Sikeres kulcsszókutatás: Az elmúlt évek változásai

A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás (SEO) egyik, ha nem a legfontosabb része. De sokan nem tudják, hogy ez nem kifejezetten csak a SEO-ra vonatkozik. 

A kulcsszókutatás bármely tartalomgyártás alapja, legyen szó közösségi médiáról, blogposztokról, YouTube videókról vagy épp podcastekről.

Miért?

Kulcsszókutatás gyorstalpaló

A Google a világ legnagyobb keresőmotorja, több, mint 90%-os piaci részesedéssel. Ez már majdnem monopólium szint.

Ez azért fontos, mert iszonyatos mennyiségű adattenger áll a rendelkezésére, hiszen mindenki rajtuk keresztül keres.

A kulcsszókutatással ezeket az adatokat szeretnénk megtalálni, pontosabban azt, hogy mire is keresnek rá a felhasználók – tehát mire kíváncsiak az emberek.

Hozzáférést kapunk a belső vágyaikhoz, félelmeikhez, problémáikhoz, kérdéseikhez.

Tehát a kulcsszókutatás jóval több, mint a keresőoptimalizálás. Sokkal inkább piackutatásnak tekinthető, és nagy változásokon ment keresztül az utóbbi években.

A sikeres kulcsszókutatás változásai az utóbbi években

Ahhoz, hogy erről beszélhessünk, először definiálnunk kell, mi számít sikeresnek.

Alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy olyan szavakat és kifejezéseket találjunk, amire:

  • Magas a keresési mennyiség (tehát sok embert érdekel)
  • Alacsony a verseny (tehát minél kevesebb energiával érhetjük el az 1. helyet).

Erre a legkézenfekvőbb megoldást a Google saját kulcsszóelemző programja adta.

Google Keyword Planner

A Google Keyword Planner (GKP) egyenesen a medve barlangjából szállít nekünk adatokat, magától a Google-től.

Régebben ez volt a kulcsszókutatás alapja, hiszen ki ismerhetné jobban az adatokat, mint maga a keresőmotor?

Mára azonban ez megváltozott.

Bár a program ingyenes maradt, a Google teljesen a saját hirdetési rendszerére szabta, a Google Ads-hoz.

Ha például rákeresünk szerencsejáték témában az ötöslottóra, akkor ezt találjuk:

Sajnos a havi keresési mennyiségek már nem pontosak, a versenyt már a hirdetésekre mutatja és nem az organikus találatokra, és ami a legnagyobb hátránya, csak nagyon szorosan kapcsolódó kifejezéseket ad ki, amik magunktól is eszünkbe jutnak az esetek nagy részében.

Ennél idővel egyel jobb megoldást nyújtottak az ingyenes programok, amelyek a Google automatikus kulcsszójavaslatait elemzik ki nekünk.

Ha szeretnél mélyebben elmélyedni a kulcsszókutatás rejtelmeibe, javaslom, hogy vess egy pillantást a Google ingyenes képzésgyűjteményére, ahol kívülről-belülről megismerheted a keresőmotorok működését és így hatékonyabban tudod majd megcélzandó kulcsszavaidat is összeválogatni.
Skillshop Student Catalog

Ubersuggest

Az Ubersuggest és a hasonló programok tulajdonképpen azt csinálják, hogy a beírt keresőszóhoz mindig hozzá írnak egy betűt, és az így kapott javaslatokat gyűjtik ki nekünk.

Ezt láthatjuk a Google-ban, ha például a fogászat szóhoz (és témakörhöz) hozzáírunk egy “a” betűt. A Google elkezdi kiegészíteni a keresést, megpróbálja megtippelni, mire is gondolhattunk.

Az Ubersuggestben az összes ilyen kifejezést megkapjuk, és még egy lépéssel többet is:

  • Pontos keresési mennyiségeket
  • Valós SEO (organikus) nehézséget és versenyt
  • Jóval több kifejezést, mint amennyit a Google megmutat

Az előbb említett fogászati példánál maradva ezt kapjuk:

Ez már komoly fejlődést jelentett az utóbbi években a Google Keyword Plannerhez képest, azonban még mindig elég limitált volt, hiszen csak azokat a szavakat adta ki, amelyeket a Google használt az automatikus kiegészítésben.

Ekkor jöttek képbe a tökéletes megoldást nyújtó profi SEO eszközök, amelyek a mai napig a csúcsot jelentik.

A jéghegy csúcsa: Moz, Ahrefs, SEMrush

Ezek a szoftverek már évek óta a legjobbak a keresőoptimalizálás piacon, mert szinte mindent tudnak, amire egy tartalomgyártással foglalkozó szakembernek szüksége lehet.

Nem csak a Google-ből kiszedett kifejezéseket, hanem ehhez szorosan vagy lazán kapcsolódó több száz más kulcsszót is kiadnak minden egyes kifejezéshez.

A keresési mennyiségeket szinte tű pontosan megmutatják.

Bármely oldalról elemzéseket mutatnak, hogy mely aloldalak, kifejezések hozzák a legjobb számokat.

Tehát röviden: Kimaxolják a piackutatás szinte minden részét.

Sajnos ennek ára van. Míg az első 2 szoftver, amit említettünk (GKP, Ubersuggest) teljesen ingyenesek, addig a profi eszközök fizetősek.

Érdemes azonban kipróbálni a próbaidőszakot mindnél, mert ez nagyon kedvező áron, vagy akár ingyen ad betekintést a program működésébe, és ez után könnyen eldönthető, hogy megéri-e a pénzt, amit elkérnek.

Ugyanis már kicsi, induló oldalak esetében is találsz hasznos infokat benne. Ilyen a Sikermánia weboldala, ami nemrég indult csak, de máris rengeteg kulcsszóra kezdett el feljönni a Google találati oldalain a top 30-40 kifejezés közé meditáció, motiváció, jóga témakörben.

Ezt pedig az Ahrefsben jól lehet láni. Az Ahrefs a Google-hez hasonlóan kiváló tananyaggal rendelkezik eszközeinek megismeréséhez, amivel rövid időn belül kulcsszókutatási szakértőt faraghatsz magadból.
https://ahrefs.com/academy

Összefoglalás

A kulcsszókutatás nem csak a SEO-ról szól, sokkal inkább a piackutatásról.

Komoly átalakulásokon ment keresztül az utóbbi években, aminek során eljutott oda, hogy ma már szinte bármilyen adatot és kifejezést meg tud mutatni, ha tudjuk, hol keressük!

DX Labz