Ahogy az előző részben ígértük, mai témánk egy igazán fogós kérdés köré épül. A weboldalad termeli, vagy égeti a pénzt?
Sokszor kitértem már eddig a konverziós szint mérésének fontosságára és arra, hogy mennyire kritikus, hogy elérjük a weboldal konverzió szintjében legalább az iparági átlag konverziós arányt. Ezen tényező egy-egy százaléknyi változásának üzletünkre gyakorolt tényleges hatásáról ugyanakkor eddig kevés szó esett.
A weboldal konverzió szintjei – avagy nyereséges vagy veszteséges?
Életmentő: Ezalatt csődbe mehetsz!
Van az a konverziós szint, ami mellett bármekkora forgalmat is terelsz oldaladra, egyszerűen csak a pénzt öntöd egy olyan üzletbe, ami soha nem fog megtérülni számodra. Ilyenkor valami fundamentálisan rossz van a koncepcióddal, vagy a terméked nem jó, vagy az ahogyan prezentálod.
Ha ez a helyzet áll fenn, jobb ha mihamarabb a végére jársz az okoknak, mert rövid időn belül nagyon kellemetlen, vagy akár csődközeli helyzetben találhatod magad. Ha nem mérsz konverziót, lehet még arra sem jössz rá, hogy mi áll a bukásod hátterében. Az egyedüli célod ilyenkor az lehet, hogy minél hamarabb evezz nyugalmasabb vizekre és legalább azt a konverziós szintet érd el mindenáron, ahol weboldalad már nem lesz veszteséges. Ezzel időt nyerhetsz magadnak, hogy jobban kivesézd a problémákra adható igazán jó válaszokat.
Profitnövelő
Ha már stabilan bevételt termel az oldalad, akkor nyugtázhatod, hogy a célközönségnél betalált amit kínálsz és a tálalással sincs különösebb gond.
Azonban még ekkor is megeshet, hogy óriási, további kiaknázatlan profitpotencállal bír az weboldal. Költségszerkezetedtől függően, minél kevésbé foglalkoztál eddig tudatosan a weboldal konverzió optimalizálásával, annál nagyobb arányú, akár 80-100%-kos profittöbletet is hozhat már 1%-nyi konverziójavulás is. Az ilyen esetekben ez a növekmény jellemzően már kevés fejlesztési költéssel is elérhető, így racionalizálva a befektetést. Gondolom kevés olyan vállalkozó van, aki nem tudna mit kezdeni ekkora plusz bevétellel.
Profitmaximalizáló: csökkenő eredményesség
A webodal konverzió optimalizálásnál is van az a szint, amin javítani már csak nehezen tudsz és egyre kisebb a megtérülése az optimalizálásra fordított kiadásoknak. Ilyenkor jellemzően a kínálati oldal csiszolására érdemes áthelyezni a fókuszt a további bevételnövekedés eléréséhez. Ha csak szigorúan a profitot nézzük, úgy is növelhető a nettó bevételed, ha magasabb profittartalmú termékeket értékesítesz, vagy sikerül a költségeiden faragni. Mindenesetre ha már ebben a szakaszban jársz, már kevésbé leszel nyomás alatt. Egy érett, kiforrott ajánlattal rendelkező cég tulajdonosa leszel, akit imádnak a vevők és általában ehhez vaskos árbevétel is szokott társulni, ami nem egy kellemetlen szituáció.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás
- A forgalom fajtái
- Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom
- Tesztelés a weboldal indulása után
- Tesztelés a weboldal indulása után 2. rész
- Célkitűzés és mérési rendszerek