Kivitelezés: 2. rész – Online bozótvágás 27. rész


Az előző héthez hasonlóan még továbbra is maradunk az üzleti modell validásának kivesézésénél még a kivitelezés előtt, hogy ismét jópár kérdéssel kevesebb legyen benned, mire a cikk végére érsz!

Business Model Canvas

Egy komoly üzleti terv megírásának nekiülni nem feltétlenül a legkellemesebb feladat, ugyanakkor felelőtlenség lenne vagyonodat kockáztatni a vállalkozással, és belefogni a kivitelezés fázsába anélkül, hogy nem lenne jó rálátásod az üzleted eredményességére hatással lévő összes fontos területre. Szerencsére a közelmúltban megalkottak egy olyan egy oldalas üzleti terv modellt, az Üzleti Terv Vásznat (Business Model Canvas), ami egyrészt könnyen elkészíthető, ugyanakkor egyszerűségénél fogva jó átláthatóságot biztosít a működést befolyásoló kulcselemek között. 

kivitelezés - business model canvas

A Business Model Canvas segítségével te is átláthatóvá teheted üzleti modelled

Vegyük sorra, mik is ezek az elemek és milyen kérdéseket kell megválaszolnod:

  • Kulcspartnerek
    • Kivel kell együtt dolgoznod az üzlet működtetése során?
    • Milyen egymásrautaltság van köztetek?
    • Mi történik, ha a partnerrel egyik-napról a másikra nem tudsz tovább együttműködni?
  • Kulcstevékenységek
    • Milyen tevékenységeket folytatsz?
    • Ki hajtja végre ezeket a tevékenységeket?
    • Mi szükséges ahhoz, hogy ezek a tevékenységek zökkenőmentesen végigmehessenek?
  • Kulcs erőforrások
    • Milyen erőforrásokból gazdálkodsz?
    • Milyen képességekkel bírsz, mi az amiben segítségre lesz szükséged?
  • Értékajánlat

kivitelezés - értékajánlat

    • Hogyan segítesz a célközönségednek?
    • Mi az, amiben újat vagy többletértéket tudsz nyújtani?
  • Vevőkapcsolatok
    • Hogyan készülsz fel ügyfeleid kérdéseinek/panaszainak kezelésére?
    • Milyen ügyfélproblémák merülhetnek fel és hogyan hárítod el ezeket?
    • Ki lesz az ügyfelek kezeléséért felelős személy?
  • Elosztási csatornák
    • Milyen értékesítési csatornákon keresztül szerezhetnek tudomást rólad az ügyfeleid?
    • Hogyan tudnak vásárolni tőled?
    • Hogyan jut el a terméked a vásárlókhoz?
  • Célpiac

kivitelezés - célpiac

    • Kik az ideális ügyfeleid és milyen problémáik vannak?
    • Hogy néz ki az ideális ügyfeled vásárlói életútja?
    • Mikor alakul ki az ügyfeleid problématudatossága és mikor állnak készen a vásárlásra?
    • Mi történik az ügyfelekkel vásárlás után?
  • Költségstruktúra
    • Mekkora a terméked/szolgáltatásod bekerülési költsége?
    • Milyen fix költségeid vannak havonta?
    • Milyen változó költségeid vannak?
    • Milyen egyéb költségeid merülnek fel a vállalkozás működtetése kapcsán?
    • Mekkora készpénzállománnyal kell rendelkezned, hogy vállalkozásod zökkenőmentesen működhessen akkor is ha mondjuk fél évig nem a terveid szerint alakulnak a dolgok?
  • Bevételi csatornák

kivitelezés - bevétel

    • Milyen elvárt havi vállalkozói bevétel mellett érdemes működtetned a céged?
    • Mekkora értékesítést kell lebonyolítanod havi szinten, hogy a tervezett bevétel elérhető legyen?
    • Hogyan skálázható az üzleted?

 

Elvárt vállalkozói bevételhez szükséges profit kalkulálása – Mikor jön ki a matek?

A fenti kérdésekre mind-mind választ kell adnod még a kivitelezés előtt, hogy stabilan működő vállalkozást építhess. Két területet külön kiemelnék, amelyek elengedhetetlenek, hogy sikerrel indulhass, ezek pedig: a valós igények kielégítése és a megfelelő árazás. Egy konkrét példán keresztül személtetem, hogy hová is kellene eljutnod:

Tételezzük fel hogy, az összes költséged figyelembe vételével 100 000 Ft-ra árazod be terméked, mely eladási árból 20 000 Ft profitra teszel szert. Ha szeretnél havi 1 millió Ft-os profitot realizálni az eladásokból, legalább 50 db terméket kell értékesítened havonta és 5 millió Ft-os forgalmat kell generálnod. 

kivitelezés - profit

Profit/hó = (Termék ára – termék bekerülési ktsg.-e ) * Havi értékesítés 

1 000 000 Ft/hó = (100 000 Ft – 80 000 Ft) * 50 db/hó

Minden vállalkozás működtetésének költségei változóak, a lényeg, hogy tisztában legyél ezekkel a tételekkel, mert a rosszul beárazott termékeken akár folyamatosan egyre csak többet veszíthetsz az értékesítési volumen növekedésével. 

Ha garantáltan nem akarod megégetni magad, akkor úgy kalkulálj, hogy a havonta betervezett profit felével és dupla költséggel számolva is megérje vállalkoznod, mert ekkor lesz elegendő mozgástered változó piaci környezet esetén is.

 

A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!