogy látjuk a posztok sorrendjét, és egy nagy interakciót kiváltó poszt gyorsan a süllyesztőbe küldhet olyan tartalmat is, amibe rengeteg munkaórát fektettünk.
A tartalmak visszakereshetősége általánosan rossz a vertikális elrendezés miatt, a hírfolyamban látottak újra megtekintése pedig szinte lehetetlen. Annyi tartalom jelenik meg naponta, hogy a Facebook mindig a legfrissebbeket igyekszik elénk tolni, így már egy-egy frissítés után sem láthatjuk esetleg azt, amit érdekesnek találtunk és szerettünk volna újra megnézni.
A tartalmak formai kötöttségei, a minimális testreszabhatóság és a rendszer által biztosított, fix funkcionalitásból való gazdálkodás is korlátozó tényező a Facebook esetén, míg a weboldalaknál mindezeket teljesen a célpiacod igényeihez szabhatod. A platform másik gyengéje, hogy bár az egyes posztok analitikáját általánosságban láthatod, azonban a mélyebben szántó adatbányászathoz (pl. mennyi ideig olvasták, hova navigáltak utána) limitáltak a lehetőségeid egy honlappal szemben.
Mielőtt temetnénk a Facebookot, azért mondjuk el, hogy a legtöbb vállalkozás számára még mindig óriási potenciállal bír, viszont a gyenge minőségű tartalmak és alacsony színvonalú menedzsment többé már nem elegendőek a versenyben maradáshoz.
Hogyan használd együtt hatékonyan a web- és Facebook oldalad?
Az előbb említettek mentén a jó stratégia az lehet, ha a Facebook oldalt vagy csoportot forgalomszerzési csatornaként használod a weboldaladra. A hírverés és a közösséggel történő interakció folyjon a közösségi média platformokon, de a minőségi tartalmat és értékesítést szigorúan a weboldalon keresztül bonyolítsd.
Hamarosan érkezik a folytatás, addig is ajánlom figyelmedbe a cikksorozat előző részeit: