Google Search Console analitikai nézet

Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess – Online bozótvágás 3. rész


Régi idők – A vevők kopogtatnak az ajtódon

Réges-régen, nem egy messzi galaxisban, hanem a weboldalak hőskorában, már maga a tény, hogy weboldallal rendelkeztél, versenyelőnyhöz juttatott. Kevés volt a konkurens az online térben, működtek a mára már tiltott keresőoptimalizálási praktikák, könnyen a keresőoldalak csúcsára kerülhettél és jöttek a látogatók, majd belőlük a vásárlások. Ahogy egyre inkább alapvetővé vált, hogy minden cégnek weboldala legyen, úgy vált egyre nehezebbé kiemelkedni a tömegből, és került egyre többe, hogy egyáltalán labdába rúghass. 

Mára odáig fajult a helyzet, hogy két részre szakadt az online versenyzők tábora. 

Az egyik oldalon vannak a feneketlen pénztárcájú piaci szereplők, akik tőkeerősségükből kifolyólag a legprofibb kivitelezőkkel dolgozhatnak, így óriási piaci előnyre szert téve. 

A másik oldalon maradtak azon KKV-k, akik a könnyen elérhető megoldásokkal igyekeznek látszólag működő, ugyanakkor a valóságban alulteljesítő weboldalakat saját maguk összehozni, vagy olcsón sokat kínáló, “Jolly Joker”, mindenes kivitelezők képességeire bízva elindítani projektjeiket. 

Végeredményben óriási szakadék tátong a két réteg között, ami egyre csak nő, ahogy a technológiai megoldások egyre szofisztikáltabbá válnak és ezen rendszerek működtetése egyre költségesebb lesz. 

A legjobbak már a mesterséges intelligenciát igyekszenek hadrendbe állítani, míg vannak, akik még mindig egy tisztességes weboldal összerakásával szenvednek.

 

Új szelek fújnak – Tanulj, hogy az élre törhess

A kisvállalkozásoknak a weboldalak tekintetében szemléletváltásra van szükségük. El kell engedni a “majd ezt is megoldom okosban magam” gondolkodást és a projekt eredményes koordinálására valamint az értékadásra kell fókuszálniuk. 

Van egy új irányzat a vállalkozásépítésben, ami a startupoktól csorgott át a köztudatba, ahol szintén szűk büdzséből kell felvenni a harcot a piac nagy részét uraló régi motorosokkal. A kulcsszó a “validált tanulás”.

A gyorsan történő, validált (igazolt) tanulással köröket verhetsz rá versenytársaidra. Azonban az ördög a részletekben rejlik és sok apró tényező egyidejű megléte szükséges a sikerhez. Két központi eleme a sebesség, valamint a hatékony végrehajtás.

Mi is az a validált tanulás és miben tér el a hagyományos vállalkozásépítési módszertantól?

A validált tanulás arról szól, hogy egy bizonyos feltételezésünkre valós válaszokat kapjunk a célpiacunktól, lehetőleg még azelőtt, hogy túl sokat invesztálnánk egy nem működő ötletbe. Képzeld el, hogy egy éttermet akarsz nyitni egy zsúfolt nagyvárosban. Érdemes elindítani az egészet mindenféle közvélemény-kutatás nélkül? Ha 100 megkérdezettből 70 azt mondja, hogy tetszik a koncepciód és szívesen kipróbálná az étlapot a megadott árszínvonal mellett, már nagyobb bátorsággal vághatsz bele a projektbe.

Az eddig bevett termékfejlesztési folyamat arról szólt, hogy töltsünk el sok időt a tervezéssel, majd a megvalósítással, aztán nézzük meg, mi történik. Ezzel szemben a validált tanulással gyakori teszteken keresztül, adatalapon igyekszünk megtudni minél többet ügyfeleink valós igényeiről, a probléma felmerülésének pillanatától az újravásárlásig. 

Mindezt már a projekt korai fázisától kezdődően, még azelőtt, hogy a weboldalad egyáltalán napvilágot látott volna és még csak ötlet szintjén létezett.

A tradicionális termékfejlesztés sokszor vaktában lő és nehezen igazolhatóak az elköltött összegek. A validált tanulás nem egy csodapirula, ami egy csapásra növekedési pályára állíthat, hanem számszerűsíthetően eredményes tesztek sorozata. Ezen sikeres tesztek eredményeképpen érhetünk el eddig nem látott magasságokba. A validált tanulással nemcsak az új ügyfelek behozatalára fókuszálunk, hanem általánosságban az üzletmenet hatékonyság-javítására. Ennek eszközei többek között, a tranzakciós érték növelése, a vásárlások nagyobb arányú teljesülésének elősegítése és a már meglévő ügyfelek újravásárlásra ösztönzése.

Hogyan is alkalmazható ez a minimalista, “mérjük meg mi az, ami működik” hozzáállás a weboldalak készítésénél?

A fő gondolat, hogy mindig csak a szükséges minimumban gondolkodj. Tudatosan tervezd meg a lehetséges következő lépéseket, kapj minél hamarabb visszajelzést az irány helyességéről és ha igazoltnak bizonyulnak elképzeléseid, csak akkor áldozz több időt és pénzt a részletekbe menő megvalósításba. 

Fontos, hogy meghatározd, milyen célszámokat – forgalmat és profitot –  kell elérned ahhoz, hogy egyáltalán életképes lehess. Emellett fel kell mérned a valós kereslet nagyságát is, mert megfelelő számú vásárló nélkül még a legjobb termékkel/szolgáltatással bíró vállalkozás is elbukhat. Hiba lenne termékfejlesztésbe kezdeni, ha a felvevőpiac közel sem akkora, ami képes lenne eltartani a vállalkozásodat. Egy multi talán elbír pár nagyon költséges hibát is, de egy KKV könnyen elvérezhet ezeken. 

Mielőtt azt hinnéd, hogy a gondolatmenet alkalmazása már egy tökéletesre csiszolt weboldalt igényel, az igazság az, hogy akár egy papírfecnire felvázolt koncepció is alkalmas a célközönség reakcióinak tesztelésére. Mennyivel lehetnél költséghatékonyabb így? A fő kérdés amit folyamatosan fel kell tenned magadnak,  hogy mi az a minimum tesztelhető produktum, amivel érdemi visszajelzést kaphatsz, hogy tanulni tudj. Ahhoz, hogy ezt a kérdést megválaszolhasd, azt is tudnod kell, hogy mi az a feltételezés, amit szeretnél igazolni. A célod ezzel a minimális, teszteléshez éppen elégséges verzióval annak a bizonyítása lesz, hogy a célpiacod valóban úgy vélekedik a feltételezéseddel kapcsolatban, mint ahogy azt te képzelted. 

Mire figyelj?

Mindig csak annyit lépj a projektben előre, ami ahhoz szükséges, hogy megbizonyosodj arról, hogy jó úton jársz. Képzeld el, hogy meghirdetsz egy előadói estet egy többszáz főt befogadni képes konferenciateremben, úgy, hogy az előadásod témájáról eddig egyetlen cikket olvastál, nem ismer senki és fogalmad sincs, hogy másokat érdekel-e egyáltalán a téma. Ha már felkészült vagy és megbizonyosodtál a terved életképességeséhez szükséges alapfeltételezésekről, kisebb eséllyel kell később fájdalmas veszteségeket elkönyvelned, mintha csak induláskor derülne esetleg ki, hogy zsákutca a koncepciód. Csak így tudod biztosítani, hogy minimalizáld a piacra lépéshez és a dinamikus térnyeréshez szükséges erőforrásokat.

A validált tanulás a weboldal projektek egészére alkalmazható, a tervezéstől kezdve a folyamatos optimalizálásig. A hangsúly a számszerűsíthetőségen és a gyors visszajelzés gyűjtésen van. Minél több tévutat tudsz megspórolni a nem működő megoldások folyamatos kiszórásával, annál inkább rátalálsz arra, ami valóban működik a célközönségednél. Ez folyamatosan növekvő ügyféltranzakciókban fog megtestesülni. Ha valami nem működik változtatsz, ha valami jó iránynak tűnik, azt tovább finomítod. Ha pedig úgy látod, hogy egyáltalán nem érdemes tovább lépned, még mindig sokat nyerhetsz azzal, ha időben realizálod veszteségeidet és nem dobsz ki több, jól/jobban is elkölthető pénzt.

Hamarosan érkezik a folytatás, amiből megtudhatod, hogy milyen tervezési lépések betartásával kerülheted el a buktatókat, ha online vállalkozol.

 

A cikksorozat előző részeit itt éred el:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?

 

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!