Ahogy az előző rész végén ígértük, ma a forgalom különféle fajtáiról ejtünk szót rövid, mindenki számára érthető módon!
Organikus forgalom
Ha ingyenes forgalmat szeretnél, a következőket érdemes tudnod:
1) A technikai keresőoptimalizálás alapkövetelmény – Ha valaha is ingyenes forgalomra vágysz, ennek muszáj rendben lennie
A papírforma az, hogy egy újonnan indult oldal mindenféle marketing nélkül nem fog forgalmat generálni. Ha weboldal fejlesztőd körültekintően el is végezte a szükséges technikai keresőoptimalizálás lépéseit (keresőmotorok számára bejárhatóvá tétel, oldaltérkép feltöltése, keresőszavakkal ellátott oldal- és képnevek, stb.), ez önmagában nem sokra elegendő. A technikailag nem optimalizált és statikus, tehát nem frissülő tartalmú oldalaktól előbbre leszel megtalálható a keresőkben, de nyilván nem tud egy több száz más oldal által hivatkozott, rendszeresen megújuló tartalmú oldal elé helyezni. A puszta technikai keresőoptimalizálással körülbelül az 5-6. oldalig lehet eljutni, ami alapvetően nem rossz zéró aktivitással, de csak minimális számú látogatást eredményez. És még ez is időbe telik.
2) Potenciális organikus forgalom – Milyen mennyiségű forgalomra számíthatsz?
Az organikus keresési forgalomból akkor tudsz érdemben részesülni ha az 1-2. találati oldalig eljutsz, ami nem lehetetlen. Milyen nagyságú keresési forgalomról is beszélünk? Egy ügyfélnél megnéztük a kulcsszókutatás során, hogy egyes kulcsszavakra 10-100 közötti havi keresés van. Megjelöltek 7 kulcsszót amire szerettek volna jól teljesíteni, tehát 70-700 közötti havi keresési mennyiségért szállunk harcba. Az első találati oldal viszi az összes keresés 90%-át, azon belül is az első pár találat a keresések 50-60%-át. Ebből könnyen kalkulálható, hogy azért ide kemény munka kell, hogy organikusan megfelelő forgalmuk legyen és azokból ügyfeleket szerezzenek. Pláne, ha azt is számításba vesszük, hogy a látogatók átlagban 3% körül konvertálnak, azaz 100-ból 3-an veszik fel a kapcsolatot vagy vásárolnak, ha már az oldalon vannak.
Különbség egy minden kulcsszóra első helyezett és 5. találati oldalon szereplő weboldal organikus forgalma között. Forrás: DX Labz
A vevők problématudatossága is fontos döntési szempont, hogy mennyire kell hajszolnod a kiemelkedő kereső helyezést. Ha olyan terméket kínálsz, amire az igény még meg sem fogalmazódott (pl. új termékinnováció), vagy elsősorban nem keresések révén vásárol a célközönséged (pl. iPhone a mobilszolgáltatótól), valószínű nem ez a legmegfelelőbb vevőszerző csatorna számodra.
3) Tartalomgyártás – Az ingyenes forgalomért végzett munka intenzív része
A blogolás érdemben organikusan 3-4 hónap múlva hozhat neked eredményt, de ezen felül a linképítésre is nagy hangsúlyt kell fektetned, mert a Google nem érzékeli hitelesnek az oldalt, ha mások nem hivatkoznak rá, mint megbízható forrásra. Érdemes megnézned, hogy milyen tartalmak vannak kiemelkedő pozícióban és hasonlót vagy még jobbat gyártanod, mert valamiért ezek hordozzák a legtöbb értékes információt a keresők számára. Hogy kifizetődő-e a rendszeres tartalomgyártásba időt fektetned, attól függ, hogy milyen erősek a konkurensek tartalmai és mekkora potenciális forgalomra számíthatsz, ha sikerül überelni őket.
4) Linképítés – Nem elég ha jó vagy, dolgoznod kell rajta, hogy minél többen tudjanak is róla
Minél több link mutat a weboldaladra, annál hitelesebb leszel a keresőmotorok számára. Tudjuk, hogy a jó szakértőket is gyakran idézik, éppen ezért fontos számodra is, hogy minél többen hivatkozzanak rád. Az ideális az, ha ezek a linkek szintén egy jó presztízsű oldalról származnak, mert az ilyen linkek nagyobb értéket képviselnek a keresőmotorok rangsorolási algoritmusai számára.
Most, hogy már tudod, hogy miért fontos a linképítés, felteheted a kérdést, hogyan fogj neki? A legcélravezetőbb, ha kereső optimalizálási szakembert bízol meg a feladattal, hogy kutassa fel, hová érdemes a linkjeidnek felkerülnie. Érdemes megnézni, hogy az általad megcélzott kulcsszavakra milyen oldalak szerepelnek jól, és ezeken az oldalakon melyek a legtöbbször hivatkozott tartalmak.
A Small SEO Tools Backlink Checker tool-lal akár magad is meg tudod nézni ezt egyébként. Csak simán beilleszted a kiválasztott kulcsszóra 1. pozícióban található oldal linkjét és kiderítheted, hogy milyen oldalakról hivatkoznak rá, ha végignézed a felsorolt linkeket. Érdemes elgondolkozni, hogy az adott oldalakra a te tartalmad hogyan kerülhetne ki. Ha nagyon jó az anyagod, érdemes az oldal szerkesztőjének beajánlani, vagy hozzászólni egy cikkhez és linkelni a saját oldaladra, amennyiben ez lehetséges.
Bár nem a keresőkből származó, de ingyenes forgalomként tekinthetünk a közösségi médiából érkező látogatásra is. Ugyannakkor itt is a tartalomgyártáson múlik, hogy jönnek -e a látogatók. Ha nem tudsz elég érdekes tartalmat szolgáltatni rendszeresen, ne is ábrándozz látogatói dömpingről. A közösségi platformok kezelése és a rendszeres publikálás időigényes feladat, ha idő szűkében vagy (és ez ugye nem ritka 🙂 ) egy online marketinges leveheti ezt a terhet a válladról.
Fizetett hirdetések – Látogatók “kilóra”
A fenti sorokat olvasva világossá válik, hogy weboldalad forgalomszerzéséhez az indulást követő kritikus időszakban mindenképp érdemes bevetni a fizetett hirdetéseket.
A Google Ads hirdetésekkel (a Google hirdetési platformja) azonnal a keresési lista tetejére ugorhatsz, így már az indulás után lesz forgalom az oldalon és időközben lehet tanulni a látogatókról, finomítani a tartalmon. Ha kijön a matek akár az idők végezetéig is érdemes a hirdetéseket tolni. Tegyük fel, hogy egy tízezer forintos szolgáltatás értékesítésekor ügyfelenként kétezer forint profitra teszel szert és 100 keresőhirdetésből szerzett látogatóból 1 sikeres tranzakció lesz. Ekkor max. 20 forintot érdemes fizetni egy kattintásért, de akkor a hirdetés elvitte a teljes bevételed.
Ha viszont 5 tranzakciót is képes vagy elérni 100 látogatásra vetítve, tehát jobb a konverziós arányod, akár 100 Ft-ot is kifizethetsz egy látogató megszerzésére. Ebből derül ki igazán, hogy mennyire fontos, hogy az oldalad jól konvertáljon. Ha minden szempontból rendben van a weboldalad, amellett, hogy több vásárlást tudsz elérni, még a versenytársaidat is képes leszel túllicitálni a hirdetési piacon.
Példák látogatónkénti maximális hirdetési költés kiszámításához
Ha bármelyik tényezőn sikerül javítani, nyilván jobb lesz a megtérülésed is. Ezzel egy idő után az időszakosan ingadozó organikus forgalom mellé a fizetett hirdetések stabil, kiszámítható bevételt tudnak generálni.
A fent leírtak igazak a Facebookos hirdetésekre is, amihez szükséged lesz egy Facebook oldalra is. Nyilván további erőfeszítés még egy oldalt is működtetni, de hamar megtérülhet. Hogy melyik csatornán hirdess elsősorban attól függ, hogy mennyire problématudatos a célközönséged. Ha már készek a vásárlásra elsősorban a keresőhirdetések lehetnek a megfelelőek a számodra.
Ekkor is figyelj arra, hogy a hirdetéseid szövegében egyértelműsítsd, hogy árusítasz valamit, ellenkező esetben feleslegesen égeted a hirdetési büdzsédet olyan látogatókra, akik csak szétnéznek nálad és nem vásárolnak semmit. Facebookon jellemzően nem működik túl jól, ha mindenféle “előmelegítés” nélkül eladási célzatú hirdetéseket futtatsz, mert nem azért használjuk elsősorban a platformot napi szinten, hogy ott vásároljunk valamit.
Virális tartalmak
A virális tartalomgyártás lenne mindenki számára a Szent Grál, mert ezek a tartalmak rövid idő alatt érnek el nagyszámú közönséget, gyakran mindenféle hiredetési aktivitás nélkül. Azonban a viralitás formulája minden piac esetében más és más. Tökéletesen értened kell a célpiacod mozgatórugóit, hogy megosztásra érdemes tartalmat készíthess nekik. Ha a tartalomgyártást kiszervezted, nem elvárható, hogy szövegíród azonnal képes legyen ráérezni célközönséged rezgéseire, ezért hagyj időt neki az adaptálódásra.
A virális tartalmak létrehozásához az alábbi területek mindegyikén kiemelkedően kell teljesítenie tartalmadnak:
- Egyszerűség
- Váratlanság
- Konkrétumok
- Hihetőség
- Érzelmi töltés
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás