tesztelés - eredmények

Tesztelés: 3. rész – Online bozótvágás 32. rész


Amennyiben minden neked szükséges eszközt beszereztél és csatarendbe állítottál a múlt heti rész elolvasása után, itt az idő hogy elméletből gyakorlatba ültessük a dolgokat és induljon a tesztelés!

 

Munkamenet

Az analitikai mérésre való felkészítéshez és tesztek lebonyolításához szükséges szoftverek megismerése után átnyergelhetünk a tesztelés tényleges menetére. 

Ahhoz, hogy tesztről beszélhessünk, szükséges, hogy legyen egy feltételezés, ami bizonyítást igényel. 

Példák bizonyítandó feltételezésekre:

  • A hirdetésem szövegezése az ügyfeleim számára leginkább fontos fájdalompontról szól.
  • A jelenlegi címsor a főoldalon a lehető legjobb.
  • Ha lecsökkentem a kitöltendő űrlapmezők számát, többen fogják kitölteni.
  • Ha megemelem az áraim, kevesebb vásárlóm lesz.

Mivel maga a tesztelés erőforrás befektetését igényli, ahhoz, hogy megtudd érdemes-e egyáltalán az adott tesztet lefuttatni, fontos néhány szempont mentén priorizálni a lehetséges teszteseteket. Feltételezéseid – ha igaznak bizonyulnak ,- milyen hatással bírnak üzletedre? Ha legalább a megvalósítás nehézségét és az eredményedre gyakorolt hatást előre számításba veszed minden tesztopciónál, akkor már sokkal magabiztosabban tudod rangsorolni, hogy milyen sorrendben hajtsd végre tesztjeid.


Hogyan indulj el a tesztelés folyamatában?

tesztelés - indulás

Fontos, hogy minél előbb győződj meg arról, hogy terméked/szolgáltatásod elérte a piaci érettség állapotát, azaz valós kereslet mutatkozik meg iránta és a felhasználók igazi értéket látnak benne.

Ha túl korán kezdesz el az új ügyfelek behozatalára fókuszálni úgy, hogy közben a terméked még nem áll stabil lábakon, a potenciális érdeklődőkből elégedetlen ügyfelek válhatnak. Ha már az első alkalommal csalódást okozol nekik, nem valószínű, hogy kapsz egy második esélyt. 

Amennyiben bizonyosságot szerzel a termékérettségről, azzal feltételezheted, hogy az új ügyfelek is hasonló élményben részesülnek. Ezért mielőtt elkezdenéd vadul hirdetni terméked / szolgáltatásod egy ügyfélszondázás elvégzése mindenképp ajánlott.

Egy egyszerű kérdést feltéve megállapíthatod, hogy a termék valódi értéket teremt -e számukra: “Mennyire találod hasznosnak, amit kínálok és mennyit volnál hajlandó fizetni érte?”

Visszajelzés gyűjtési idő minimalizálása

Minél gyorsabban tudsz visszajelzést kapni, annál hamarabb tanulsz, leszel képes változtatni és eredmény javulást elérni. Mindemellett érdemes  óvatosan kezdeni és belejönni a folyamatba, nehogy többet árts a tesztekkel, mint amennyi hasznod származhat belőlük.

Fókuszálj az a-ha momentum megismerésére:

tesztelés - fókusz

A-ha momentum – „A pillanat, amikor a felhasználó realizálja a termék hasznosságát, a számára teremtett értéket”.

Minden terméknél és szolgáltatásnál a legfontosabb, hogy rájöjj, mi a valós érték, amit a felhasználóid látnak benned. Vajon egyezik azzal, amivel hirdeted magad?

Sokszor ez nem egyértelmű, a mélyenszántó adatelemzés és a szondázás lehet a két eszköz, amivel a fenti kérdéseket megválaszolhatjuk. Ha még nincs meg az a-ha momentum és az érdeklődők ugyan látnak értéket a termékben, de nem nyilvánvaló, hogy mi is ez, akkor ennek megismerésén folyamatosan dolgozni kell. Mint ahogy azon is, hogy minél nyilvánvalóbbá tedd a termék előnyeit, használatának módját és ha van rá lehetőség tedd kipróbálhatóvá a terméket. Ha mindezt jól megvalósítod, az érdeklődő már szinte magáénak érezheti a terméket és valószínűleg fizetni is hajlandó lesz érte.

Az 5 lépéses ügyféligény validációs sprint – Ne csak gondold, bizonyítsd is, hogy tényleg van igény arra, amit kínálsz

Ha az előző lépésekkel megvagy, még van egy további teendőd, méghozzá az, hogy online is igazold a keresletet az üzleted által kínált megoldásra. A folyamat maga pofonegyszerű, emellett rendkívül hasznos is, mert általa gyorsan kiderítheted, hogy célközönséged hogyan reagál az ajánlatodra. Itt nem kell azonnal ügyféltranzakcióban gondolkodnod, a lényeg, hogy az igényt sikerüljön felmérni. Ezt a lépést sem szabad ugyanakkor félvállról venni, magas színvonalon tudnod kell definiálni kínálatod lényegét, és képesnek kell vonzó vizualitást mögé tenni, mert ez mind-mind befolyással van az ajánlatodról alkotott képre.

A folyamat maga viszonylag rövid (kb. 2-5 nap szükséges hozzá, ami elenyésző egy több hónapos fejlesztéshez képest) és nem csak online kivitelezhető. De itt most elsősorban webes megoldásokban gondolkodunk, a témánál maradva.

 

Konkrét példa, egy új robotporszívó piaci bevezetésére történő felkészülés esetén:

  1. Definiálni, mi a probléma, amit az ügyfél számára megoldunk

    Pl. a porszívózás nyűg, viszont a robotporszívók jellemzően drágák, ezért egy versenyképes árú robotporszívó sokak számára vonzó lehet.

  2. Meghatározni különböző módokat, hogyan tudjuk igazolni a valós keresletet a megoldásunkra

    Lehetne egy porszívó prototípust is tervezni, amit élőben kipróbálhatnának az érdeklődők, de az igény felmérésére elég lehet egy termékleírást és illusztrációkat, valamint irányárat tartalmazó oldalon előrendelési listára feliratkozást gyűjteni.

  3. Kiválasztani a legideálisabb kereslet tesztelési forgatókönyvet és megtervezni lebonyolításának folyamatát

    Egy prototípus elkészítése drága mulatság, a landingépítés viszont olcsó. Ha pedig jók a landingre érkező ügyfélreakciók, máris látni fogod, egyáltalán érdemes-e eljuttatni prototípus fázisáig a termékfejlesztést. Legyen tehát a célesemény egy landing oldalon történő űrlap beküldése. Például: “Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj hamarosan piacra kerülő mesterséges intelligenciával felvértezett robotporszívónkról, ami a hagyományos megoldásoknál kedvezőbb áron kerül majd bevezetésre, sokkal nagyobb hatékonyság mellett”.

  4. Landingkészítés (vagy értékajánlatot megtestesítő prototípus) a tesztesethez

    Konkrétan elkészül a landing a feliratkozó űrlappal és időzítésre kerülnek a hirdetések, beillesztésre kerülnek az analitikai kódok. Ha aktívan keresnek megoldásokat, akkor érdemes a Google-ből forgalmat terelni a landingre, ha látens igényről van szó, a Facebook lehet a leginkább releváns hirdetési platform.

  5. Forgalomterelés és visszajelzések gyűjtése (interjúk, Hotjar, értékelési űrlap)

    Elindul a hirdetésekből generált forgalomelterelés, ami legalább 24 óráig, vagy a megfelelő nagyságú minta begyűjtéséig tart (minimum ajánlott a 200 fő, aki ellátogat az oldaladra), majd ezek az adatok kielemzésre kerülnek. Lehetőleg a célközönségbe tartozó ismerősökkel is teszteltesd a landinget és célzott kérdésekkel gyűjts visszajelzést tőlük.

Ha az derül ki a landingből, hogy nincs igény a termékre, akkor nem érdemes több pénzt fektetni a vállalkozásba, legalábbis ebben a formában. Ekkor még mindig jobban jársz, mintha rengeteg pénzt költenél feleslegesen egy nem jól működő weboldalra és fókuszálhatsz a koncepciód finomítására vagy újragondolására. 

Innen könnyedén eléred cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!