konvertálás

Konvertálás: Érdeklődőkből vevők – Online bozótvágás 13. rész


A konverziós arány a legfontosabb mutatószám, ami meghatározza weboldalad eredményességét.

Konverziónak számít minden olyan cselekvés a weboldalon, ahol a látogató valami számodra is értékes feladatot hajt végre (pl. vásárol, kapcsolatba lép veled). Konverziós arány alatt pedig az összlátogatószámra vetített ügyféltranzakciók (cselekvések) arányát értjük. Szoktak rá hivatkozni a látogatók vásárlási hajlandóságaként, vagy az oldal ügyfélszerzési képességeként is. 

A konverziós arány kiszámításának képlete:

Konverziós arány = Összlátogatószám / Ügyféltranzakciók száma

Ha weboldaladon csak a kapcsolatfelvételek számát méred, és nem történik direkt vásárlás, akkor mérned kell azt is, hogy a kapcsolatot felvevők közül végül hány válik igazi ügyféllé, így kapsz teljes képet, ez lesz a valódi konverziós arányod. Az egyszerűség kedvéért a jövőben a konverzió kifejezést használjuk majd az ügyféltranzakciókra, így egy nyelvet fogunk beszélni a kivitelezőinkkel és a marketingesünkkel is.

Ha az iparági átlagadatokhoz hasonlítod oldalad teljesítményét, jó képet kapsz arról, hogy mennyire jól működsz. A konverziós arány a legbeszédesebb minőségi mutató a weboldaladról. Egyértelműen megmutatja, hogyan teljesítesz és milyen távlatok állnak előtted a profitszerzéshez, “neadjisten” azt, hogy mennyire kell összeszedned magad, hogy egyáltalán profitábilis lehess.

Érdemes figyelni arra, hogy alacsony forgalmú oldal esetén a konverziók száma változó lehet, attól függően, hogy éppen mennyire vásárlásra kész érdeklődők látogatják az oldalt az adott időszak alatt, de hosszabb időtávon követve egyre pontosabb értéket kapunk.

Az egyes e-commerce üzletágak átlag konverziós arányai. Forrás: Smart Insights

Mikor kell foglalkoznod a konverzióval?

Már a weboldalad indulása előtt fontos meghatároznod azt a célkonverziós arányt és forgalmi szintet, ami mellett oldalad profitot lesz képes termelni. Ha sikerül feltornászni egy adott látogatószám mellett az érdeklődőkből vásárlókká válók arányát akkorára, ami mellett eléred a kívánt árbevételt, garantáltan működőképes lesz az online üzleti modelled. 

A DX Labz profitkalkulátorával egyszerűen kiszámíthatóak a konverziós célok. Forrás: DX Labz

Ha ezt az előkalkulációt kihagyod, valószínűleg viharos vizeken fogsz evezni, mert nem tudsz egy konkrét cél elérésének irányába dolgozni és hiányozni fog az a minőségi mutató, amivel eldönthetővé válik, hogyan is teljesítesz az elvárthoz képest. Óva intenélek ettől, mert sok pénzedbe és idődbe fog kerülni, hogy befoltozd a süllyedő hajón keletkezett lyukakat, ha egyáltalán sikerülni fog mielőtt anyagi erőforrásaidat (teljesen) kimerítenéd.

Bárki is készíti el a weboldalad, győződj meg arról, hogy az fel lesz készítve a konverzió mérésére és nem vérzik majd el, mert olyan használhatósági, vagy tartalmi hibáktól hemzseg, amik elriasztják a potenciális vásárlókat. Hogy mérni tudj, először át kell gondolnod, mi is az a fő cselekvés az oldalon, ami szeretnéd, hogy teljesüljön.

Ha ez a két dolog adott, akkor az iparágadhoz tartozó átlag konverziós arányból nagyjából be tudod lőni, hogy mennyire jól teljesítesz.

konvertálás

Feltételezem, te sem szeretnéd, ha oldalad csak egy útjelző tábla lenne a sivatag közepén, ezért marketingeseddel együtt már jóelőre meg kell terveznetek a forgalomszerző hirdetési kampányaidat. A jó hír, hogy a hirdetési rendszerek fel vannak készítve a weboldalon történő konverziós események lekövetésére, így adatalapon dolgozhattok a hirdetések és az oldal szerkezetének javításán, annak mentén hogy milyen hirdetési formula működött a legjobban. Ezt a tevékenységet mindaddig folytatnotok kell, ameddig el nem éritek azt a pontot, ahol már kiszámíthatóan és profitábilisen működik a vevőszerző rendszered.

A lényeg, hogy legyen terved a konverzió mérésére és folyamatosan áldozz időt a konverziós arány javítására, különben online vállalkozási álmaidból könnyen rémálom és csalódás lehet.

Ha már van elég érdeklődő, a következő kérdés, hogyan teszed őket ügyféllé? A legfontosabb, hogy feltérképezd az ügyfelek útját az “a-ha momentumig”, amikor végül úgy döntenek, hogy szükségük van az ajánlatodra. Amint kideríted, hogyan és mikor jön el ez a pillanat, azon kell dolgoznod, hogy minél több érdeklődőt eljuttass eddig a pontig. 

konvertálás

A gyenge láncszemek beazonosítására érdemes végigkövetni az ügyfél útját az elérni kívánt fő konverziós célig és megfigyelni, hol morzsolódnak le a legtöbben. Mire is gondolok? 

Vegyük példaként, hogy olyan szolgáltatást kínálsz, amit 30 napig ingyen ki lehet próbálni, majd ezt követően havidíjért cserébe lehet tovább használni. Ha hirdetéseidből a weboldalad főoldalára tereled a forgalmat akkor a hirdetés az 1. lépés, a főoldal meglátogatása pedig a 2. Amennyiben az a célod, hogy minél többen igénybe vegyék az ingyenes próbaidőszakot egy fiók létrehozásával, ami egy főoldalon található űrlap beküldésével hajtható végre, akkor ez a 3. lépés és egyben az egyik konverziós célod is.

Ha rengetegen kipróbálják a szolgáltatást ingyenes verzióban és aktívan használják az ingyenes időszak végéig, de nem fizetnek elő (ez lenne a 4. lépés és a végső konverziós célod), akkor feltételezhetjük, hogy túl magasnak tartják az árszabást. Az is előfordulhat, hogy csak nem sikerült aktív használatra bírnod a felhasználót a próbaidőszak alatt, hogy valóban megszeresse a szolgáltatást. 

Példa ügyfél életút:

  1. Az ügyféljelöltnek problémája merül fel találkozik a hirdetéssel és a linkre kattint
  2. A főoldalra érkezve elolvassa a tartalmadat a problémája lehetséges megoldásáról
  3. Ingyenes fiókot regisztrál a megoldásért, adatait az űrlapon megadva
  4. A 30 napos próbaidőszak leteltét követően előfizet a havidíjas szolgáltatásra

Ebből a lépéssorozatból is látszik, hogy több mérési pontot, azaz konverziós célt is érdemes kijelölnöd. Hiába tökéletes például az ajánlatod, ha magára a weboldalra csak páran jutnak el.

Ha az adatok elemzése során sikerül beazonosítani a fő lemorzsolódási pontokat, érdemes ügyfélinterjúk során validáltatni, hogy valóban itt található-e a továbblépés legnagyobb akadálya.

Tételezzük fel, hogy egy webáruháznál az adja a legnagyobb frusztrációt az újravásárlásnál, hogy a korábban e-mailben kiküldött véletlenszerű karakterekből álló kuponkódot be kell gépelni. Ilyenkor, ha a kosárnál a vevő e-mail címe alapján automatikusan érvényesítjük a kedvezményt, máris megkönnyítettük számára a vásárlási folyamatot. Minél több időt tudsz eltölteni adatelemzéssel, annál több ilyen fájdalompontot tudsz beazonosítani.

Még szó szerint egy tucat további részt írtunk már a témában. Hidd el, mind ennyire hasznos:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!