Most, hogy azt már tisztáztuk: kivitelezőre márpedig szükség van, lássuk mire édemes odafigyelend a közös munka során!
Milyen időtávra válassz kivitelezőket?
Azzal nagyjából tisztában kell lenned, hogy lehetsz bármennyire felkészült a vállalkozásod indítására, a siker nem egyik napról a másikra fog megtörténni. Már a kezdetben legalább 3 éves időtávra érdemes tervezned, de nyilván ettől sokkal tovább szeretnéd, ha eredményesen működne az üzleted.
Ugyanakkor a megrendelők rendszerint költséghatékonysági szempontokat szem előtt tartva, projektalapon, 1-3 hónapos kivitelezési időre szerződve választanak kivitelezőt. Ezt követően már jellemzően semmilyen kötelezettség nem terheli a megbízottat. Ez a megszokott felállás, de nem az ideális.
A fix projektbüdzsé abban teszi érdekeltté a kivitelezőt, hogy minél hamarabb zárja a projektet.
Ha van rá mód, a fix projektdíj mellé egy bizonyos eredményszintek eléréséhez kötött bónuszrendszert is beiktathatsz a motiváltság fenntartása érdekében, bár ez a ritkábban alkalmazott módszer. A legjobban akkor kerülnél összhangba kivitelezőiddel, ha egy profitmegosztós hosszútávú együttműködésben gondolkodnátok, így létrejöhetne az érdekegyezés. Nyilván mind a bónuszok, mind a profitmegosztás csak akkor működhet, ha kiviteleződ munkájának eredménye és a bevételnövekedés között egyértelmű korreláció vonható.
Van tehát egy 3 éves felfutási időnk és egy körülbelül három hónapos partneri együttműködés, amit követően jellemzően elválnak a megrendelők és kivitelezők útjai.
Miért nem ideális ez egyik fél számára sem? Habár a megrendelő számára a fix projektköltség jó kalkulálhatóságot biztosít, az igazi munka csak a projekt indulása után kezdődik, mert akkor derül ki igazán, hogy mennyire működik a kitalált koncepció.
A megrendelőnek tehát valójában szüksége lenne a kivitelező folyamatos támogatására. Azonban, mivel fix költségű a projekt, a kivitelező bevételének maximalizálása érdekében aziránt van motiválttá téve, hogy a lehető legrövidebb idő alatt kipörgesse a projektet, majd újabb ügyfél után nézzen.
Ez ugyanakkor neki sem jó, mert egyrészt az új ügyfél megszerzése is költséggel jár, másrészt egy új bizalmi kapcsolat kiépítése, és az egymásra hangolódás projektmenedzsment oldalról is rengeteg időbe telik. Egy bejáratott együttműködés során, ezzel szemben sokkal gördülékenyebben folyik már a kommunikáció és csak az aktuálisan megoldandó problémákra kell fókuszálni.
Hogyan néz ki az ideális együttműködés a kivitelezőkkel?
Az ideális együttműködés keretei a kivitelezőkkel, ahogy látjuk, merőben máshogy néznek ki, mint ahogy az a köztudatban él. A fix határidő és büdzsé megköti a tervezésre fordítható időt is, ami sokszor jóval tovább kellene, hogy tartson, mint az általában történik.
Legtávolabb pedig talán attól áll az ideális eset, hogy egyetlen kivitelező egy személyben mindent elintéz helyetted és neked csak a végeredményként megépülő weboldal átvétele a feladatod, amit követően búcsút inthettek egymásnak. Ha olyan kivitelezővel találkozol, aki ezt ígéri, nyugodtan farolj ki az együttműködésből mielőtt belevágnál, mert szinte garantáltan zsákutca lesz a projekted.
A jó kivitelező részletekbe menően kérdez és olyan dolgokra is rávilágít amire te magad nem is gondoltál volna, egyfajta üzleti mentorként is tekinthetünk rá. Tudja hol vannak a határai- és ahol szükséges partnereket is bevon a kivitelezésbe, ha nem állnak házon belül rendelkezésre a megfelelő kapacitások.
Marketinges aggyal, rendszerekben gondolkodik és hosszútávra tervez, mert tudja, hogy a weboldal bevételszerző képessége csak folyamatos, hosszútávú munkával maximalizálható. Amit először bemutatsz a külvilág felé az csak egy jóhiszemű hipotézis.
A minimum amiben gondolkodnod kell, hogy előre kijelölt teljesítménymutatók mentén méred a weboldal eredményességét az indulást követően.
Legalább 3-6 hónapon át ajánlott kivitelezőiddel szoros együttműködésben dolgozni a továbbfejlesztésén, hogy a lehető legnagyobb élményt nyújtsa a látogatóknak, így növelve a bevételtermelő képességét.
Ezen időszak alatt kiszűrheted a legfontosabb használhatósági hibákat, optimalizálhatod a hirdetéseidet és elkészülhetnek azok a fejlesztések, amikre valóban igényt tartanak a látogatók. Első körben a csupán az oldal “jó lenne ha ezt is tudná” funkciólistáját gazdagító igényeket ha lehet kerüld, mert ezek csak feleslegesen drágítják a weboldal elindítását.
A fenti szempontokat figyelembe véve mindenképp egy hosszútávú, többkivitelezős megoldás útján kell, hogy elindulj. Ha nem így teszel bizonyos fókuszterületek a szükségesnél kevesebb figyelmet kapnak, ami alapvető hatással lesz az eredményességedre.
Lassan 20. alkalommal esünk neki az online bozótosnak. Amennyiben még csak most csatlakoztál hozzánk, itt könnyedén felveheted a fonalat:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?