kivitelezsé - üzletkötés

Kivitelezés: 4. rész – Online gyorsítósáv 29. rész


A hosszas tervezés utolsó lépéseként előző alkalommal a szükséges és a valós piacméretet határoztuk meg, hogy ezen a héten már a tényleges kivitelezés vehesse kezdetét!

 

Miértek találkozása – Találjatok egymásra a vevőiddel

Minél alaposabban megismered potenciális ügyfeleid, annál hatékonyabban tudod kielégíteni az igényeiket. Olyan mértékben kell felkészültnek lenned a vágyaikra, hogy szinte te magad tudd megfogalmazni a megoldást olyan problémáikra is, melyek még talán nem is tudatosultak bennük. A felkészültség kifizetődő lesz, mert sokkal célzottabban, hatékonyabban kommunikálsz majd, ami hirdetéseid költséghatékonyságában, ajánlataid testreszabottabságában és így a magasabb konverzióban, eredményességben fog megmutatkozni. 

Definiálni kell az online vásárlást megelőző, felölelő és követő cselekvéseket is, így az ügyfelek korai megszerzésére és gondozására is kiterjed majd a figyelmed. Azzal, hogy kideríted mi az, amit lehetséges ügyfeleid valóban akarnak, magadnak is teszel egy szívességet, mert ekkor tudod igazán eldönteni, hogy te egyáltalán arra vágysz-e, hogy ezeket az igényeket kiszolgáld. Minden üzlet legfontosabb feladata, hogy a vevői igényeket a lehető legmagasabb szinten kielégítse, de biztosnak kell lenned abban, hogy a megfelelő bizniszben vagy. Ha nem így teszel, a vállalkozás könnyen egy újabb börtönné válhat számodra, amiből nehéz lesz szabadulnod. 

kivitelezés - börtön

Küldetés – Ki vagy te és mi a célod a vállalkozásoddal?

Ha elsőre úgy gondolod, hogy ez egy buta kérdés, kérlek egy pillanatra lépj hátra és hagyj időt magadnak, hogy valóban átgondold, miről is van szó. Ha korábban már végigvetted, hogy mik az erősségeid, gyengeségeid, alapelveid, céljaid rövid- és hosszútávon, akkor nyugodtan lépj tovább. Ha viszont ezeket eddig még nem gondoltad át, akkor kérlek, szánj erre is időt, mert olyan dolgokról van szó, amelyek alapvetően meghatározzák, hogy boldogsággal tölt-e majd el amivel foglalkozol, vagy csak nyűg lesz egy idő után. Egy vállalkozásból sokkal nehezebb kilépni, mint egy munkahelyet otthagyni.

Van egy nagyon egyszerű módja annak, hogy a dolgok mélyére áss, és valóban megismerd a lényeget. Csupán annyit kell tenned, hogy minden egyes terület esetén, tedd fel újra és újra azt a kérdést hogy “miért?”, egészen addig, már nem tudsz tovább menni. Ajánlott legalább ötször feltenni ezt a kérdést, hogy biztosan elég mélyre juss. 

Példa: 

  1. Miért vesznek az emberek szöget a képkerethez?
    Azért veszik, hogy felrögzítsék a falra.
  2. Miért akarják a képet a falra rögzíteni?
    Azért akarják a falra rögzíteni, hogy dekorálják az otthonukat.
  3. Miért akarják dekorálni az otthonukat?
    Azért, hogy kellemesebbé tegyék. 
  4. Miért szeretnék kellemesebbé tenni?
    Hogy boldogabbak legyenek.
  5. Miért szeretnének boldogabbak lenni?
    Hogy úgy érezzék rendben van az életük.

A legfontosabb megtalálni, hogy mi az igazi motivációd az üzlet indításához, mi az, amit el szeretnél érni vele, mi a küldetésed. Ha megkérdezed magadtól, hogy miért akarsz belevágni az üzletbe és a végén arra lyukadsz ki, hogy tulajdonképpen csak a profitszerzés vezényel, az sajnos nem elegendő. Ahogy szokták mondani, olyan üzletbe vágj csak bele, amit akár ingyen is csinálnál és minden reggel (délután és este) lelkesedéssel tölt el. 

kivitelezés - lelkesedés

Az igazi motiváció átsüt minden tevékenységeden, ahogyan kommunikálsz és ezt az ügyfelek érezni fogják, ergo az eredményeiden is meg fog látszódni. 

Azt is meg kell határoznod, hogy neked mi a fontos valójában, mert a vállalkozásod sokszor fog döntési helyzetbe kényszeríteni, ahol valamit fel kell áldoznod magadból, hogy az üzlet zökkenőmentesen működhessen. Ha számodra a család a legfontosabb és a vállalkozói lét a velük töltött minőségi idő rovására megy majd, hogyan fogod érezni magad?

Felhasználói perszóna/Buyer persona – Mit akar az ügyfél?

Ha úgy találod, hogy rendelkezel a megfelelő motivációkkal és a vállalkozás összhangba hozható az értékeiddel, már csak azt kell felderítened, hogy az ügyfelek valóban akarják-e azt, amit te kínálni fogsz nekik. Itt sem elég a felszínen tapogatózni, hanem az ügyfelek legbelső motivációját kell megtalálnod. Ha te szöget árulsz, valaki pedig azt akar vásárolni, még egy “lelketlen” üzletről beszélünk, ahol csak a számok, paraméterek fognak dönteni. Ha viszont a te belső motivációd az, hogy segíts az ügyfelek számára megvalósítani álmaik otthonát és a szög csak egy eszköz ehhez, akkor jó úton jársz.

Ha az ügyfélnek a szög mellé még adsz egy részletes útmutatót arról is, hogy milyen súlyú tárgy felfüggesztéséhez milyen nagyságú szög való, plusz még valami egyedi dolog összeszereléséhez is kap leírást, akkor teljesen más képet alkot a történet. Általad nem egy problémát oldott meg, hanem alkotott, a családjának teremtett valamit a semmiből a segítségeddel. Ilyenkor az igazi segíteni vágyás találkozik a valós igénnyel, sőt az ügyfél többet is kap mint amit elvárt, ezért valószínűleg mindenkinek téged fog ajánlani. Pedig ugye “csak” egy szögről beszélünk.

kivizetelés - miértek találkozása

Ahol a te miérted találkozik a vásárló miértjével, ott történik meg a varázslat

Saját magaddal is kihívás lehet tisztába kerülni, az ügyfelek valós motivációival kapcsolatban pedig még egy fokkal nehezebb. Szerencsére erre is van egy jól kialakult megoldás, amit ügyfél perszóna alkotásnak hívnak. A lényeg tulajdonképpen annyiból áll, hogy egy minél teljesebb jellemrajzot próbálunk meg összállítani ideális ügyfeleinkről, valós személyként kezelve őket.

Következzen a lista, hogy milyen adatokat kell összeszednünk egy ilyen perszónához:

  • Név
  • Életkor
  • Családi állapot
  • Foglalkozás
  • Tanulmányok
  • Gyerekek
  • Kereset
  • Hobbik
  • Jellemzők
  • Kiket követ?
  • Milyen közösségekhez tartozik?
  • Mi az üzletünkhöz kapcsolható problémája/vágya?
  • Milyen eredményeket/értéket vár?
  • Milyen kihívásokat él meg és milyen félelmei vannak?

 

Érdemes időt fektetni a perszóna alkotásba, mert minél teljesebb képet alkotsz az ügyfeleidről, annál hatékonyabban tudsz szót érteni velük. Ezek a kérdések nemcsak akkor alkalmazhatók, ha egyedül próbálod meg feltérképezni vásárlóid jellemét. Akár személyes interjúkon keresztül is végigmehetsz ezeken a pontokon. Jó ha figyeled a közösségi médiában is azoknak az oldalaknak és csoportoknak a kommunikációját és a viselkedésüket, ahol célközönséged megtalálható, mert igazi információs aranybányára bukkanhatsz.

kivitelezés - perszóna

Sikeres Sándor nem bízza a dolgokat a véletlenre. Tudatosan halad kitűzött céljai mentén, ezért fáradozásait legtöbbször siker koronázza. Forrás: Smaply

Felhasználói életút – élet előtted, veled és utánad

Ha sikeresen feltártad ügyfeleid valós igényeit és saját motivációdat, már csak az a lépés következik, hogy hogyan oldj meg minél több ügyfélproblémát és adj ezáltal minél nagyobb értéket számukra. Mivel alaposan megismered ügyfeleidet, így már nem okoz gondot annak a feltérképezése sem, hogy mi történik velük azelőtt, illetve azután, hogy veled kapcsolatba léptek. Olyan szintű problémamegoldást tudsz nekik nyújtani, amit mástól eddig nem, vagy csak ritkán tapasztaltak és ezt honorálni is fogják.

kivitelezés - ügyféléletút

Ha az ügyféléletút egyes fázisaihoz érzelmi töltést is rendelünk, láthatóvá válik, hogy mikor kell a leginkább támogatni a látogatót a továbblépéshez. Forrás: Smaply

Amikor összeállt a lépéssor, amin keresztül végigmennek az ügyfelek, meg kell nézned, hogy hol jön el az a pont, amikor te képbe kerülsz és onnantól kezdve az a feladatod, hogy folyamatosan fenntartsd a motivációjukat, növeld a vásárlói élményt és a lehető legkönnyebbé tedd számukra a cselekvést. Ha ezt a veled való kapcsolat során végig tudod biztosítani és ráadásul úgy vagy képes útnak engedni őket, hogy még motiválttá teszed őket aziránt is, hogy hozzád visszatérjenek, akkor nagyon jó munkát végeztél.

 

A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!