Tesztelésre fel – Nem kell megvárnod, hogy weboldalad legyen
Most, hogy már kiderítettük, hogy az ügyfélút melyik pontján kerülsz be a potenciális vásárlód látómezejébe és mire kell ilyenkor figyelned, ideje ellenőrizni pár dolgot!
Mit is értek tesztelés alatt?
Visszajelzés gyűjtéséről van szó, melynek során célközönséged reakcióit méred fel egy konkrét kérdés megválaszolásának érdekében.
Ez többféleképpen is történhet:
- Egy konkrét ajánlatot véleményeztethetsz (pl.: Mennyire valószínű, hogy megvásárolnád ezt a terméket 1-10-es skálán?)
- Kérhetsz fejlesztési javaslatot (pl.: Mitől lenne vonzóbb a termék számodra?)
- Két konkrét eset közötti preferenciát igyekszel felmérni (pl.: Melyik termékverziót választanád?). Ez hívják A/B tesztelésnek.
A teszteléssel, a célközönség valós igényeinek feltérképezésével már akkor foglalkoznod kell, amikor a weboldal még csak távlati terv, így az sokkal inkább az ügyfelekre szabott módon készülhet majd el. Fontos, hogy ne ragadj le az online lehetőségeknél, hanem szemtől-szembeni beszélgetések során is ismerd meg ügyfeleid problémáit.
Hogyan készülj fel a tesztelésre?
Az első és legfontosabb lépés mielőtt bármilyen tesztelésbe is fognál, hogy készülj fel az adatok mérésére. A hirdetéseknél a Google és a Facebook alapból sok adatot rögzít majd számodra, azonban a weboldalon belüli tevékenység lekövetésére szükséges elhelyezni a megfelelő mérőkódokat, ez a fejlesztőd feladata lesz.
Melyek azok a mérőkódok, amelyek minden oldal számára javasoltak és mire szolgálnak?
-
Google Tag Manager (TM)
A Tag Manager lehet a legjobb barátod, ha nem akarsz minden alkalommal a fejlesztődhöz rohangálni egy-egy újabb marketing követőkód elhelyezése miatt. A szoftver arra szolgál, hogy ha a fejlesztő a weboldaladba a TM kódját egyszer már beillesztette, a további kódokat már a TM felhasználóbarát kezelőfelületén keresztül könnyen be tudja illeszteni a marketingesed, vagy akár te is. Nagyon szuper magyar dokumentáció is van hozzá, ezért viszonylag könnyen lehet vele boldogulni, ha pedig belejössz a használatába, hamar a konverziómérés királyának érezheted magad.
-
Google Analytics
Az Analytics az egyik legalapvetőbb eleme a weboldalra történő látogatások mérésének és elemzésének. Az itt megjelenő adatok önmagukban is kincset érhetnek, ráadásul mindenféle okos elemzőtáblákat tudsz beállítani magadnak az alapból elérhetőeken felül, ahol egy csapásra átláthatod oldalad forgalmának alakulását.
Ezzel az Analytics Gallery-ből (ingyenes elemzőtábla gyűjtemény) beimportált nézettel, könnyen beazonosíthatod, hogy milyen eszközről látogatják leginkább az oldalad. Forrás: Google Analytics
Ha Tag Manager-t is használsz, a weboldalon történő általad fontosnak vélt események megörténtét (pl. Kapcsolatfelvételi űrlap beküldése, termék kosárba tétele) is pár kattintással láthatóvá teheted az Analytics-en belül.
-
Google Ads konverziós és remarketing kódok
Az Ads mérőkódja segítségével nemcsak a hirdetések látogatókra vetített költségét fogod látni, hanem összekapcsolhatod hirdetéseidet a weboldalon belül történő eseményekkel is. Ezáltal pontosan követni tudod majd, hogy melyik hirdetésed eredményezett vásárlást, sőt akár azt is, hogy milyen összértékű volt.
Ezekre az adatokra alapozva egyértelműen megítélhetővé válik hirdetéseid megtérülése. Azokat a látogatókat, akik elsőre nem vásárolnak, a remarketing kód elhelyezésével tudod a későbbiekben utolérni. A Google ekkor külön képes szűrni a végül nem vásárló látogatókat, akiket egy, csak nekik szánt hirdetési verzióval tudsz megcélozni, és így újra interakcióba tudsz velük lépni.
-
Facebook Pixel
A Facebook Pixel tulajdonképpen a Google Analytics és Ads rendszerének házasítása a Facebook ökoszisztémáján belül. Ha egyszerűen szeretném összefoglalni, hogy képességeiben hogyan mérhető össze a Google saját megoldásával, azt mondanám, hogy a látogatások általános mérőszámait tekintve (oldalon eltöltött idő, visszafordulási arány, stb.) korlátozottabb, a hirdetések demográfiai bontását nézve pedig jóval fejlettebb.
Ez annak köszönhető, hogy a Facebook mint platform, sokkal több adattal bír a látogatók egyéb tevékenységeivel kapcsolatban mint a Google. A Facebook felhasználói rengeteg tartalmat fogyasztanak el ezen a csatornán, amiből az algoritmusok félelmetesen pontos profilt képesek alkotni róluk.
-
Hotjar
A Hotjar az a kevesek által ismert, ingyenes verzióban is használható analitikai eszköz, aminek segítségével túlláthatsz a számokon és látogatóid tényleges viselkedését is megtekintheted videórögzítés formájában. Kijózanító tapasztalni, hogy néha mennyire apró használhatósági hibákon múlik az alacsonyabb vásárlási arány, amiket időben észlelve könnyen orvosolni lehet. A Hotjar a videók mellett hőtérképet is képes készíteni weboldaladról, ahol pontosan láthatod a legtöbbször kattintott felületeket és hogy meddig görgetnek le a látogatók.
Ha mindez még nem lenne elég, a szoftver számos igen hasznos, a látogatók visszajelzéseit begyűjteni célzó lehetőséggel bővült ki az utóbbi időben. Létrehozhatsz például kérdőíveket, szavazásokat, elemezheted az űrlapok kitöltöttségi fokát és mindezt úgy, hogy bizonyos látogatószámig fizetned sem kell érte. A weboldal valós látogatói igényekhez történő finomhangolásához kihagyhatatlan eszköz lehet, úgyhogy bátran ajánlom, tegyél vele egy próbát.
A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész