A múlt héten világos képet kaptunk arról, hogy a sablon vagy az egyedi kód felhasználásával készült weboldal lesz-e a jó választás, most pedig a technikai háttérrel kapcsolatban vesszük végig, amit nem csak a fejlesztőnek, de neked tulajdonosnak is érdemes tudni!
Bővítmények használata
A bővítmények a weboldal alapműködésének kibővítésére szolgáló, tetszőlegesen telepíthető és ki-be kapcsolható, megbízható forrásból származó programok. Többségükből ingyenes és fizetős verzió is elérhető. A legnépszerűbb tartalomkezelő megoldásokhoz, mint például a WordPress, tengernyi bővítmény találhatsz, amelyek önmagukban csodásak lehetnek. Olyan programkódokat tartalmaznak, amiért egy fejlesztőnek sokszor többszázezres tételeket kellene kifizetned. Ráadásul a rengeteg felhasználónak hála, ezek a megoldások többnyire hibamentesen is tudnak működni. Valaki előtted már biztosan belefutott a legtöbbször felmerülő hibák egyikébe, amit a fejlesztők azóta már régen javítottak.
Jöjjön az, hogy mire kell figyelnie a fejlesztődnek a bővítmények esetén. Ugyanarra a problémára rendszerint több bővítmény is található. Érdemes a közösség értékelésének és a letöltések számának figyelembe vételén kívül azt is mérlegelnie, hogy a bővítmény mennyire lassítja az oldalad. Általánosságban elmondható, hogy minél inkább csak egy bizonyos megoldásra kitalált bővítménnyel van dolgod, annál gyorsabb és megbízhatóbb lehet, de érdemes több megoldást is kipróbálni és tesztekkel mérni a sebességbeli, valós hatásukat.
Ha valaki maga kezeli az oldalát, nagy a csábítás, hogy mindent bővítményekkel oldjon meg, holott sok esetben pár sor kóddal egy fejlesztő ugyanazt az eredményt tudja elérni, töredéknyi lassulás mellett. Ha oldalad alapból sablonra, netalántán page builderre épül, még inkább igaz az, hogy oda kell figyelned a bővítmények erőforrásigényére. Egy alapból nagy erőforrás igényű oldalra még több terhelést pakolni nem feltétlenül okos gondolat, pláne, ha az optimalizálásra sosem fordítunk időt.
Sebesség büdzsé
A manapság tapasztalható egyik legnegatívabb trend a weboldalak sebesség optimalizálása szempontjából az, hogy egyáltalán nincs meg a kontrollszemlélet. Ez azt jelenti, hogy a legtöbben nem követik figyelemmel, mennyivel lassul a weboldaluk az újabb bővítmények telepítése és kódok beillesztése által, illetve a folyamatosan növekvő oldalméret következtében.
Mindig úgy gondolják, hogy ezt az egy bővítményt még elbírja az oldal, mígnem az a használhatatlanság szintjéig le nem lassul. Ekkorra már jellemzően olyan szinten függnek a telepített bővítményektől, hogy csak nagy anyagi befektetések árán lehet kiváltani őket egyedi kóddal, hogy ne kelljen megválni az általuk biztosított funkcionalitástól.
Ezért főleg a bonyolultabb bővítmények telepítése előtt és után egyaránt érdemes egy-egy mérést végezni. Ha pedig azt látod, hogy az új “jövevény” jelentősen belassítja az oldalt, akkor érdemes alternatív megoldás után nézni. Bár a “bővítménykontroll” nem a te feladatod, most hogy már tudsz ennek fontosságáról, megkérheted a weboldal fejlesztőjét, hogy monitorozza weboldalad sebességének a változását az új bővítmények telepítésének függvényében.
Weboldal fitness
Ahogy a való életben, úgy a weboldalak optimalizálásánál is könnyebb a megelőzés, mint szigorú diétára fogni magad. A weboldal fogyókúránál a legfontosabb a probléma gyökerét megfogni, ehhez pedig elengedhetetlen egy átfogó vizsgálat. Hál’istennek ma már rengeteg szuper analitikai eszköz áll rendelkezésünkre, hogy felderíthessük a problémák mibenlétét (pl. Google PageSpeed Insights). Az ezekből kinyerhető információkra támaszkodva hatékonyan tudtok azon dolgozni a fejlesztőddel, hogy kiiktassátok a lassító tényezőket a leginkább égető problémáktól kezdve, fontossági sorrendben haladva.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.