A weboldal techikai hátterével kapcsolatos 6 kulcsfontosságú terület felét már az első részben kiveséztük. Most nézzük a maradék hármat, melyekről szintén jó, ha tulajdonosként is van egy alapvető tudásod!
Képoptimalizálás
A képek optimalizálása az oldal betöltődési méretének csökkentésére talán a leginkább egyszerű és leghatásosabb mód. Sokszor látom azt, hogy okos képoptimalizálással az oldal mérete a töredékére lenne redukálható. A kiviteleződ feladata, hogy az oldal megépítésekor használt képek optimalizálását elvégezze, de rád is hárul feladat, mint aki az oldalt napi szinten kezeli.
Ha bármi okból képet kell feltöltened az oldalra, figyelj oda, hogy csak akkora felbontású képet használj, mint ahogy az az oldalon maximális nagyságban megjelenik. Az ajánlott feltöltési mérettel kapcsolatban kiviteleződtől kérj felvilágosítást.
Munkádat segítheti egy előre telepített képoptimalizáló bővítmény használata, ami automatikusan feltöltéskor optimalizálja a képeket. Itt is nyerhetsz akár további 70% méretcsökkenést. Ha fejlesztőd felkészítette az oldalt az újgenerációs képformátumok támogatására is (pl. webp), további kilobyte-okat spórolhatsz.
Végül pedig el kell mondanunk, hogy az agyonoptimalizált képektől már csak az egyáltalán nem megjelenő képek tudnak gyorsabbak lenni, amit a felhasználó számára oldalbetöltődést követően nem látható területeknél tanácsos használni. Erre vannak egy kattintással könnyen bekapcsolható megoldások (pl. Lazy Load by WP Rocket), sőt olyannyira támogatja például a Google ezt az elgondolást, hogy a közeljövőben a legtöbb böngésző már alapból így fogja kezelni a képeket. Addig is érdemes odafigyelnünk erre, és ha lehet a sávszélességzabáló videóknál is járjunk el hasonlóan.
Dinamikus analitikai kódok és marketing szoftverek
Manapság, amikor mindenhonnan azt halljuk, hogy “az adat az új olaj”, és azonnal meg kell szólítanod a látogatókat, mielőtt elhagynák oldalad, nagy a kísértés a marketingesek részéről, hogy teleaggassák a weboldalt mindenféle analitikai kódokkal, chatmodulokkal, popup- és e-mail automatizmusokkal.
Ezek a megoldások mind arra a logikára épülnek, hogy még az oldal felhasználó által látható tartalmának megjelenítése előtt be kell töltődniük, hogy azonnal adatot tudjanak gyűjteni és interakcióra felszólítani.
Ezeket a betöltődési időket mind-mind ki kell várnia együttesen az oldal látogatóinak. Mivel ez az oldal lassulásával jár, így a késleltetett betöltődés jópár elnavigálást fog eredményezni. Ezeknek a programkódoknak a lefutása ráadásul egy kellemetlen mellékhatással is jár. Bár vizuálisan úgy tűnik, hogy betöltődött az oldal, de amíg a kódok értelmezésre nem kerülnek a felhasználók eszközein, addig a weboldal kattintható elemei nem, vagy csak késleltetve reagálnak az interakcióra, mert a számítási kapacitás teljesen le van kötve.
Az esztelen használat helyett érdemes átgondolni, hogy egy-egy megoldásnak mikor veszed hasznát és megkérni a marketingesed, hogy pl. egy chatmodul, vagy popup szoftver kódját csak pár másodperces késleltetéssel töltse be, amikor a látogató már egy kellemes első élményben részesült. Ezzel a megoldással nem veszítesz te sem, és a látogatók útját sem akadályozod.
Tárhelyválasztás
Nagyon sok olyan oldalt láttam már, ami hosszú idők óta küzdött sebességproblémákkal az alulméretezett, nem célspecifikus tárhely miatt és egy prémium szerverre váltás varázsütésre megoldotta a gondokat. Olyan oldalakról is szó van, amelyek éves szinten többszázmillió Ft-os forgalmat bonyolítottak le, viszont a szerver ami kiszolgálta őket egy éves szinten pártízezres megoldás volt.
Már havi 8-10 000 Ft-tól elérhetőek olyan prémium megoldások, amelyek kifogástalan teljesítményt nyújtanak. Ne az olcsó tárhelyekkel akarj spórolni, mert ettől biztos csak többet fogsz bukni a lassú betöltődés révén elnavigáló látogatók miatt. A tárhelyekkel kapcsolatos rossz döntés jellemzően nem a vállalkozó hibája, hanem inkább a nem megfelelő tájékoztatásra vezethető vissza, vagy csak a jószándékú, de kevésbé informált kivitelezők igyekeznek így spórolni megrendelőiknek.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.