A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás (SEO) egyik, ha nem a legfontosabb része. De sokan nem tudják, hogy ez nem kifejezetten csak a SEO-ra vonatkozik.
A kulcsszókutatás bármely tartalomgyártás alapja, legyen szó közösségi médiáról, blogposztokról, YouTube videókról vagy épp podcastekről.
Miért?
Kulcsszókutatás gyorstalpaló
A Google a világ legnagyobb keresőmotorja, több, mint 90%-os piaci részesedéssel. Ez már majdnem monopólium szint.
Ez azért fontos, mert iszonyatos mennyiségű adattenger áll a rendelkezésére, hiszen mindenki rajtuk keresztül keres.
A kulcsszókutatással ezeket az adatokat szeretnénk megtalálni, pontosabban azt, hogy mire is keresnek rá a felhasználók – tehát mire kíváncsiak az emberek.
Hozzáférést kapunk a belső vágyaikhoz, félelmeikhez, problémáikhoz, kérdéseikhez.
Tehát a kulcsszókutatás jóval több, mint a keresőoptimalizálás. Sokkal inkább piackutatásnak tekinthető, és nagy változásokon ment keresztül az utóbbi években.
A sikeres kulcsszókutatás változásai az utóbbi években
Ahhoz, hogy erről beszélhessünk, először definiálnunk kell, mi számít sikeresnek.
Alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy olyan szavakat és kifejezéseket találjunk, amire:
- Magas a keresési mennyiség (tehát sok embert érdekel)
- Alacsony a verseny (tehát minél kevesebb energiával érhetjük el az 1. helyet).
Erre a legkézenfekvőbb megoldást a Google saját kulcsszóelemző programja adta.
Google Keyword Planner
A Google Keyword Planner (GKP) egyenesen a medve barlangjából szállít nekünk adatokat, magától a Google-től.
Régebben ez volt a kulcsszókutatás alapja, hiszen ki ismerhetné jobban az adatokat, mint maga a keresőmotor?
Mára azonban ez megváltozott.
Bár a program ingyenes maradt, a Google teljesen a saját hirdetési rendszerére szabta, a Google Ads-hoz.
Ha például rákeresünk szerencsejáték témában az ötöslottóra, akkor ezt találjuk:
Sajnos a havi keresési mennyiségek már nem pontosak, a versenyt már a hirdetésekre mutatja és nem az organikus találatokra, és ami a legnagyobb hátránya, csak nagyon szorosan kapcsolódó kifejezéseket ad ki, amik magunktól is eszünkbe jutnak az esetek nagy részében.
Ennél idővel egyel jobb megoldást nyújtottak az ingyenes programok, amelyek a Google automatikus kulcsszójavaslatait elemzik ki nekünk.
Ha szeretnél mélyebben elmélyedni a kulcsszókutatás rejtelmeibe, javaslom, hogy vess egy pillantást a Google ingyenes képzésgyűjteményére, ahol kívülről-belülről megismerheted a keresőmotorok működését és így hatékonyabban tudod majd megcélzandó kulcsszavaidat is összeválogatni.
Skillshop Student Catalog
Ubersuggest
Az Ubersuggest és a hasonló programok tulajdonképpen azt csinálják, hogy a beírt keresőszóhoz mindig hozzá írnak egy betűt, és az így kapott javaslatokat gyűjtik ki nekünk.
Ezt láthatjuk a Google-ban, ha például a fogászat szóhoz (és témakörhöz) hozzáírunk egy “a” betűt. A Google elkezdi kiegészíteni a keresést, megpróbálja megtippelni, mire is gondolhattunk.
Az Ubersuggestben az összes ilyen kifejezést megkapjuk, és még egy lépéssel többet is:
- Pontos keresési mennyiségeket
- Valós SEO (organikus) nehézséget és versenyt
- Jóval több kifejezést, mint amennyit a Google megmutat
Az előbb említett fogászati példánál maradva ezt kapjuk:
Ez már komoly fejlődést jelentett az utóbbi években a Google Keyword Plannerhez képest, azonban még mindig elég limitált volt, hiszen csak azokat a szavakat adta ki, amelyeket a Google használt az automatikus kiegészítésben.
Ekkor jöttek képbe a tökéletes megoldást nyújtó profi SEO eszközök, amelyek a mai napig a csúcsot jelentik.
A jéghegy csúcsa: Moz, Ahrefs, SEMrush
Ezek a szoftverek már évek óta a legjobbak a keresőoptimalizálás piacon, mert szinte mindent tudnak, amire egy tartalomgyártással foglalkozó szakembernek szüksége lehet.
Nem csak a Google-ből kiszedett kifejezéseket, hanem ehhez szorosan vagy lazán kapcsolódó több száz más kulcsszót is kiadnak minden egyes kifejezéshez.
A keresési mennyiségeket szinte tű pontosan megmutatják.
Bármely oldalról elemzéseket mutatnak, hogy mely aloldalak, kifejezések hozzák a legjobb számokat.
Tehát röviden: Kimaxolják a piackutatás szinte minden részét.
Sajnos ennek ára van. Míg az első 2 szoftver, amit említettünk (GKP, Ubersuggest) teljesen ingyenesek, addig a profi eszközök fizetősek.
Érdemes azonban kipróbálni a próbaidőszakot mindnél, mert ez nagyon kedvező áron, vagy akár ingyen ad betekintést a program működésébe, és ez után könnyen eldönthető, hogy megéri-e a pénzt, amit elkérnek.
Ugyanis már kicsi, induló oldalak esetében is találsz hasznos infokat benne. Ilyen a Sikermánia weboldala, ami nemrég indult csak, de máris rengeteg kulcsszóra kezdett el feljönni a Google találati oldalain a top 30-40 kifejezés közé meditáció, motiváció, jóga témakörben.
Ezt pedig az Ahrefsben jól lehet láni. Az Ahrefs a Google-hez hasonlóan kiváló tananyaggal rendelkezik eszközeinek megismeréséhez, amivel rövid időn belül kulcsszókutatási szakértőt faraghatsz magadból.
https://ahrefs.com/academy
Összefoglalás
A kulcsszókutatás nem csak a SEO-ról szól, sokkal inkább a piackutatásról.
Komoly átalakulásokon ment keresztül az utóbbi években, aminek során eljutott oda, hogy ma már szinte bármilyen adatot és kifejezést meg tud mutatni, ha tudjuk, hol keressük!