Az előző héthez hasonlóan még továbbra is maradunk az üzleti modell validásának kivesézésénél még a kivitelezés előtt, hogy ismét jópár kérdéssel kevesebb legyen benned, mire a cikk végére érsz!
Business Model Canvas
Egy komoly üzleti terv megírásának nekiülni nem feltétlenül a legkellemesebb feladat, ugyanakkor felelőtlenség lenne vagyonodat kockáztatni a vállalkozással, és belefogni a kivitelezés fázsába anélkül, hogy nem lenne jó rálátásod az üzleted eredményességére hatással lévő összes fontos területre. Szerencsére a közelmúltban megalkottak egy olyan egy oldalas üzleti terv modellt, az Üzleti Terv Vásznat (Business Model Canvas), ami egyrészt könnyen elkészíthető, ugyanakkor egyszerűségénél fogva jó átláthatóságot biztosít a működést befolyásoló kulcselemek között.
A Business Model Canvas segítségével te is átláthatóvá teheted üzleti modelled
Vegyük sorra, mik is ezek az elemek és milyen kérdéseket kell megválaszolnod:
- Kulcspartnerek
- Kivel kell együtt dolgoznod az üzlet működtetése során?
- Milyen egymásrautaltság van köztetek?
- Mi történik, ha a partnerrel egyik-napról a másikra nem tudsz tovább együttműködni?
- Kulcstevékenységek
-
- Milyen tevékenységeket folytatsz?
-
- Ki hajtja végre ezeket a tevékenységeket?
-
- Mi szükséges ahhoz, hogy ezek a tevékenységek zökkenőmentesen végigmehessenek?
- Kulcs erőforrások
-
- Milyen erőforrásokból gazdálkodsz?
-
- Milyen képességekkel bírsz, mi az amiben segítségre lesz szükséged?
- Értékajánlat
-
- Hogyan segítesz a célközönségednek?
-
- Mi az, amiben újat vagy többletértéket tudsz nyújtani?
- Vevőkapcsolatok
-
- Hogyan készülsz fel ügyfeleid kérdéseinek/panaszainak kezelésére?
-
- Milyen ügyfélproblémák merülhetnek fel és hogyan hárítod el ezeket?
-
- Ki lesz az ügyfelek kezeléséért felelős személy?
- Elosztási csatornák
-
- Milyen értékesítési csatornákon keresztül szerezhetnek tudomást rólad az ügyfeleid?
-
- Hogyan tudnak vásárolni tőled?
-
- Hogyan jut el a terméked a vásárlókhoz?
- Célpiac
-
- Kik az ideális ügyfeleid és milyen problémáik vannak?
-
- Hogy néz ki az ideális ügyfeled vásárlói életútja?
-
- Mikor alakul ki az ügyfeleid problématudatossága és mikor állnak készen a vásárlásra?
-
- Mi történik az ügyfelekkel vásárlás után?
- Költségstruktúra
-
- Mekkora a terméked/szolgáltatásod bekerülési költsége?
-
- Milyen fix költségeid vannak havonta?
-
- Milyen változó költségeid vannak?
-
- Milyen egyéb költségeid merülnek fel a vállalkozás működtetése kapcsán?
-
- Mekkora készpénzállománnyal kell rendelkezned, hogy vállalkozásod zökkenőmentesen működhessen akkor is ha mondjuk fél évig nem a terveid szerint alakulnak a dolgok?
- Bevételi csatornák
-
- Milyen elvárt havi vállalkozói bevétel mellett érdemes működtetned a céged?
-
- Mekkora értékesítést kell lebonyolítanod havi szinten, hogy a tervezett bevétel elérhető legyen?
-
- Hogyan skálázható az üzleted?
Elvárt vállalkozói bevételhez szükséges profit kalkulálása – Mikor jön ki a matek?
A fenti kérdésekre mind-mind választ kell adnod még a kivitelezés előtt, hogy stabilan működő vállalkozást építhess. Két területet külön kiemelnék, amelyek elengedhetetlenek, hogy sikerrel indulhass, ezek pedig: a valós igények kielégítése és a megfelelő árazás. Egy konkrét példán keresztül személtetem, hogy hová is kellene eljutnod:
Tételezzük fel hogy, az összes költséged figyelembe vételével 100 000 Ft-ra árazod be terméked, mely eladási árból 20 000 Ft profitra teszel szert. Ha szeretnél havi 1 millió Ft-os profitot realizálni az eladásokból, legalább 50 db terméket kell értékesítened havonta és 5 millió Ft-os forgalmat kell generálnod.
Profit/hó = (Termék ára – termék bekerülési ktsg.-e ) * Havi értékesítés
1 000 000 Ft/hó = (100 000 Ft – 80 000 Ft) * 50 db/hó
Minden vállalkozás működtetésének költségei változóak, a lényeg, hogy tisztában legyél ezekkel a tételekkel, mert a rosszul beárazott termékeken akár folyamatosan egyre csak többet veszíthetsz az értékesítési volumen növekedésével.
Ha garantáltan nem akarod megégetni magad, akkor úgy kalkulálj, hogy a havonta betervezett profit felével és dupla költséggel számolva is megérje vállalkoznod, mert ekkor lesz elegendő mozgástered változó piaci környezet esetén is.
A cikksorozat eddigi részeit innen könnyedén eléred:
- Bozótvágás az online vállalkozások dzsungelében
- Mik az esélyeid, ha online vállalkozol?
- Tanulj gyorsan, hogy az élre törhess
- Mitől függ, hogy siker vagy rémálom lesz számodra az online vállalkozás?
- Szükséged van egyáltalán weboldalra vagy elég lehet egy Facebook oldal is?
- Egy sikeres weboldal projekt életszakaszai: Előkészítés
- Marketing szövegírás és grafikai tervezés
- Kivitelezés
- Indulás után
- A weboldal projekt 3 alappillére
- Érdeklődőszerzés
- Élményteremtés
- Konvertálás: Érdeklődőkből vevők
- Vevőgondozás
- Eredményességet befolyásoló tényezők: márka, pozicionálás és szöveges tartalom
- Eredményességet befolyásoló tényezők: megjelenés, használhatóság, hatékonyág, betöltési sebesség
- Kivizetelző választás: Velük vagy nélkülük?
- Kivitelező választás: Időhorizontok és kivitelezők
- Gyakorlati projektmenedzsment: Miért menedzseld saját magad a projektet?
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni? – 1. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Kikkel fogsz együtt dolgozni – 2. rész
- Gyakorlati projektmenedzsment: Milyen teendők várnak rád?
- Feladatok, felelősök és buktatók
- A projekt komplexitását növelő tényezők
- Tévhitek a weboldalprojekttel kapcsolatban
- Kivitelezés: 1. rész