Most, hogy már tudod milyen forgalomfajták léteznek, megnézzük hogyan mehetsz biztosra a weboldalad forgalmát illetően, melyik csatorna lehet számodra a legjobb és mit kell tenned, ha ezt megtaláltad!
Mit felett van kontrollod, ki dönt a sorsod felől?
Sok olyan rémtörténetet hallottam már, hogy valaki egy platformon nagyon jól kiismerve magát szép üzletet épített fel, azonban egyik napról a másikra hozott a platform tulajdonosa egy olyan döntést, ami egy csapásra tönkretette a bizniszt.
A Google a közelmúltban például letiltotta minden különösebb indoklás nélkül a használt telefonokhoz kapcsolódó hirdetések jó részét, kivéreztetve számos, kizárólag keresőhirdetésre építő céget a szektorban6. A Facebook is követ el hasonló húzásokat, letilt oldalakat, vagy egész hirdetési fiókokat és jellemzően nem gyorsak az indoklással és tiltásfeloldási kérelmek elbírálásával. Akár összes korábban legyártott tartalmad és követőbázisod is áldozatává válhat egy ilyen kellemetlen eseménynek.
Hogy biztonságban tudd magad, érdemes megosztani aktivitásod a különböző csatornák között. Teszteld le, hogy számodra melyik csatorna az ideális, amit megítélhetsz az egy látogató behozatalára jutó költség alapján. Ha ezzel megvagy, dedikáld erőforrásaid és hirdetési büdzséd kb. 60%-át erre a platforma, a fennmaradó részt pedig oszd meg a második és harmadik legjobban teljesítő csatorna között 3:1 arányban.
Egy szó mint száz: ha irányításod alatt akarod tartani a weboldalad forgalmát már az első naptól kezdve, akkor dönts a fizetett hirdetések mellett. Kapacitás függvényében kezdj el értékes tartalmakat gyártani, amelyeket folyamatosan fejlesztesz, időközben pedig kísérletezhetsz virális tartalmak létrehozásával.
Hogyan építkezel az egyes csatornák esetén?
Mint említettem, ameddig a fizetett csatornák azonnali eredményt hozhatnak, addig a tartalomgyártásra építő üzlet rengeteg időt és energiát (vagy pénzt) igényel. A hirdetések menedzselése megoldható napi fél órában is. Ezzel szemben egy velős cikk megírása, vagy Facebook oldal posztjai alatt történő kommentekre reagálás, ne adj’ isten csoportmenedzsment, több órás napi tevékenységet is jelenthet. Ráadásul az utóbbi kategóriába eső forgalomszerzési lehetőségek nem automatizálhatóak, mert a közönség megszólítására, a közönséggel történő kommunikációra építenek.
A célcsoportodra fordított idő nagyon hasznos tud lenni, ha valóban van kapacitásod rajta tartani a kezed a közönség pulzusán, lévén rengeteget tudsz tanulni a párbeszédből. Ha erre adod a fejed, vedd viszont figyelembe, hogy követőid részéről az egyszer belőtt szint elvárás lesz, amiből nehéz lesz kivonnod magad és sokszor érezheted majd azt, hogy nincs direkt megtérülése a napi munkának. A követő bázisod megfelelő méretűre duzzasztása akár többéves építkezést is igényelhet, ugyanakkor mégis megtérülő befektetés tud lenni, mert a követőiddel folytatott interakció során időről-időre lesz majd olyan információmorzsa, ami aranyat érhet az üzleted számára.
Nyilván az lenne az ideális, ha a hirdetési és tartalomgyártási vonalon is egyszerre tudnál építkezni, azonban amennyiben erőforrások szűkében vagy, az alábbi szempontok alapján tudod mérlegelni, hogy merre indulj el.
Pro és kontra organikus és fizetett csatornák esetén
Szegmensbontás – Szólj mindenkihez úgy, ahogy szeretné
Újra visszakanyarodunk kicsit a felhasználói perszónákhoz, mint a személyre szabott tartalomgyártás és kommunikáció fontos alapköveihez. Minimum egy jól definiált vásárlói típussal rendelkezned kell, hogy hatékonyan tudj interakcióba lépni a célpiacoddal. Ha mélyebbre ásol, azt fogod tapasztalni, hogy ez a perszóna valójában több alperszónára is bontható bizonyos jellemjegyek mentén.
Nem elég egy vásárlói perszóna??
Ha úgy gondolod, hogy ez már esetleg felesleges munka, hadd húzzam el előtted a mézesmadzagot azzal, hogy mekkora megtérülése lehet ennek az időbefektetésnek egy valós példa alapján. Egyik ügyfelünk esetén a főperszónát sikerült 6 különböző alperszónára bontani, akiknek külön-külön hirdetési verziókat gyártottunk és azt tapasztaltuk, hogy a legjobban és legrosszabbul teljesítő hirdetések között akár TÍZSZERES is lehet a hatékonyságbeli eltérés! Hogyan lehetséges ez?
Minden célcsoporton belül van egy olyan alszegmens, akiknél a leginkább akut az a probléma, amit az általad kínált termék megold. Ők azok, akik azonnal harapni fognak az ajánlatodra és másoknak is hírt adnak róla. Ha sikerül beazonosítanod ezt a csoportot, gyors felfutásra számíthatsz. Valószínűleg ők költik majd a legtöbbet és újra meg újra visszatérnek hozzád. Érdemes őket becsben tartanod és kiemelten bánnod velük. Törekedj arra, hogy hosszútávon megőrizd a bizalmukat, mert a kiábrándult rajongók lehetnek a rossz hírverés terjesztői is.
Példa az alperszónákra a robotporszívó célközönségén belül:
-
Technikai részleteket imádók
-
- Csak a csilivilli részletek érdeklik
- Érdekli minden technikai részlet
-
Csak a problémamegoldás érdekli őket nem kíváncsi a technikára
- Számszerűsíthető előnyök által motiváltak
- Érzelmi oldalról motiválhatók
A többiekről sem érdemes azonban elfeledkezned, mert ezek a “rajongók” valószínűleg a célcsoportodnak csak egy kisebb százalékát teszik ki. Ha kizárólag rájuk fókuszálsz, egy idő után kimeríted majd az ebből a csoportból behozható új ügyfeleket, így nyitnod kell a célpiac többi szegmense felé is. Az alszegmensekre bontással jól beazonosítható, hogy milyen sorrendet állíts fel a célcsoportok között és egy kis kutatómunkával nagyjából kalkulálhatóvá válik ezeknek a csoportoknak a nagysága is, így valós adatokra építheted az üzleti modelled.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás
- A forgalom fajtái