kivitelezés - piac meghatározás

Kivitelezés: 3. rész – Online gyorsítósáv 28. rész


A kivitelezés során az alapos előkészületek fontosságát az is mutatja, hogy továbbra is a múlt heti témát folytatjuk, ma a piacméret lesz a célkeresztben!

 

Szükséges piacméret meghatározása – Mennyi vásárlót tudsz behozni reálisan?

A múlt heti példát folytatva, ha a célod 1 millió Ft havi nettó vállalkozói jövedelem, akkor azt 20 millió Ft-os havi forgalom mellett, 4 millió Ft profitot termelve éred el (Kft. esetén, béreket és minden adóterhet kifizetve), amihez értékesítened kell 200 db terméket. Ha mindezt az értékesítési mennyiséget a weboldalon keresztül szeretnéd lebonyolítani egy 5%-os, az átlagostól jobb konverziós ráta mellett, 4000 fős havi látogatottságot kell elérned. 

Cél havi értékesítés = Oldallátogatások havi mennyisége * Konverziós arány

200  = 4 000  * 5 / 100

Ez a konverziós arány és látogatottsági szám lesz a cél, amit mellett képes leszel hozni a betervezett számokat.

Új piaci szereplőként tételezzük fel, hogy csak a piac 5%-át tudod reálisan bevonzani, hogy megnézzék egyáltalán ajánlatodat, tehát a maximálisan elérhető célközönség nagysága legalább 80 000 fős kell hogy legyen terveid megvalósításához.

Szükséges piacméret  = Cél oldallátogatások havonta  / Bevonzható célközönség aránya

80 000  = 4 000 / 5 * 100

Talán mondanom sem kell, hogy felesleges olyan piacra bemenni, ahol nincs elegendő nagyságú fizetőképes kereslet. Ha a megfelelő piacméret bizonyított és jól beárazott a terméked, csak akkor érdemes továbblépned. Ekkor piacod átlag konverziós arányával számolva kalkulálhatóvá válik, hogy mekkora forgalmat kell az oldalra terelned annyi árbevétel termeléséhez, ami számodra kifizetődővé teszi a vállalkozói léttel járó kihívásokat. Ha ez a forgalmi szint már a piac egy kis szeletének elérésével is behozható, bátran elindulhatsz. 

kivitelezés - piackutatás

Példaként a könyvpiacot említeném. Bár a verseny elég kiélezett, egy kellően specifikus olvasóközönséget kiszolgáló könyveket forgalmazó cég, célirányos marketinggel igenis képes profitot termelni, a többmilliárdos forgalmú piacméretből kifolyólag.

Ellenben, ha nagyon kicsi piacról beszélünk ahol már van domináns piaci szereplő és a profitábilis működéshez vele kell felvenned a versenyt, úgy keményen küzdened kell majd, hogy ringbe tudj szállni. Jobb pozícióból indulhatsz, ha külső szemmel megítélve is azt látod, hogy a piacvezető “ellustult”, weboldala nem naprakész és marketingre keveset áldoz.

Valós piacméret meghatározása – Van elegendő nagyságú felvevőpiac?

Vegyük sorra, milyen támpontjaid lehetnek a szükséges kereslet meglétének igazolására és a piaci verseny intenzitásának felmérérésére:

Kulcsszókutatásnál a havi keresési mennyiségek

A Google Ads keresőhirdetési rendszerének van egy olyan felülete, ahol az adott termékhez kapcsolódó releváns kulcsszavak havi keresési mennyiségeit tudod megnézni. Sajnos egy ideje a Google már nem konkrét keresési adatokat, hanem csak egy tartományt mutat. Az üzleti tervezéshez ez csak abban az esetben elegendő, ha a minimális keresési mennyiségek alapján is kijön az a célközönség méret, amit korábban szükségesként kalkuláltál.

kivitelezés - kulcsszótervező

Keresési mennyiség tartományok a Google Ads kulcsszótervezőjében. Forrás: Google Ads


Vannak azonban fizetős keresőoptimalizálási (SEO) eszközök (pl. Ahrefs), amivel egzakt számokat kaphatunk. Ha a kiviteleződ profi, akkor ezeknek az eszközöknek birtokában lesz. Ha nem tud pontos adatokat szolgáltatni, az intő jel. A jó hír, hogy ezeknek a szoftvereknek vannak próbaverziói is, amelyek jellemzően elegendő időt biztosítanak akár számodra is a szükséges adatok felkutatásához. Ez az információ felbecsülhetetlen értékű tud lenni az esélyek kalkulálásához és a helyes indulási stratégia megtervezéséhez.

 

kivitelezés kulcsszómegoszlás
Egy konkrét oldal keresőforgalmának megoszlása bizonyos kulcsszavak között. Forrás: Ahrefs

 

Annyit érdemes még megemlíteni, hogy a keresési mennyiségek alapján csak a direkt igényt fogod látni. Azok a személyek akik érdeklődhetnek a termék iránt, de még nem informálódtak róla, vagy nem fogalmazódott meg a vásárlási szándékuk, nem lesznek itt láthatóak. Mindenesetre ha már a keresések száma is biztató, elmondhatjuk, hogy a piaci kereslet nagy valószínűséggel alátámasztott.

Konkurencia weboldalainak látogatottsági adatai

A következő ellenőrző teszt, amit érdemes végigcsinálnod, hogy megnézed az adott kulcsszavakra milyen oldalak találhatóak kiemelkedő helyen a keresőmotorokban, és ezek a cégek mennyire stabil piaci szereplők. Itt érdemes elsősorban azokra fókuszálni, akik a te direkt konkurenciáid lehetnek, tehát az árbevételük nagy része abból a termékkategóriából származik, amiben szeretnél te is megjelenni a piacon. Ha széles termékpalettát vonultat fel a konkurens és még sok pozitív értékelést, véleményt is látsz az oldalán, az egy érett piacra utal.

A profi SEO toolok ismét csak nagy segítségedre lehetnek, mert meg tudod nézni, hogy konkrétan mekkora forgalomra tesz szert egy-egy oldal a keresőmotorokból. A másik jó jelzés számodra, ami kiforrott piacra utal, hogy jó pár hirdetés megjelenik az adott kulcsszóra keresve. Ha nem érné meg hirdetni a cégeknek, valószínűleg nem is hirdetnének.

Konkurencia bevételi adatai a nyilvános céginfók alapján

Ha sikerült beazonosítani, hogy kik a domináns piaci szereplők, érdemes megnézni azt is, hogy ezek a cégek mekkora éves árbevételt generálnak. Ezeket a honlapot üzemeltető cég nevét megtalálva könnyen le tudod kérdezni pl. a ceginfo.hu-n. Nyilván nem szabad azt feltételezned, hogy új versenyzőként azonnal felforgatod a piacot, de ha a konkurencia jelenlegi forgalmának akár csak a tizedét elérve is működőképes tud lenni az üzleti modelled, akkor jó irányba tartasz.

Konkurencia Facebook oldalainak követői száma és aktivitása

A weboldalak forgalma mellett másik jó indikátor a piacérettségre, ha a jól teljesítő oldalaknak nagy követői bázisa van a közösségi médiában is, emellett aktív párbeszéd folyik a megjelenő posztok alatt. Annál is inkább érdemes sok időt eltölteni a meglévő piaci szereplők oldalainak rendszeres böngészésével, mert így amellett, hogy igazolni tudod a keresletet termékedre, még jobban megismerheted célközönséged is. Így fedezheted fel azokat a még nem kielégített vevői igényeket, amire a jelenlegi versenyzők egyelőre nem tudtak valódi megoldást kínálni.

Facebook hirdetéskezelőben az elérhető közönség nagysága

A Facebook hirdetéskezelőjében is ajánlott szétnézned, ahol elérhető egy célközönség létrehozási szekció a hirdetések célzásához.

kivitelezés - célközönség

Illusztráció a Facebook hirdetéskezelőjéből a célközönség szűrésére hirdetésekhez. Forrás: Facebook


Itt azt a maximálisan elérhető célközönséget tudod definiálni, akik számodra relevánsak és akiknek a Facebook rendszere képes hirdetéseidet célzottan megjeleníteni. A rendszer a háttérben tulajdonképpen a piaci szereplők követőtábora, illetve a korábbi érdeklődési minták alapján kalkulálja a maximálisan elérhető közönséget.

A jövőbeni konkurenciád Facebook hirdetéstárában mutatott hirdetései

Ha eddig minden korábbi pontban foglalt ellenőrzés biztató volt, utolsóként érdemes a Facebook hirdetéstárába is ellátogatnod. Ezen a felületen, amennyiben már konkrét konkurenseket beazonosítottál, az adott cég oldalának nevére rákeresve megnézheted, hogy milyen hirdetéseket futtat jelenleg. Duplán jól jársz, ha kicsit “kémkedsz” a konkurencia után, hiszen amellett, hogy kiderül milyen ajánlatokat futtat jelenleg, még a hirdetések intenzitásával kapcsolatban is képbe kerülsz. 

Ha mindezek után még mindig biztató adatokkal rendelkezel, végre elindulhatsz online bizniszed tényleges felépítésének izgalmas útján. A számok már azt mutatják, hogy van elég vevő a piacon, de vajon képes leszel hatékonyan megszólítani őket és elnyerni a bizalmukat? Ennek mikéntjére keressük a választ az online bozótvágás következő részében.

A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!