weboldal tényleges megtervezése

A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész – Online bozótvágás 34. rész


A mai rész végére már működő prototípussal rendelkezünk majd! Készel állsz, hogy feltöltsd tartalommal a legutóbbi részben megalkotott specifikációt?

Tartalomfejlesztés és priorizálás

Már bizonyítottad, hogy átjön az ügyfeleidnek, amit képviselsz. Most az a dolgod, hogy pakolj rá “egy kis húst”, színezd ki és válaszold meg a még esetlegesen felmerülő kérdéseket, hogy az utolsó kétségeket is eloszlasd. Sorakoztasd fel az összes létező bizalomnövelő tényezőt, termékértéket és előnyt. A gyakorlott szövegírók már zsigerből ismerik azokat a formulákat, amelyek hatékonyan képesek fenntartani a látogatók figyelmét egészen a vásárlásig.

Jó tipp, hogy mindig az ajánlatod által biztosított előnyöket hozd előtérbe és ne csilivilli tulajdonságokat tolj azonnal az érdeklődők arcába, mert a vásárlóid emocionális lények. Ha érzelmi oldalról megnyerted őket, nyitottak lesznek a részletekre is. Mindezt úgy, hogy az oldal felső részén mindig lehessen látni annyi bizalomgerjesztő infót a kínáltakról, hogy a látogató képbe kerüljön akkor is, ha mindössze 3 másodpercet tölt az oldalon és ne kelljen perceket olvasgatnia mire kiderül bármi lényeges. 

Kész tartalom nélkül ne lépj tovább!

weboldal formula
Egy konverzióra optimalizáltan megszövegezett főoldali kezdőképernyő formulája. Forrás: DX Labz

Az utóbbi időben erősen megváltozott az internetes tartalomfogyasztás képe és egyre többen csak futva-, és főleg szalagcímeket olvasnak, ezért minden erőddel azon kell lenned, hogy megragadd az olvasók figyelmét. Akárcsak a közösségi médiában, a weboldalakon is jellemzően végiggörgetjük először a tartalmat és ha (elég) érdekesnek találjuk a szalagcímeket, csak akkor szánjuk rá az időt, hogy a részleteket is elolvassuk.

Ezért nagyon fontos, hogy a szalagcímek már önmagukban is információdúsak legyenek és mintegy összegzésként elmondják akkor is a lényeget, ha valaki nem kíván továbbolvasni. Ha a szalagcím (headline) alatti tartalmi rész nagyon hosszú, érdemes egy pár kiemelt összegző mondatot is elhelyezni a szalagcím alatti szövegben, így tovább engeded zoomolni az olvasót. A leíró részben is ajánlott kiemelni a lényeges mondatokat, szavakat a szöveg gyors értelmezésének elősegítésére.

weoldal - 4 szintű zoomolás

Példa a 4 szintű zoomolást lehetővé tévő szöveges tartalmi blokk elrendezésére. Forrás: DX Labz

A weboldal felületére is tekinthetünk úgy, mint egy tölcsérre. Az oldal tetejét még a látogatók 100%-a látja, de minél lentebb található egy tartalom, annál kisebb a láthatósága. Lesznek olyanok, akiknek a figyelmét nem tudtuk eléggé megragadni és nem jutnak el egyáltalán a lentebb található blokkokig. Ezért érdemes az információközlés szempontjából fontos tartalmakat az oldal tetejéhez minél közelebb elhelyezni, így tudod minimalizálni a lemorzsolódást.

Drótváz – A weboldalad tervrajza

Ha elkészült a weboldalad teljes szövegezése, – részletekbe menően minden leírásra került, amit a célközönség elé szeretnél tárni az általad kínáltakról – projekted újabb mérföldkőhöz ért és a drótvázkészítés fázisába léphet.

A drótváz a weboldal kis pontosságú ábrázolása, a design csontváza, mely tartalmazza az információk fő struktúráját, a tartalmi csoportokat. 

weboldal - drótváz

Drótvázból kész design. Forrás: DX Labz

A drótvázat jellemzően a grafikus készíti el és segítségével még egy korai, alacsonyabb munkaigényű tervezési fázisban véglegesíteni tudod a tartalmak elrendezését, így költséghatékonyabban tud elkészülni a projekt.

A drótvázkészítés során összeházasításra kerül a már megfelelően megírt és priorizált tartalom a működési specifikációval. Ebben a fázisban nem kell foglalkoznod az elemek tényleges kinézetével, csak az elrendezéssel. Leginkább azt kell figyelembe venni, hogy a szöveges tartalom hogyan tudná támogatni az ügyfél célját, azaz a te konverziós célodat az oldalon belül. 

Mivel tudjuk, hogy a látogatók szkennelve olvasnak, ezért a szalagcímeket érdemes nagyobb betűmérettel kiemelni már a drótvázkészítés folyamán is. Ha igazán jól elrendezett tartalmat szeretnél, első körben a grafikai elemek teljes elhagyásával, csak szövegekkel és linkekkel, illetve a grafikák tartalmát szövegesen leírva próbáld meg átgondolni az ügyfél oldalon bejárt útvonalát.

Ha biztosítani tudod, hogy a szöveg már ilyen formában is beszédes, akkor az ehhez illeszkedő, a szöveg tartalmát önmagában is átadó grafikák használatával biztosan nyert ügyed lesz. A drótvázazás fázisában a képeket, videókat csak egy egyszerű téglalap helyettesíti, hogy ne befolyásoljanak a színes grafikák, így a tartalom rendezése marad fókuszban. 

Prototípus – Mutasd, mit tud

weboldal prototípus

Lehetőséged van kattintható prototípust is készíttetni a felhasználói műveletek lemodellezésére, így ismét csak fontos hibákat tudsz kiszűrni, mielőtt a költségesebb, részletes design készítésére térnétek rá. A prototípus a weboldal funkcionális szempontból tesztelhető modellje, mely már potenciális felhasználókkal is véleményeztethető. Itt a weboldal egy grafikailag alacsony, de tartalmilag – és a majd elérhető funkcionalitások szemléltetésének tekintetében – magas szintű ábrázolásáról van szó.

Ha nagyjából összeálltak legalább a fő ügyfélútvonal képernyőinek drótvázai, akkor a manapság használatos drótvázkészítő szoftverekben a grafikusod képes az egyes képernyőket összekötni olyan formában, hogy az egyik oldal bizonyos elemére kattintva a prototípus egy másik, linkelt képernyőre vált át.

Ez a képernyő további, más oldalakra linkelő interaktív elemeket tartalmazhat, így megtapasztalhatod oldalad végleges működését anélkül, hogy különösebb módon invesztáltál volna a grafikába és a jóval drágább weboldalfejlesztésbe. Ha lehet, már a célközönségedbe tartozó felhasználóknak is mutasd meg a prototípust, hogy korai fázisban tanulj valós igényeikről és végül majd egy már kiforrottabb megoldással léphess piacra. 

Itt kicsit kitekintenék a sablonokra alapozott weboldalkészítésre, ahol egy fix elrendezést próbálsz a saját igényeidhez igazítani, ami csak nagyon kevés esetben működik. Képzeld el, hogy egy hétköznapi autót akarsz Ferrari-vá alakítani, még alapos lakatos munkával is, az eredmény biztosan nem lesz 100%-os. Ezzel szemben a drótvázkészítést követően az egyedileg elkészített grafika garantáltan sokkal jobban fog igazodni ahhoz, amit a weboldaltól elvár a célközönséged.

Mobilfókuszú design

mobilfúlusz

Ha sikerült lepontosítani a tartalmi vázat és a kiosztást, végre teljes pompájában láthatod készülő weboldaladat. Mindezt elsődlegesen mobilra érdemes tervezni, mivel a webes forgalom túlnyomó része jellemzően már mobilról érkezik. Bár a grafikusoknak a mai napig nehéz elszakadni az asztali elrendezés nagyobb látványosságától, te mindenképpen ragaszkodj hozzá, hogy a design első körben mobilra készüljön. Ha ott jól működik a weboldal, asztali nézetben is fog, fordítva ez nem feltétlenül igaz, ezért kell a mobilnézet tökéletesítésén kiemelten munkálkodnotok.

 

Innen könnyedén eléred cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész
  32. Tesztelés: 3. rész
  33. A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!