A kivitelezés során az alapos előkészületek fontosságát az is mutatja, hogy továbbra is a múlt heti témát folytatjuk, ma a piacméret lesz a célkeresztben!
Szükséges piacméret meghatározása – Mennyi vásárlót tudsz behozni reálisan?
A múlt heti példát folytatva, ha a célod 1 millió Ft havi nettó vállalkozói jövedelem, akkor azt 20 millió Ft-os havi forgalom mellett, 4 millió Ft profitot termelve éred el (Kft. esetén, béreket és minden adóterhet kifizetve), amihez értékesítened kell 200 db terméket. Ha mindezt az értékesítési mennyiséget a weboldalon keresztül szeretnéd lebonyolítani egy 5%-os, az átlagostól jobb konverziós ráta mellett, 4000 fős havi látogatottságot kell elérned.
Cél havi értékesítés = Oldallátogatások havi mennyisége * Konverziós arány
200 = 4 000 * 5 / 100
Ez a konverziós arány és látogatottsági szám lesz a cél, amit mellett képes leszel hozni a betervezett számokat.
Új piaci szereplőként tételezzük fel, hogy csak a piac 5%-át tudod reálisan bevonzani, hogy megnézzék egyáltalán ajánlatodat, tehát a maximálisan elérhető célközönség nagysága legalább 80 000 fős kell hogy legyen terveid megvalósításához.
Szükséges piacméret = Cél oldallátogatások havonta / Bevonzható célközönség aránya
80 000 = 4 000 / 5 * 100
Talán mondanom sem kell, hogy felesleges olyan piacra bemenni, ahol nincs elegendő nagyságú fizetőképes kereslet. Ha a megfelelő piacméret bizonyított és jól beárazott a terméked, csak akkor érdemes továbblépned. Ekkor piacod átlag konverziós arányával számolva kalkulálhatóvá válik, hogy mekkora forgalmat kell az oldalra terelned annyi árbevétel termeléséhez, ami számodra kifizetődővé teszi a vállalkozói léttel járó kihívásokat. Ha ez a forgalmi szint már a piac egy kis szeletének elérésével is behozható, bátran elindulhatsz.
Példaként a könyvpiacot említeném. Bár a verseny elég kiélezett, egy kellően specifikus olvasóközönséget kiszolgáló könyveket forgalmazó cég, célirányos marketinggel igenis képes profitot termelni, a többmilliárdos forgalmú piacméretből kifolyólag.
Ellenben, ha nagyon kicsi piacról beszélünk ahol már van domináns piaci szereplő és a profitábilis működéshez vele kell felvenned a versenyt, úgy keményen küzdened kell majd, hogy ringbe tudj szállni. Jobb pozícióból indulhatsz, ha külső szemmel megítélve is azt látod, hogy a piacvezető “ellustult”, weboldala nem naprakész és marketingre keveset áldoz.
Valós piacméret meghatározása – Van elegendő nagyságú felvevőpiac?
Vegyük sorra, milyen támpontjaid lehetnek a szükséges kereslet meglétének igazolására és a piaci verseny intenzitásának felmérérésére:
Kulcsszókutatásnál a havi keresési mennyiségek
A Google Ads keresőhirdetési rendszerének van egy olyan felülete, ahol az adott termékhez kapcsolódó releváns kulcsszavak havi keresési mennyiségeit tudod megnézni. Sajnos egy ideje a Google már nem konkrét keresési adatokat, hanem csak egy tartományt mutat. Az üzleti tervezéshez ez csak abban az esetben elegendő, ha a minimális keresési mennyiségek alapján is kijön az a célközönség méret, amit korábban szükségesként kalkuláltál.
Keresési mennyiség tartományok a Google Ads kulcsszótervezőjében. Forrás: Google Ads
Vannak azonban fizetős keresőoptimalizálási (SEO) eszközök (pl. Ahrefs), amivel egzakt számokat kaphatunk. Ha a kiviteleződ profi, akkor ezeknek az eszközöknek birtokában lesz. Ha nem tud pontos adatokat szolgáltatni, az intő jel. A jó hír, hogy ezeknek a szoftvereknek vannak próbaverziói is, amelyek jellemzően elegendő időt biztosítanak akár számodra is a szükséges adatok felkutatásához. Ez az információ felbecsülhetetlen értékű tud lenni az esélyek kalkulálásához és a helyes indulási stratégia megtervezéséhez.
Egy konkrét oldal keresőforgalmának megoszlása bizonyos kulcsszavak között. Forrás: Ahrefs
Annyit érdemes még megemlíteni, hogy a keresési mennyiségek alapján csak a direkt igényt fogod látni. Azok a személyek akik érdeklődhetnek a termék iránt, de még nem informálódtak róla, vagy nem fogalmazódott meg a vásárlási szándékuk, nem lesznek itt láthatóak. Mindenesetre ha már a keresések száma is biztató, elmondhatjuk, hogy a piaci kereslet nagy valószínűséggel alátámasztott.
Konkurencia weboldalainak látogatottsági adatai
A következő ellenőrző teszt, amit érdemes végigcsinálnod, hogy megnézed az adott kulcsszavakra milyen oldalak találhatóak kiemelkedő helyen a keresőmotorokban, és ezek a cégek mennyire stabil piaci szereplők. Itt érdemes elsősorban azokra fókuszálni, akik a te direkt konkurenciáid lehetnek, tehát az árbevételük nagy része abból a termékkategóriából származik, amiben szeretnél te is megjelenni a piacon. Ha széles termékpalettát vonultat fel a konkurens és még sok pozitív értékelést, véleményt is látsz az oldalán, az egy érett piacra utal.
A profi SEO toolok ismét csak nagy segítségedre lehetnek, mert meg tudod nézni, hogy konkrétan mekkora forgalomra tesz szert egy-egy oldal a keresőmotorokból. A másik jó jelzés számodra, ami kiforrott piacra utal, hogy jó pár hirdetés megjelenik az adott kulcsszóra keresve. Ha nem érné meg hirdetni a cégeknek, valószínűleg nem is hirdetnének.
Konkurencia bevételi adatai a nyilvános céginfók alapján
Ha sikerült beazonosítani, hogy kik a domináns piaci szereplők, érdemes megnézni azt is, hogy ezek a cégek mekkora éves árbevételt generálnak. Ezeket a honlapot üzemeltető cég nevét megtalálva könnyen le tudod kérdezni pl. a ceginfo.hu-n. Nyilván nem szabad azt feltételezned, hogy új versenyzőként azonnal felforgatod a piacot, de ha a konkurencia jelenlegi forgalmának akár csak a tizedét elérve is működőképes tud lenni az üzleti modelled, akkor jó irányba tartasz.
Konkurencia Facebook oldalainak követői száma és aktivitása
A weboldalak forgalma mellett másik jó indikátor a piacérettségre, ha a jól teljesítő oldalaknak nagy követői bázisa van a közösségi médiában is, emellett aktív párbeszéd folyik a megjelenő posztok alatt. Annál is inkább érdemes sok időt eltölteni a meglévő piaci szereplők oldalainak rendszeres böngészésével, mert így amellett, hogy igazolni tudod a keresletet termékedre, még jobban megismerheted célközönséged is. Így fedezheted fel azokat a még nem kielégített vevői igényeket, amire a jelenlegi versenyzők egyelőre nem tudtak valódi megoldást kínálni.
Facebook hirdetéskezelőben az elérhető közönség nagysága
A Facebook hirdetéskezelőjében is ajánlott szétnézned, ahol elérhető egy célközönség létrehozási szekció a hirdetések célzásához.
Illusztráció a Facebook hirdetéskezelőjéből a célközönség szűrésére hirdetésekhez. Forrás: Facebook
Itt azt a maximálisan elérhető célközönséget tudod definiálni, akik számodra relevánsak és akiknek a Facebook rendszere képes hirdetéseidet célzottan megjeleníteni. A rendszer a háttérben tulajdonképpen a piaci szereplők követőtábora, illetve a korábbi érdeklődési minták alapján kalkulálja a maximálisan elérhető közönséget.
A jövőbeni konkurenciád Facebook hirdetéstárában mutatott hirdetései
Ha eddig minden korábbi pontban foglalt ellenőrzés biztató volt, utolsóként érdemes a Facebook hirdetéstárába is ellátogatnod. Ezen a felületen, amennyiben már konkrét konkurenseket beazonosítottál, az adott cég oldalának nevére rákeresve megnézheted, hogy milyen hirdetéseket futtat jelenleg. Duplán jól jársz, ha kicsit “kémkedsz” a konkurencia után, hiszen amellett, hogy kiderül milyen ajánlatokat futtat jelenleg, még a hirdetések intenzitásával kapcsolatban is képbe kerülsz.
Ha mindezek után még mindig biztató adatokkal rendelkezel, végre elindulhatsz online bizniszed tényleges felépítésének izgalmas útján. A számok már azt mutatják, hogy van elég vevő a piacon, de vajon képes leszel hatékonyan megszólítani őket és elnyerni a bizalmukat? Ennek mikéntjére keressük a választ az online bozótvágás következő részében.
A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész
- Kivitelezés: 2. rész