webes csatorna

Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom – Online bozótvágás 41. rész


Most, hogy már tudod milyen forgalomfajták léteznek, megnézzük hogyan mehetsz biztosra a weboldalad forgalmát illetően, melyik csatorna lehet számodra a legjobb és mit kell tenned, ha ezt megtaláltad!

 

Mit felett van kontrollod, ki dönt a sorsod felől?

Sok olyan rémtörténetet hallottam már, hogy valaki egy platformon nagyon jól kiismerve magát szép üzletet épített fel, azonban egyik napról a másikra hozott a platform tulajdonosa egy olyan döntést, ami egy csapásra tönkretette a bizniszt.

A Google a közelmúltban például letiltotta minden különösebb indoklás nélkül a használt telefonokhoz kapcsolódó hirdetések jó részét, kivéreztetve számos, kizárólag keresőhirdetésre építő céget a szektorban6. A Facebook is követ el hasonló húzásokat, letilt oldalakat, vagy egész hirdetési fiókokat és jellemzően nem gyorsak az indoklással és tiltásfeloldási kérelmek elbírálásával. Akár összes korábban legyártott tartalmad és követőbázisod is áldozatává válhat egy ilyen kellemetlen eseménynek.

Hogy biztonságban tudd magad, érdemes megosztani aktivitásod a különböző csatornák között. Teszteld le, hogy számodra melyik csatorna az ideális, amit megítélhetsz az egy látogató behozatalára jutó költség alapján. Ha ezzel megvagy, dedikáld erőforrásaid és hirdetési büdzséd kb. 60%-át erre a platforma, a fennmaradó részt pedig oszd meg a második és harmadik legjobban teljesítő csatorna között 3:1 arányban.

webes csatornák - büdzsé megosztás

Egy szó mint száz: ha irányításod alatt akarod tartani a weboldalad forgalmát már az első naptól kezdve, akkor dönts a fizetett hirdetések mellett. Kapacitás függvényében kezdj el értékes tartalmakat gyártani, amelyeket folyamatosan fejlesztesz, időközben pedig kísérletezhetsz virális tartalmak létrehozásával.

Hogyan építkezel az egyes csatornák esetén?

Mint említettem, ameddig a fizetett csatornák azonnali eredményt hozhatnak, addig a tartalomgyártásra építő üzlet rengeteg időt és energiát (vagy pénzt) igényel. A hirdetések menedzselése megoldható napi fél órában is. Ezzel szemben egy velős cikk megírása, vagy Facebook oldal posztjai alatt történő kommentekre reagálás, ne adj’ isten csoportmenedzsment, több órás napi tevékenységet is jelenthet. Ráadásul az utóbbi kategóriába eső forgalomszerzési lehetőségek nem automatizálhatóak, mert a közönség megszólítására, a közönséggel történő kommunikációra építenek.

A célcsoportodra fordított idő nagyon hasznos tud lenni, ha valóban van kapacitásod rajta tartani a kezed a közönség pulzusán, lévén rengeteget tudsz tanulni a párbeszédből. Ha erre adod a fejed, vedd viszont figyelembe, hogy követőid részéről az egyszer belőtt szint elvárás lesz, amiből nehéz lesz kivonnod magad és sokszor érezheted majd azt, hogy nincs direkt megtérülése a napi munkának. A követő bázisod megfelelő méretűre duzzasztása akár többéves építkezést is igényelhet, ugyanakkor mégis megtérülő befektetés tud lenni, mert a követőiddel folytatott interakció során időről-időre lesz majd olyan információmorzsa, ami aranyat érhet az üzleted számára. 

Nyilván az lenne az ideális, ha a hirdetési és tartalomgyártási vonalon is egyszerre tudnál építkezni, azonban amennyiben erőforrások szűkében vagy, az alábbi szempontok alapján tudod mérlegelni, hogy merre indulj el.

csatorna különbségekPro és kontra organikus és fizetett csatornák esetén

Szegmensbontás – Szólj mindenkihez úgy, ahogy szeretné

Újra visszakanyarodunk kicsit a felhasználói perszónákhoz, mint a személyre szabott tartalomgyártás és kommunikáció fontos alapköveihez. Minimum egy jól definiált vásárlói típussal rendelkezned kell, hogy hatékonyan tudj interakcióba lépni a célpiacoddal. Ha mélyebbre ásol, azt fogod tapasztalni, hogy ez a perszóna valójában több alperszónára is bontható bizonyos jellemjegyek mentén.

Nem elég egy vásárlói perszóna??

Ha úgy gondolod, hogy ez már esetleg felesleges munka, hadd húzzam el előtted a mézesmadzagot azzal, hogy mekkora megtérülése lehet ennek az időbefektetésnek egy valós példa alapján. Egyik ügyfelünk esetén a főperszónát sikerült 6 különböző alperszónára bontani, akiknek külön-külön hirdetési verziókat gyártottunk és azt tapasztaltuk, hogy a legjobban és legrosszabbul teljesítő hirdetések között akár TÍZSZERES is lehet a hatékonyságbeli eltérés! Hogyan lehetséges ez?

csatorna - 10x-es eredmény

Minden célcsoporton belül van egy olyan alszegmens, akiknél a leginkább akut az a probléma, amit az általad kínált termék megold. Ők azok, akik azonnal harapni fognak az ajánlatodra és másoknak is hírt adnak róla. Ha sikerül beazonosítanod ezt a csoportot, gyors felfutásra számíthatsz. Valószínűleg ők költik majd a legtöbbet és újra meg újra visszatérnek hozzád. Érdemes őket becsben tartanod és kiemelten bánnod velük. Törekedj arra, hogy hosszútávon megőrizd a bizalmukat, mert a kiábrándult rajongók lehetnek a rossz hírverés terjesztői is.

Példa az alperszónákra a robotporszívó célközönségén belül:

  • Technikai részleteket imádók

    • Csak a csilivilli részletek érdeklik
    • Érdekli minden technikai részlet
  • Csak a problémamegoldás érdekli őket nem kíváncsi a technikára

    • Számszerűsíthető előnyök által motiváltak
    • Érzelmi oldalról motiválhatók

A többiekről sem érdemes azonban elfeledkezned, mert ezek a “rajongók” valószínűleg a célcsoportodnak csak egy kisebb százalékát teszik ki. Ha kizárólag rájuk fókuszálsz, egy idő után kimeríted majd az ebből a csoportból behozható új ügyfeleket, így nyitnod kell a célpiac többi szegmense felé is. Az alszegmensekre bontással jól beazonosítható, hogy milyen sorrendet állíts fel a célcsoportok között és egy kis kutatómunkával nagyjából kalkulálhatóvá válik ezeknek a csoportoknak a nagysága is, így valós adatokra építheted az üzleti modelled.

 

Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész
  32. Tesztelés: 3. rész
  33. A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
  34. A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
  35. Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
  36. Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
  37. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
  38. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
  39. Forgalomterelés és optimalizálás
  40. A forgalom fajtái

 

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!