Amennyiben legutóbb is velünk tartottál, a csúszást eredményező tényezőket már megismerhetted. Ahhoz azonban, hogy reálisan meg tudd becsülni a fejlesztés idejét, a projekt komplexitására kiható faktorokkal is tisztában kell lenned:
Ez a fejezet könnyen megérhetne egy külön cikksorozatot is, itt viszont „csak” egy saját cikket fog kapni, mert nem célom, hogy részletekbe menjek, viszont ezen elemek említése elengedhetetlen, hogy teljes képet kaphass.
Igyekszem röviden összefoglalni, hogy az egyes tényezők miért bonyolítják a projektet és nagyságrendileg mekkora extra munkát, így erőforrást is igényelnek.
Legjelentősebb komplexitás faktorok:
-
Oldalak száma
Önmagában beszédes, hogy miért jelent többletmunkát. Egy szimpla oldal elkészülhet 1 óra alatt is, de egy főoldallal veteksző kidolgozottságú oldal elkészítése 10+ órát is igényelhet.
-
Adatmigrálás meglévő oldalról
Amennyiben egy meglévő oldalról kívánod átmenteni az adatokat új weboldaladra, az adatmennyiségtől függően tetemes munkát jelenthet. Ha részben automatizálható a folyamat, úgy lehet időt spórolni. Ha viszont manuális folyamatról van szó, oldalanként és webshopoknál termékenként 30 perc munkáról beszélhetünk, változatlan formátum esetén.
-
Linkstruktúra megváltoztatása
Régi oldal megújításánál indokolt lehet a linkek formátumának optimalizálása a jobb keresőpozíció elérése érdekében. Ilyenkor a régi linkek megfelelő átirányítása az újakra nagyfokú odafigyelést igényel, mert manuálisan kell a beállításokat elvégezni. Ha ez a lépés nem kerül végrehajtásra, a régi linkekre kattintva nem lesznek elérhetőek a tartalmak és egy korábban kizárólag teljesen organikus látogatásokból megélő oldal forgalma akár a nullára is eshet. Linkenként körülbelül 15-30 perc munkáról beszélünk.
-
Webshop
A webshop funkcionalitás kialakítása egy weboldalhoz kapcsolódóan százezres anyagi nagyságrendű tétel. Egy szimpla oldalhoz képest ki kell alakítani a termék, kosár és fizetési oldalakat. Be kell állítani a kiküldött e-maileket és be kell kötni az egyedi fizetési megoldásokat. Utóbbiak bekötése szintén pártízezer forintra rúghat fizetési módozatonként.
-
Termékfeltöltés
Repetitív munka, legjobb ha megoldod házon belül. Időigénye nagyjából 15perc/termék.
-
Többnyelvűsítés
Ha többnyelvűsítésben gondolkodsz akár csak a későbbiekben is, jelezd ezt előre a fejlesztődnek, mert jóval kisebb munkát igényel a weboldal építésekor felkészíteni erre az oldalt, mint később a nulláról elérhetővé tenni további nyelveket. Utólagos bedrótozásnál egy pár tízezres költség terhel téged, illetve a többnyelvű tartalmak feltöltésénél számolj +50% többletmunkával, annyiszor ahány nyelven publikálod őket.
-
Tárhelyváltás
Oldal és adatbázismérettől függően pártízezeres munka.
-
Egyedi igények
Ez “a határ a csillagos ég” kategória. Legjobb, ha kivitelezőiddel alapos specifikálást követően külön miniprojektként tekintetek ezekre és órabéres vagy projektdíjas alapon dolgoztok rajtuk.
A felsorolást olvasva talán érezhető, hogyan válhat egy elsőre egyszerűnek tűnő weboldalból is egy jóval komplexebb és drágább projekt. Pláne, ha a fenti pontokból több is gyarapítja az igénylistát. Nemcsak a kivitelezőid, hanem a te érdeked is, hogy lehetőleg minden elvégzendő feladat tisztázva legyen a projekt specifikációjának összeállításakor.
Ha csak menetközben keletkezik a többletigény az eredeti vállaláshoz képest, az egyrészt a korábban megtervezett rendszer kohézióját gyengíti, másrészt a kivitelezés minőségére is negatív kihatással lehet. Nincs ingyenebéd, mint tudjuk, ezért nem reális, hogy nagyobb kaliberű többletmunkák makulátlan minőségben beleférjenek egy már korábban fixált projektdíjba kompenzáció nélkül.
Ha lemaradtál volna az előző részekről, vagy csak újra felevenítenéd őket:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók