Ha az első rész tanácsai alapján alaposan felkészültél, nincs más hátra, mint előre! Nézzük, hogy a tesztelés során milyen eszközök állnak rendelkezésre virtuális fegyvertárunkban!
Mivel tesztelj?
Facebook és Google hirdetési fiókok
Mindkét hirdetési platform kezelőfelületei kiváló tesztelési és adatelemzési lehetőségeket rejtenek és viszonylag könnyen átláthatóak. A hirdetésekhez kapcsolódó adatok különböző mutatószámok szerinti áttekintésével könnyen beazonosíthatóvá válik, hogy milyen demográfiai csoportok érdeklődnek leginkább az ajánlatod iránt.
Ezen túl megállapítható az is, hogy milyen eszközökről, milyen napokon és napszakokon belül teljesít legjobban az adott hirdetés. Érdemes rászánni a marketingeseddel együtt az időt az adatok áttekintésére, mert lehet, hogy egy karnyújtásnyira leszel csupán forgalmad megduplázásától, amit a megfelelő hirdetési beállítások elvégzésével el is érhetsz.
Egy like kampány teljesítményének megoszlása korcsoport és nem szerinti bontásban a Facebook hirdetéskezelőjén belül. Forrás: Facebook
Weboldaltartalom A/B tesztelő eszközök
A weboldal A/B teszteléssel honlapod egy bizonyos aloldalából különböző verziókat tudsz mutatni a látogatók egy részének. A verziók közötti eltérés lehet radikális vagy éppen csak minimális; a lényeg, hogy a látogatónak megjelenítve az egyes változatokat, folyamatosan tudod javítani az oldal konverzióját a tartalomoptimalizálási tesztekkel az eredmények mentén.
Lehet, hogy csak egy jobb címsor verzión múlik látogatóid számára a továbblépés. Forrás: DX Labz
Kezdésként érdemes kipróbálni a Google ingyenesen is elérhető, saját megoldását (Google Optimize), a komplikáltabb tesztekhez pedig a bővebb funkcionalitással bíró célszoftvereket (VWO, Maximizely).
Popup szoftverek
A popupok olyan – vásárlás nélkül weboldalt elhagyni készülő – látogatók megmentésére szolgáló felugró ajánlatok, melyeket megfelelően időzítve a hezitálók akár 5-15%-át is rábírhatod a vásárlás befejezésére. A popup szoftver piac jeles képviselője a magyar fejlesztésű Optimonk. Már az ingyenes verzió is lehetőséget nyújt több ajánlati verzió mutatására, így konverzió-optimalizálási eszköztárad hasznos elemévé válhat.
Landoló oldal (landing page) építők
A landing page-k speciális célzattal készülő oldalak, ahol egy bizonyos cselekvés, pl. hírlevél feliratkozás elvégzésére szeretnénk ösztönözni a látogatót és az oldal teljes tartalmát e cél megvalósulásának rendeljük alá. Általában hirdetésekből terelsz forgalmat a landing oldalakra, ezért elvárás, hogy gyorsan létrehozhatóak legyenek aktuális ajánlatodhoz. Ennek okán jellemzően nem külön aloldalt fejlesztünk weboldalunkhoz, hanem landing page építő célszoftverekkel, kész elemekből építjük fel azokat, minél inkább a főoldalunk dizájn jegyeihez illeszkedően.
A hirdetésekből érkező forgalmat lehetőséged nyílik megosztani két vagy több különböző landing oldal verzió között, a hirdetéshez leginkább illeszkedő változat megtalálásához. Az ingyenes landingkészítők tudása limitált ugyan a nagynevű testvéreikhez képest, viszont egy induló vállalkozás számára kezdésként tökéletesen megfelelhetnek.
Vannak ugyan populáris, weboldalon belüli, “összekattintgatós” megoldások is landingkészítésre, ugyanakkor ezeket ha lehet kerüld, mert hamar túlnőhetnek az igényeid a lehetőségeiken. A gond az, hogy ha egy ilyen megoldás mellett tetted le a szavazatod, szinte lehetetlen kigyomlálni a weboldalból a kódjait ameddig egyetlen landing oldalon is használod őket, és általánosságban negatív hatással vannak az oldalad sebességére.
Népszerű landing page készítő szoftverek:
- Flauntly
- Launchaco
- Unbounce
- Instapage
Hírlevélküldő szoftverek
Bár sokan célszoftverként tekintenek a hírlevélküldő rendszerekre, valójában ezek is kiváló konverzió-optimalizálási eszközök. Ha hírleveled mindig egységesen kiküldöd a teljes címlistádra, azzal pont a tanulás lehetőségétől fosztod meg magad. Ezzel szemben, ha a feliratkozottak kisebb csoportjainak ugyanabból az e-mailből némi eltéréssel más-más verziót küldesz (A/B teszt), azonnal láthatod, hogy melyikre harapnak jobban, amit aztán a listád többi feliratkozója is megkaphat. Ezzel az egyszerű praktikával azonnal a tanulás útjára léphetsz, melyen kiváló magyar és angol nyelvű megoldások lehetnek az útitársaid.
Ajánlott hírlevélküldő megoldások:
- SalesAutopilot
- ActiveCampaign
- MailChimp
Jövőhéten újra jelentkezünk a tesztelésnek szánt trilógia utolsó epizódjával, addig is innen könnyedén eléred cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész