Minden eddigi előkészítés ezt a pillanatot alapozta meg, végre sikerül betekintést nyerned vásárlóid fejébe és rohamléptekkel megindulhatsz a magasabb konverziós szintek irányába. Mai feladatunk az értékesítés javítása.
Az értékesítés javítása hirdetésekkel
Elsőként a már sokat emlegetett hirdetések tesztelését vesszük sorra. Miért éppen a hirdetésekkel kezdünk? A hirdetésekkel már akkor hatékonyan tudod tesztelni értékajánlatodat, amikor még talán nincs is mit értékesítened, csak mondjuk egy landing oldal, ahol a látogatók jelezhetik érdeklődésüket a termék iránt. A visszajelzések ebben a fázisban történő begyűjtése (például a korábban bemutatott 5 lépéses validációs sprinttel) még értékesebb, mintha már egy kész termékkel állnál piacra és akkor kezdenéd el tesztelni, hogy valóban lesz-e rá kereslet. Gondolj bele, hogy mennyi időt és energiát spórolhatsz azzal, ha korán megtanulod célpiacod preferenciáit. Ezzel szemben ha óriási erőforrásokat ölsz egy nem, vagy csak részben jól teljesítő termék fejlesztésébe, sokat bukhatsz.
Az értékesítés javítása hirdetések és csatornák A/B tesztelésével
A hirdetések teszteléséhez érdemes sorra venned, hogy terméked a célközönség mely fájdalompontjaira nyújt megoldást és ezeket szerepeltesd a hirdetés szövegezésében, illusztrációiban. Minél több változat készül, annál nagyobb lesz az esélye, hogy lesz majd olyan verzió, ami teljesítményben kimagaslóan szerepel a többi változathoz képest. A hirdetések változatainál néhol elég csak minimálisan módosítani a szövegen, vagy a képi tartalmon, és máris látható eltérés mutatkozik majd meg a tesztek eredményeiben.
Ez az információ nemcsak a hirdetési büdzsé hatékonyabb eltöltésében segít téged. Ha látod, hogy melyek azok a cselekvés ösztönzők, amik leginkább megmozgatják a célközönséged, az támpontul szolgálhat a weboldalon belüli tartalom optimalizálásához is. Nyilván a legégetőbb fájdalompontra történő megoldás kell hogy szerepeljen a legelőkelőbb helyen és ezt kell boncolgatni a legapróbb részletekbe menően is.
Általános praktika, bármilyen marketingköltés optimalizációjához a “teszteld kicsiben, mielőtt a szélesebb közönséghez szólnál” elve. Ennek mentén nem költjük el a teljes marketingbüdzsét egy adott csatornán mindössze egy darab hirdetésre a kampányok során, hanem több verziót tesztelünk a célközönség szeletén és a jól teljesítőt futtatjuk tovább.
Posztok A/B tesztelése
A posztok teljesítményének optimalizációjához is kitűnő megoldás az A/B tesztelés, melyre számos módod nyílik. Ha ritkábban posztolsz és nagy a követőtáborod, akkor hirdetésekkel is tesztelheted a poszt tartalmát kisebb közönségen, mielőtt a teljes tartalmat publikálnád mindenki számára. Mivel a hirdetések engedélyezése jellemzően nem azonnal történik meg, gyakori posztolás esetén van lehetőséged a posztok közzététele előtt beállítani, hogy csak bizonyos földrajzi helyek környékén legyen látható a tartalmad.
Ily módon pár városra célozva különböző posztverziókat, hamar láthatod a célközönség reakcióit, mielőtt mindenki számára elérhetővé teszed a végleges posztot.
A technika bizonyítottan működik, ugyanakkor az értékesítés javítása révén időt és körültekintő menedzsmentet igényel. Igazán hatékonyan legalább egy többezres követőtábor esetén alkalmazható a korábban említett mintavételi nagyság szükségessége miatt. Ha követőid száma még alacsony, viszont van büdzséd a hirdetéseken keresztüli poszttartalom tesztelésre, még mindig nem maradsz eszköz nélkül a gyors növekedéshez és a hatékony forgalomtereléshez.
Weboldal tartalomtesztelés
A mérésre felkészített weboldaladdal pontosan tudni fogod, mi történik a látogatóiddal és nemcsak érzésre próbálsz fejlesztéseket eszközölni, így óriási baklövéseket kerülhetsz el, amiért a pénztárcád lesz hálás. Ha konkrét számok mentén fejleszted tovább az oldalt, azonnal láthatóvá válik, hogy mi működik és mi nem. Rendszeresen ellenőrizd az oldal analitikai adatait (pl. Google Analytics-ben a leglátogatottabb oldalakról és az azokon eltöltött időről), gyűjts visszajelzést a vásárlóktól és ezekre építve generálj fejlesztési ötleteket. Ezeket priorizálva kell javítanod az oldalt, gyártanod tartalmat, illetve A/B tesztek formájában új koncepciókat megvizsgálni és az eredmények kiértékelése mentén optimalizálni.
Ha van egy értékesítés szempontjából kritikus oldal (pl. rendelés) és alacsony az ott eltöltött idő, valamint nagy arányú a lemorzsolódás, többféle módon is megpróbálhatod a továbblépéshez szükséges cselekvés elősegítését. A mérésre és a számokra alapozott fejlesztési szemlélet ugyanígy alkalmazható a hirdetések terén is. A hirdetések A/B tesztelésével, a célszegmenseket alcsoportokra bontva, a különböző értékajánlatokat megvizsgálva érdemes érdeklődőket szerezni. Ezzel a megoldással leszűkíted a célközönséget, akinél betalál üzeneted, másrészt feltárásra kerül az az értéküzenet-kommunikációs mód, ami a leghatékonyabban működik.
A célszegmenst megfogó kommunikációs stílus hirdetéseken keresztüli szűkítésével újabb támpontokhoz juthatsz, hogyan építhetitek tovább az oldal tartalmát kivitelezőiddel. Ha például fájdalomelkerülés orientált módon szövegezitek a hirdetéseidet mert a tesztek szerint erre kapják fel a legjobban a fejüket, akkor ilyen módon kell kommunikálnod a továbbiakban is.
Előnyfókuszú célú vs. veszélyekre apelláló szöveg:
- A verzió címsora: Termékünkkel te lehetsz a piacvezető (nyereségorientált kommunikáció)
- B verzió címsora: Termékünkkel elkerülheted, hogy konkurenseid lekörözzenek (fájdalomelkerülés orientált kommunikáció)
Maradj velünk, mert a következő részben a landingoldalak, a vásárláshoz kapcsolódó upsellek és tartalomtesztelési szempontok kivesézése mellett ahhoz is adunk tippeket, hogy milyen nyomon indulj el, ha tanácstalan vagy.
Innen könnyedén eléred a cikksorozat eddigi részeit:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész
- Kivitelezés: 3. rész
- Kivitelezés: 4. rész
- Tesztelés: 1. rész
- Tesztelés: 2. rész
- Tesztelés: 3. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 1. rész
- A weboldal tényleges megtervezése: 2. rész
- Sablon vagy egyedi kód? 1/2.
- Sablon vagy egyedi kód? 2/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 1/2.
- Amit még érdemes tudnod: a weboldalak technikai háttere 2/2.
- Forgalomterelés és optimalizálás
- A forgalom fajtái
- Csatorna dilemma: organikus kontra fizetett forgalom
- Tesztelés a weboldal indulása után
- Tesztelés a weboldal indulása után 2. rész
- Célkitűzés és mérési rendszerek
- Weboldal konverzió szintjei