Ha itt tartasz, kezdődhetnek az izgalmak és valós eredményekben mutatkozhat meg az eddigi építkezésed. Az előző cikkben ismertetett szempontok alapján mostanra már van legalább egy látogatószerző csatornád.
Így indulhat az újabb tesztelés, nekifoghatsz az érdeklődők viselkedésének vizsgálatához, és az igényeikhez való igazodáshoz.
Adatelemzés – Válaszd ki mire fogsz figyelni
Mielőtt bármiféle tesztbe kezdenél, elengedhetetlen, hogy meghatározd a saját növekedési egyenleted, számba véve az összes faktort amitől az eredményességed függ. Íme egy példa:
Havi bevétel = (organikus forgalom + hirdetési forgalom + e-mail listára küldött kampánylevelekből átkattintók száma) * konvertálók aránya * átlag kosárérték * (1 + egy vásárlóra jutó havi újravásárlások mennyisége)
Weboldal mint értékesítési rendszer sematikus ábrán. Forrás: DX Labz
Ha sikeres akarsz lenni, minden egyes tényező növelésével foglalkoznod kell. Azonban a munkát egyetlen, a kezdetben a legfontosabbnak vélt mutatószám javításával kell kezdened. Ezt a mutatószámot szokás North Star (Sarkcsillag) metrikának nevezni.
A Spotify-nál ez például a zenehallgatással eltöltött idő, a WhatsApp-nál pedig az elküldött üzenetek száma. Mindkét cég metrikája nagyon beszédes, mert jól kifejezi, hogy egy adott felhasználó mennyi értéket talál az alkalmazás használatában. Ha sikerül ezt a fő mutatót feljebb tornászni, úgy feltételezhető, hogy az új érdeklődők is egyre nagyobb arányban válnak fizetős ügyfelekké.
Döntéshozatal – Tedd meg a jó téteket
Hogy a megfelelő prioritások mentén tudj dolgozni, érdemes sorra venni a weboldal látogatását megelőző, a weboldalon belüli és az ügyfél tranzakciót követő cselekvéseit. A látogatást megelőzően a vevőszerzési csatorna optimalizálásán kell dolgoznod. Itt is a gyors teszteken van a hangsúly, már kisebb hirdetési büdzsével, több hirdetési verziót tesztelve is nagyságrendi előrelépést tudsz elérni hirdetéseid hatékonyságában.
A weboldalon belüli legfontosabb stratégiaként a tartalompriorizálást említhetjük. Miért is? A felhasználó a weboldal tetejéről indul és ha nem találja elég érdekesnek tartalmadat, akkor el sem jut az oldalad alján található szuper ajánlatodig. Ha rossz a szöveg, annak jó indikátora lehet az oldalon eltöltött rövid böngészési idő, illetve a magas elhagyási arány (nem látogatnak meg további oldalakat).
A sikeres első tranzakciót követően az újravásárlások ösztönzése mellett, a másik kiemelt terület, amivel foglalkoznod kell: az ajánlások elősegítése. Nem kell őrült dolgokra gondolnod, ha szeretnéd felpörgetni az ajánlásokat. Költségeid és az átlag ügyfélköltés ismeretében könnyen megtalálhatod azt az arany középutat, ami már elegendő motivációt jelent az ügyfeleknek, hogy ajánljanak téged, viszont nem terheli meg túlságosan a zsebedet. Ha ügyfeleid újra meg újra nálad vásárolnak, azzal minimalizálod az egy főre jutó marketingköltésedet, ajánlási rendszereddel pedig tulajdonképpen nekik adod, amit marketingre költenél, így még jobban fognak szeretni téged és boldogan hozzák neked az új vevőket.
Mit tesztelj?
Elsősorban azokat hipotéziseket kell tesztelned, amelyek az üzletmeneted szempontjából kritikusak. A legfontosabb, hogy bizonyítsd, valóban igény van arra amit kínálsz, és rendelkezik akkora vonzerővel, hogy másoknak is ajánlják ügyfeleid. Ha ezt a két dolgot kipipálod, nyithatsz más területek felé is.
Ha úgy érzed, hogy a fenti sorok olvasása után nem záporoznak a jobbnál-jobb ötleteid a tesztelés megkezdéséhez, a következő területeken kezdhetsz el tapogatózni:
-
Vevői preferenciák
-
-
- Mit szeret benned a célközönséged?
- Miből akarnak többet/kevesebbet?
- Mennyire jó az árazásod?
- Mennyire csábító a termékérték kommunikációd?
- Mi a legfontosabb érzelmi húr, ami vásárlásra bírja őket?
- Mit hiányolnak? Mivel tudnád még boldogabbá tenni őket?
-
-
Trendek
-
-
- Vásárlóid felkészültek egy újításra vagy szeretik a biztonságot?
- Más piacon megfigyelhető folyamatok nálad is jelentkeznek?
-
-
Konkurencia
-
-
- Amit a konkurencia meglépett, az nálad is működni fog?
- Mi az, amit jól csinál a konkurenciád? Tudnád jobban csinálni?
- Mi az, amit rosszul csinál a konkurenciád? Tudnád orvosolni te a vevők problémáját?
-
-
Viralitás
-
-
- Melyek azok a dolgok, amelyek jelenleg nagy népszerűségnek örvendenek és érdemes -e meglovagolni a figyelmet?
- Mik azok a trendek, amelyek a közelmúltban szinte mindenhol visszaköszöntek és még csak te nem foglalkoztál vele?
- Mi az, amit még csak itt-ott láttál, de úgy gondolod, hogy a te piacodon nagyot ütne?
-
-
Szezonalitás
-
- Milyen kiemelt események következnek az év ezen szakában?
- Milyen aktualitások foglalkoztatják jelenleg a célközönséged?
Gondolkozz el rajta, hogyan tudnád ezekre a kérdésekre a lehető legegyszerűbben megtudni a válaszokat a célközönségedtől. Ha van Facebook oldalad, publikusan is felteheted a kérdések egy részét, de a weboldaladon belül is létrehozhatsz egy kérdőívet, vagy akár az egyik vásárlód meginterjúvolásával is sokat tanulhatsz. Érdemes valamit felajánlani a válaszokért cserébe, mert mindenkinek értékes ez ideje.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás
- A forgalom fajtái
- Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom