adatok egy laptop képernyőjén

Célkitűzés és mérési rendszerek – Online bozótvágás 44. rész


Az előző részben már kifejtett kvalitatív és kvantitatív tesztelési módok után ma azt tudhatod meg, hogyan határozd meg a számodra legfontosabb mérőszámot az oldaladon. 

Célkitűzés és mérési rendszerek

Fő metrika meghatározása – Mi az az egy mérőszám az adatok közül, ami legjobban magában foglalja az ügyfélélményt? 

Hogy milyen adatok lesznek számodra a legfontosabbak? Említettük már a North Star (Sarkcsillag) metrikát korábban, ami ugyan időről-időre változhat, azonban adott időpillanatban mindig beszédesen leírja látogatóid termékeddel kapcsolatos elégedettségét. Ezt kiválasztani jellemzően nehéz kérdés tud lenni egy induló oldal esetén, ezért első körben tanácsos az oldalon töltött idő figyelését North Star metrikaként kijelölni. Ez azért lehet célravezető, mert ha most indult az oldalad és azt látod, hogy a látogatások ideje nagyon alacsony, akkor valami óriási baki lehet a háttérben és nem azt kapják a látogatók, amire számítottak. 

 

Ha az oldalon töltött idő elegendő arra, hogy az érdeklődők befogadják kínálatod lényegét, akkor érdemes arra fókuszálni, hogy hol a legnagyobb a lemorzsolódás. A kosár oldalon hagyják el a vásárlási folyamatot, vagy odáig el sem jutnak? Sok lemorzsolódási pont lehet: a lényeg hogy minél kritikusabban szemléld folyamataid és nem árt, ha külső véleményt is bevonsz a helyzet feltárásába. Egy friss szempár gyakran olyan hibákat is kiszúr, ami felett te adott esetben simán átsiklasz.

Hogyan fogod mérni az adatok és mutatószámaid változását?

Vannak adatok, amelyek egzakt mérhetőek (oldalon töltött idő, látogatások eszközönkénti megoszlása), ezek követésére a népszerű Google Analytics lehet az elsőszámú megoldás. Már itt is annyi a fellelhető metrika, hogy csak kevesen növik ki a toolt, ráadásul maga a Google is folyamatosan fejleszti az eszközt. Ha a benne látható adatok nem elégségesek, lehetőség van a weboldaladról egyedi események (pl. e-book letöltése) információinak továbbítására is a rendszer felé. A Google arra is jó megoldást nyújt a Tag Manager személyében, hogy ezeknek az eseményeknek a követését akár a marketingesed is be tudja állítani fejlesztői segítség nélkül.

Google Analytics képernyőmentés
A Google Analytics alapértelmezett jelentése a látogatói adatokról. Forrás: Google Analytics

A nem számszerűsíthető oldalelemzéshez használt legnépszerűbb tool-ok a látogatók útját videón és hőtérképen rögzítő szoftverek,  mint például a Hotjar. Azonnal láthatóvá válik az, ami esetleg az oldalon töltött időből nem derülne ki, hogy milyen egyes oldalelemek felett állnak meg a legtöbbet, próbálkoznak egy űrlap beküldéssel és az nem működik. Tulajdonképpen az oldal minden egyes látogatója a te tesztelőddé válik, így gyorsan megtalálhatod azokat a fájdalompontokat, amiket javítva szélsebesen javulhat a konverziós arányod.

Hotjar screenshot látogatási adatok mutatásával heatmapen
Képernyőmentés a Hotjar-ból, ahol a DX Labz oldalán hőtérképen láthatóak a legtöbbször kattintott felületek. Forrás: Hotjar

Milyen gyakran kerülnek kielemzésre az adatok és mit kezdj velük?

A kérdés kicsit beugratós, mert a gyakoriságnál talán fontosabb az, hogy rendszeresen történjen a mérés. Ha csak kéthetente tudjuk adatainkat ellenőrizni és azok alapján a lehetséges fejlesztéseken ötletelni, az is elegendő. A lényeg, hogy legyünk következetesek, mert ha csak fellángolásszerűen foglalkozunk az adatelemzéssel, nagyon sok profittól eshetünk el.

A kvalitatív és kvantitatív elemzés során tanultak mit sem fognak érni, ha nem reagálsz rájuk valahogyan. Minél hamarabb tudsz javítani egy hibát, nyilvánvalóan annál hamarabb fogsz változást elérni, viszont időt kell hagyni, hogy ezek a változtatások valóban bizonyítani tudjanak. Az oldal teljesítményében jelentkező szezonális ingadozásokból könnyen téves következetetéseket vonhatsz le. Amennyiben egy fejlesztést követő gyengébb eredményességet a fejlesztésnek magának tudunk be, és csak átmeneti csökkenésről van szó, akkor gyorsan elkedvteleníthetjük magunkat a további módosításktól, holott azok pozitív hatással lettek volna.

Előfordulhat, hogy tesztjeid során olyan alapvető összefüggéseket sikerül majd feltárnod, amelyek következtében arra kényszerülsz, hogy gyökereinél fogva változtasd meg a termékstruktúrát, ezt hívják „Pivot”-nak (fordulatnak) a szaknyelvben.

A Pinterest például eredetileg 2009-ben egy Tote néven indult mobilos alkalmazás volt, ami mindenféle termék vásárlására lehetőséget adott. Azonban akkortájt még nem volt túl nagy a bizalom a telefonos vásárlások felé, ráadásul a technológia sem volt elég kiforrott és gyors ezért az applikáció napjai meg voltak számlálva. Egy funkció viszont igen nagy népszerűségnek örvendett, ez pedig a kiválasztott termékek kedvencek közé történő lementése a későbbi újra megtekintéshez. A Pinterest vezetői meglátták a lehetőséget ebben a funkcióban, a többi pedig már történelem.

Maradj velünk, mert a következő epizódban kiderül, hogy az oldalad termeli, vagy égeti a pénzt!?

 

Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:

  1. Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
  2. Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
  3. Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
  4. Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
  5. Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
  6. Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
  7. Marketing szövegírás és grafikai tervezés
  8. Kivitelezés
  9. Indulás után
  10. A weboldal projekt 3 alappillére
  11. Érdeklődőszerzés
  12. Élményteremtés
  13. Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
  14. Vevőgondozás
  15. Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
  16. Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
  17. Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
  18. Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
  19. Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
  20. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
  21. Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
  22. Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
  23. Feladatok, felelősök és buktatók
  24. A projekt komplexitását növelő tényezők
  25. Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
  26. Kivitelezés: 1. rész
  27. Kivitelezés: 2. rész
  28. Kivitelezés: 3. rész
  29. Kivitelezés: 4. rész
  30. Tesztelés: 1. rész
  31. Tesztelés: 2. rész
  32. Tesztelés: 3. rész
  33. A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
  34. A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
  35. Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
  36. Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
  37. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
  38. Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
  39. Forgalomterelés és optimalizálás
  40. A forgalom fajtái
  41. Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom
  42. Tesztelés a weboldal indulása után
  43. Tesztelés a weboldal indulása után 2. rész

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!