weboldalprojekt tévhitek

Tévhitek a weboldalprojektekkel kapcsolatban – Online bozótvágás 25. rész


Most, hogy a komplexitást növelő faktorok ismeretében már egy hozzávetőleges becslésed van a projekt várható időtartamáról, már csak egy dolog maradt hátra, mielőtt a kivitelezésre kanyarodnánk: a weboldalprojekteket övező tévhitek eloszlatása!

 

Minden projekt életében vannak olyan kritikus alapvetések, amelyeket ha figyelmen kívül hagysz – vagy egyáltalán nem vagy a tudatukban -, minimális az esélye, hogy a projektet sikerre vidd. Sok-sok tévhit forog a weboldalakkal kapcsolatban a köztudatban, aminek kevés a valóságalapja. Ezek közül most a projekt eredményessége szempontjából legfontosabbakat vesszük sorra.

A projekt időre elkészül a tervezett büdzsével

weboldalprojekt időkeret

Anélkül, hogy a konkrét részletekbe belemennék, sok projektet megélve, az egyik ilyen alapvetésként kijelenthetem, hogy “minden projekt több időbe és költségbe kerül az eredetileg tervezettnél”. Mielőtt ennél a pontnál teljesen elkedvtelenítenélek az online vállalkozástól, hadd nyugtassalak meg kicsit. Ezek a csúszások, ha a projekt kezdetén kellően odafigyelsz a kritikus lépések megvalósulására, jelentősen redukálhatóak. A korai fázisú alaposság másik kellemes mellékhatása a projekt viszonylagos mederben tartásán kívül, az eredményesség sokszorosára növelése is lehet. Ez így már talán biztatóbban hangzik, ugye?

A legolcsóbb ajánlatot érdemes választanod a kivitelezésre

Az idő és költségfaktor alulbecslése mellett a másik jellemző hiba, hogy kivitelező kereséskor pusztán az ár alapján döntünk. Kivitelezői oldalról minél kevesebb kérdezés után kapsz egy alacsonyabb árajánlatot (vagy magasat), annál inkább gyanakvónak kell lenned a projekt sikerességét illetően. Jegyezd meg tehát, a jó kivitelező mindig sokat kérdez! Mennyibe kerül egy jó weboldal? A helyes kérdés inkább az volna, hogy mennyi jövőbeni bevételéről vagy hajlandó lemondani a rövidtávú spórolásért?

Nincs drága vagy olcsó weboldal, csak eredményes és eredménytelen. Ha olcsón éppíttetsz egy eredményeket nem hozó weboldalt, azzal nem sokra mész. Igazából csak utólag tudod megítélni az eredményességet, ezért is érdemes hosszútávra szerződni a kivitelezőiddel, az elszámoltathatóság érdekében. Van viszont az az ajánlati sáv, amibe szinte lehetetlen, hogy egy jól teljesítő oldal megépítése belefér.

weboldalprojekt tévhit - kivitelező költség

Miért is?

Az, hogy szabadúszókkal vagy fejlesztőcéggel készítteted el weboldaladat a kisebb tényező. A cégben házon belül megtalálható az összes specialista, míg a szabadúszók külön-külön dolgoznak, ezért több időt kell fordítani a munkájuk összehangolására és a kommunikációs veszteségből kifolyólag több munkaórájukba kerül, hogy minden az elvárások szerint készüljön el. Így várhatólag közel ugyanannyiba kerül a kivitelezés, ha feltételezzük, hogy rendesen be van árazva a projekt és mindkét esetben képesek lesznek hozni ugyanazt a konverziós arányt az oldalon. 

A megfelelően elkészített weboldal rövid időn belül sokszoros megtérülést biztosíthat, ezért nem érdemes 50-100e Ft-os árszabásbeli különbségeken hagyni, hogy elússzon a jövőbeni eredményesség. Azt sem állítom, hogy mindig a drágább ajánlat a jobb, csak azt tanácsolom, hogy járj el körültekintően, szakmai szempontokat figyelembe véve, mielőtt döntést hoznál.

A kivitelező minden esetben úgy szabja meg a projekt árát, hogy az általa kivitelezett projektekből meglegyen a havi betevője. Egy jól kivitelezett weboldal legalább 100-120 órányi munkát igényel, tehát nagyjából 1 hónapig tart a kivitelezése, azaz egy kivitelező egy havi bérét kell kifizetnünk. Kivitelezői tudásszinttől függ, hogy ez a bér mekkorra összegre rúg, nyilván a profik drágábban mérik a tudásukat.

Ebből következik, hogy az olcsó projektek esetében vagy a szaktudás hiányzik, vagy a projektbe beletett órák vannak kispórolva, aminek az oldal konverziója látja kárát. Vannak ugyan kivitelezők, akik hatékonyabban dolgoznak, de ha még mindig velem tartasz, már te is kezdheted érezni, hogy egy projekttel azért van munka bőven és még csak a felszínt kapargatjuk. Ha egy bizonyos minőséget szeretnél hozni, muszáj megfizetned az árát.

A Google találati lista első helyére kerülhetsz azonnal

weboldalprojekt tévhitek - Google helyezés

Mindig igény, hogy a weboldal keresőoptimalizált legyen. Ez jellemzően azt a burkolt szándékot takarja, hogy a megrendelő az általa relevánsnak ítélt kulcsszavakra szeretne a Google első oldalán szerepelni lehetőleg minél előkelőbb pozícióban.

Nézzük csak, hogy mi ezzel az igénnyel az alapvető gond. Első körben az a feltételezés, hogy ezek a kulcsszavak érdemi forgalmat tudnak generálni a majd elinduló oldalra. Kulcsszókutatás nélkül már ez sem állja meg a helyét. Legalább azt muszáj felmérned, hogy a megcélzott kulcsszó első találati helye elegendő forgalmat hoz, hogy oldalad számottevő tranzakciót bonyolítson le, ha sikerül elérni ezt a pozíciót. Kizárólag ebben az esetben érdemes elkezdeni azon dolgozni, hogy valóban megküzdj a rangsor tetőfokának eléréséért.

A másik téves gondolat ezzel kapcsolatban, hogy puszta keresőoptimalizálással -, ami egy új weboldal fejlesztése esetében csupán annyit takar, hogy a kívánt kulcsszavak szerepelnek az oldal szövegében, linkjeiben, a képek címében és leírásaiban – versenyre kelhetsz a trónus jelenlegi birtoklójával. 

A találati lista első helyezettjei általában rendszeresen frissülő tartalommal, rengeteg más oldalról rájuk mutató linkkel bírnak, nem mellesleg már sok éve működő üzletek, ahol szintén keresőoptimalizálták az oldalt. Láthatod, hogy valójában egy számodra nem túl jó esélyeket kínáló versengésbe futhatsz bele, ha arra alapozod üzletedet, hogy pusztán a Google keresőjéből elegendő forgalmat tudsz rövid időn belül terelni az oldalra. 

Az igazság az, hogy rendszeres, minőségi tartalomgyártással és linképítéssel is 4-6 hónap mire említésre méltó helyezést érhetsz el, és még ekkor is valahol csak a 3-6. találati oldalon fogsz megjelenni. Idáig a keresőoldalak felhasználói általában ritkán jutnak el, így maximum csak pár kattintásra számíthatsz. Hosszú távon persze beérhet a tartalomgyártásba fektetett munka, de üzleted életbentartásához addig is forgalommal kell táplálnod az oldalad, amire a már sokszor emlegetett fizetett hirdetések jelenthetnek megoldást. Ezekkel a hirdetésekkel akár a régóta trónon ülőket is beelőzheted, méghozzá költséghatékony módon. 

A weboldal elkészülte után véget ért a munka, innentől egyedül is boldogulsz

weboldalprojekt - a munka csak most indul

Az előző részekben már többször beszéltünk arról, hogy mennyire fontos a hosszútávú gondolkodás a sikeres weboldalak megvalósulásában. A weboldal publikum elé tárása tulajdonképpen csak az alapok lerakásával említhető egy lapon. Innentől kell csak hogy elkezdődjön az intenzív munka a marketing terén, hogy minél hatékonyabban hozhass forgalmat oldaladra és konvertáld a látogatókat vevőkké az élményteremtés fokozásával. A folyamatos figyelem és fejlesztések eredménye az lesz, hogy az oldalra érkezők egyre nagyobb százaléka hajtja majd végre a számodra értékes tranzakciókat.

Minél komplexebb oldalról van szó, annál inkább szükséged van olyan partnerekre, akik folyamatosan védik a támadásoktól, monitorozzák annak eredményességét és javaslatokat tesznek a fejlesztésére. Az esetlegesen felmerülő hibákat is érdemes gyorsan kiküszöbölni, hogy a látogatókat ne riaszd el egy nem az elvárásoknak megfelelően működő oldallal, és hidd el nem könnyű csak úgy “leakasztani a szögről” egy kompetens fejlesztőt.

Hogyan tovább?

A weboldalakkal kapcsolatos tévhitek listáját még sokáig lehetne boncolgatni; a lényeg, hogy be kell látnod egy igen komplex rendszerről van szó, amit csak körültekintő tervezéssel, kivitelezéssel és karbantartással tudsz a terveidnek megfelelően működtetni. Nem szabad feltételezésekbe bocsátkoznod, inkább minél teljeskörűbben konzultálj a kivitelezőiddel. Informálódj több forrásból, mert súlyos árat fizethetsz azért, ha csak később derül ki, olyan hibákat vétettél, amiket könnyen kivédhettél volna a megfelelő információk ismeretében.

Most, hogy már több oldalról is sorra vettük a sikeres weboldal projektek alapvetéseit, elérkezett az idő, hogy megismerd azokat a feketeöves technikákat, amiket a “vastagbüdzséjű” multik sikeresen alkalmaznak az ügyfelek megszerzéséhez és megtartásához. Öveket becsatolni!

 

A cikksorozat első részét itt éred el:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!