weboldal

Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2. – Online bozótvágás 38. rész


A weboldal techikai hátterével kapcsolatos 6 kulcsfontosságú terület felét már az első részben kiveséztük. Most nézzük a maradék hármat, melyekről szintén jó, ha tulajdonosként is van egy alapvető tudásod!

 

Képoptimalizálás

A képek optimalizálása az oldal betöltődési méretének csökkentésére talán a leginkább egyszerű és leghatásosabb mód. Sokszor látom azt, hogy okos képoptimalizálással az oldal mérete a töredékére lenne redukálható. A kiviteleződ feladata, hogy az oldal megépítésekor használt képek optimalizálását elvégezze, de rád is hárul feladat, mint aki az oldalt napi szinten kezeli.

Ha bármi okból képet kell feltöltened az oldalra, figyelj oda, hogy csak akkora felbontású képet használj, mint ahogy az az oldalon maximális nagyságban megjelenik. Az ajánlott feltöltési mérettel kapcsolatban kiviteleződtől kérj felvilágosítást. 

Munkádat segítheti egy előre telepített képoptimalizáló bővítmény használata, ami automatikusan feltöltéskor optimalizálja a képeket. Itt is nyerhetsz akár további 70% méretcsökkenést. Ha fejlesztőd felkészítette az oldalt az újgenerációs képformátumok támogatására is (pl. webp), további kilobyte-okat spórolhatsz.

Végül pedig el kell mondanunk, hogy az agyonoptimalizált képektől már csak az egyáltalán nem megjelenő képek tudnak gyorsabbak lenni, amit a felhasználó számára oldalbetöltődést követően nem látható területeknél tanácsos használni. Erre vannak egy kattintással könnyen bekapcsolható megoldások (pl. Lazy Load by WP Rocket), sőt olyannyira támogatja például a Google ezt az elgondolást, hogy a közeljövőben a legtöbb böngésző már alapból így fogja kezelni a képeket. Addig is érdemes odafigyelnünk erre, és ha lehet a sávszélességzabáló videóknál is járjunk el hasonlóan.

weboldal kép optimalizálás

Dinamikus analitikai kódok és marketing szoftverek

Manapság, amikor mindenhonnan azt halljuk, hogy “az adat az új olaj”, és azonnal meg kell szólítanod a látogatókat, mielőtt elhagynák oldalad, nagy a kísértés a marketingesek részéről, hogy teleaggassák a weboldalt mindenféle analitikai kódokkal, chatmodulokkal, popup- és e-mail automatizmusokkal.

Ezek a megoldások mind arra a logikára épülnek, hogy még az oldal felhasználó által látható tartalmának megjelenítése előtt be kell töltődniük, hogy azonnal adatot tudjanak gyűjteni és interakcióra felszólítani. 

Ezeket a betöltődési időket mind-mind ki kell várnia együttesen az oldal látogatóinak. Mivel ez az oldal lassulásával jár, így a késleltetett betöltődés jópár elnavigálást fog eredményezni. Ezeknek a programkódoknak a lefutása ráadásul egy kellemetlen mellékhatással is jár. Bár vizuálisan úgy tűnik, hogy betöltődött az oldal, de amíg a kódok értelmezésre nem kerülnek a felhasználók eszközein, addig a weboldal kattintható elemei nem, vagy csak késleltetve reagálnak az interakcióra, mert a számítási kapacitás teljesen le van kötve.

Az esztelen használat helyett érdemes átgondolni, hogy egy-egy megoldásnak mikor veszed hasznát és megkérni a marketingesed, hogy pl. egy chatmodul, vagy popup szoftver kódját csak pár másodperces késleltetéssel töltse be, amikor a látogató már egy kellemes első élményben részesült. Ezzel a megoldással nem veszítesz te sem, és a látogatók útját sem akadályozod.

weboldal kód

Tárhelyválasztás

Nagyon sok olyan oldalt láttam már, ami hosszú idők óta küzdött sebességproblémákkal az alulméretezett, nem célspecifikus tárhely miatt és egy prémium szerverre váltás varázsütésre megoldotta a gondokat. Olyan oldalakról is szó van, amelyek éves szinten többszázmillió Ft-os forgalmat bonyolítottak le, viszont a szerver ami kiszolgálta őket egy éves szinten pártízezres megoldás volt. 

Már havi 8-10 000 Ft-tól elérhetőek olyan prémium megoldások, amelyek kifogástalan teljesítményt nyújtanak. Ne az olcsó tárhelyekkel akarj spórolni, mert ettől biztos csak többet fogsz bukni a lassú betöltődés révén elnavigáló látogatók miatt. A tárhelyekkel kapcsolatos rossz döntés jellemzően nem a vállalkozó hibája, hanem inkább a nem megfelelő tájékoztatásra vezethető vissza, vagy csak a jószándékú, de kevésbé informált kivitelezők igyekeznek így spórolni megrendelőiknek.

weboldal tárhely

Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész
  32. Tesztelés: 3. rész
  33. A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
  34. A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
  35. Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
  36. Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
  37. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!