3 KÖZÖS SZEZON, közel hatszorosára növelt bevétel


Megbízható kezekben garantált a fejlődés

ESETTANULMÁNY

Honnan kezdtük az építkezést?

Miután a mi gondjainkra bízták az edesburgonya.bio weboldal új alapokra helyezését, az akkor weboldalon végzett vizsgálatok során hamar arra a következtetésre jutottunk, hogy technikailag és dizájn szempontjából is több sebből vérzik.

Különféle tesztek és mérések segítségével több komoly tanulságot sikerült levonnunk. Hogy ezek alapján milyen tervvel álltunk elő, és hogy ez mennyire vált be? Az esettanulmányból többek közt ezekre is fény derül!

S…ablonból várat?

Persze, a sablonoknak is megvan a létjogosultsága, egy adott határig hasznos eszköz lehet. Viszont egy magas látogatószámú, webshoppal rendelkező weboldal esetében ez a megoldás olyan mértékű lassulást eredményezhet a hozzá nem értő kezekben, amivel számottevő bevételtől eshetsz el és további problémák egész garmadáját is a felszínre hozhatja. 

Ugyanis a sablonokból összerakott oldalak bár olcsóak és mutatósak lehetnek, pont az univerzalitásuk a rákfenéjük. Mivel minden komponens alapból elérhető bennük ezért feleslegesen nagy a kód és a sebességoptimalizálási szempontokat mellőző „összekattintgatott” felület végeredménye egy még lassabb és így még kevesebb pénzt termelő oldal lesz.

A professzionalitást nélkülöző megjelenés, a későbbi módosításokkal és javíthatóságokkal járó huzavona pedig olyan megjósolhatatlan veszélyek, amik sajnos csak akkor fognak benned tudatosulni, ha saját “bőrödön” tapasztalod meg őket.

Oldalbetöltési sebesség a 90’-es évekből.

Az edesburgonya.bio egy a fentiekben leírakhoz hasonló sablont használt, amelyet több bővítmény is kiegészített. Ezeken kívül még a vásárláshoz, számlázáshoz, hírlevelekhez és egyéb funkciókhoz elengedhetetlen extra bővítmények is telepítve voltak. Így nem csak felesleges bővítményekkel “hízlalták” az oldal méretét, de sokszor pár soros, alapvető kódok használata helyett is ezt az erőforrást nem kímélő megoldást választották.

Az oldal betöltési sebessége ebben az esetben már kritikusan lassú volt, a felhasználói élményt is rontotta, megnehezítette a vásárlás folyamatát. 

Ezután egy rosszul beállított  gyorsítótárazási bővítményben látták az utolsó reményt, ami a betöltési időt legalábbis tűrhető szintre hozhatja. Az ilyen bővítmények valóban hasznosak lehetnek a betöltési sebességre nézve viszont sok erőforrást használnak fel szerver oldalról. 

Ebben az esetben is ez lett a szűk keresztmetszet. A teljesen alap szerver webáruházak kiszolgálására alkalmatlan erőforrásait ugyanis a bővitmény teljesen felzabálta. Ez olyan mértékeket öltött, hogy az oldal tárhelyszolgáltatója több alkalommal is kénytelen volt korlátozni az oldal elérését a stabilitás megőrzése érdekében, több-kevesebb sikerrel.

Magyarul a sablon alapvető hátulütőit egy átgondolatlan, rosszul kivitelezett munkával sikerült tovább tetézni. A felületes oldalfelépítésből kifolyólag és a rengeteg, sokszor felesleges bővítmény alkalmazása miatt az oldal egyre jobban belassult. A teljes tartalombetöltés akár 15 másodpercet is igénybe vett.

Ezek után nem csoda, hogy az sebesség optimalizálási feltételeknek egyáltalán nem felelt meg az oldal és a Google által adható legrosszabb besorolással rendelkezett.

Legalább a dizájn rendben volt, nem? Nem…

Nem szeretnénk elfogultnak látszani, de sajnos az az igazság, hogy a technikai gondokhoz hasonlóan ez a probléma is a sablonból készült weboldalban gyökerezett.  Az oldal megjelenésében első ránézésre felfedezhető volt a profi dizájn egyik alappilléreként szolgáló konzisztencia hiánya. 

Mert mit is csinálsz egy sablonnál? Saját igényeidet próbálod egy véglegesített elrendezéshez rendezni, ami legjobb esetben is csak nagyjából azt az eredményt hozza, amire vágytál. A sablonokat alapvetően grafikusok készítik, így kétség sem fér ahhoz, hogy legtöbbször tök jól néznek ki. Azonban, mivel nem specifikusan a te szövegezésedhez és termékedhez/szolgáltatásodhoz lett szaba, szinte garantálható, hogy a kettő nem lesz harmóniában. 

Ezt követően jönnek a képeid, amelyek csak nagyjából illenek a neked tetsző, vagy fejlesztőd által választott sablon elemeihez, a végeredmény pedig egy kompromisszumokkal teli arculat lesz.

A másik dizájn érintő probléma a reszponzivitás volt. Mivel jóideje már nem csak asztali számítógépről, sőt javarészt mobil eszközökről (tablet, okostelefon, stb.) böngésszük a webet, fontos, hogy különböző felbontású és méretű kijelzőkön is könnyen olvasható, egyszerűen bejárható, méretezés és felesleges görgetés nélkül “fogyasztható”, egyszóval reszponzív legyen a tartalom.

Az edesburgonya.bio esetében ez olyannyira nem volt megoldva, hogy okostelefonról számos felület szinte teljesen használhatatlannak bizonyult. Az gondoljuk, az ebből adódó hátrányokat nem kell részletezni.

Nehézkes kezelhetőség, aminek a felhasználói élmény itta meg a levét.

Egy webshoppal rendelkező weboldal esetében a vásárlási folyamatnak kiemelt szerep jut, ami a kellő hangsúly ráfordítása nélkül akár a vállalkozás komplett jövőjére is rányomhatja a bélyegét. A berzencei édesburgonyára vágyók ezen a fronton is több kellemetlenséggel találták szembe magukat:

  • Mindenek előtt nehézkes volt mind a kosár, mind a pénztár oldalak használata. Jobb eseten is hosszú percek és kitartó próbálkozások eredményeként lehetett feladni egy rendelést.
  • Nem volt például világos, hogy a megvásárolni kívánt terméket sikeresen a kosárba helyezték-e, mivel erről a régi oldalon semmiféle visszajelzést nem kaptak.
  • Aki ennek ellenére mégis eljutott a pénztárig, az oldalon több olyan gombot nem talált, ami a vásárlás magabiztos lebonyolításához nélkülözhetetlen lett volna.
  • A főoldalt böngészve a látogató eredménytelenül kereste azokat információs blokkokat és vásárlást segítő elemeket, amik segítették volna a döntésében és lényegesen egyszerűbbé tették volna a dolgát.
  • Sem a főoldalon, sem az aloldalak egyikében nem volt megtalálható részletes tájékoztatás a fizetéssel és szállítással kapcsolatos tudnivalókkal kapcsolatban.

Marketing és kommunikáció félgázon.

A vállalkozás már weboldala hozzánk kerülésekor hazánkban igen nagynak mondható, de viszonylag inaktív követőbázissal rendelkezett. Ehhez valószínűleg termékük magáért beszélő minősége járult leginkább hozzá, a rendelkezésre álló marketing eszközöket és a követőkkel való kommunikációt tekintve ugyanis még rengeteg kiaknázatlan lehetőségük volt.

Habár volt saját Facebook oldaluk és egy külön csoportot is létrehoztak az édesburgonya iránt érdeklődőknek, ezek kezelése hagyott pár kívánnivalót maga után. A kommunikáció ekkor még viszonylag rendszertelennek, lassúnak és esetenként hiányosnak is volt mondható, az ügyfélelégedettség kárára.

Igyekeztek kihasználni a népszerű közösségi oldal hirdetési felületében rejlő potenciált is, ám a célközönség pontos meghatározásának hiánya és a nem megfelelően felállított stratégia együttes hatására üzenetük nem, vagy igen ritkán talált célba.

Néhány marketing “guru” tévesen azt állítja, hogy az email marketing már közel sem olyan eredményes, mint 5-10 éve volt. Mi ezzel azért vitatkoznánk, így az edesburgonya.bio egyik fő marketing feladatának az e-mail lista építésére és kihasználására helyezett nagyobb hangsúlyt határoztuk meg, mivel ezek ekkor még eléggé háttérbe szorultak.

Mivel a vállalkozás nem csak fogyasztásra kínál édesburgonyát, de palántáikat is elérhetővé tették a kertészkedni, termeszteni vágyók számára, követőik két eléggé elkülönülő csoportot alkotnak. Viszont a teljes követőbázis kategorizálása semmilyen módon nem volt megoldva amikor elkezdtünk dolgozni a projekten, így a kommunikáció a legnagyobb erőfeszítések ellenére sem érhetett a maximális hatékonyság közelébe sem.

Ezzel a 4 fő szempontból vizsgált eredményesség utolsó hiányzó láncszemeit is feltérképeztük, így nem volt más hátra, minthogy beindítsuk a DX Labz sikergépezetét…

Kezdjük a (technikai) alapokkal!

A betöltési sebesség fontosságának margójára:

Iparági mérések alapján minden 2 másodperc feletti újabb másodpercnyi betöltési idő 7%-os látogatóvesztéssel jár. Ha a kezdőképernyő betöltési sebességét vesszük alapul a régi oldal 6.29 másodperccel tovább váratta a látogatókat az elfogadottnál – ez akár 44%-os eredményvesztéssel is járhatott. Ha azt feltételezzük, hogy egy ilyen weboldal évi 10 millió forintos forgalmat bonyolít, a lassú betöltés miatt ez akár 7,8 millió forint kiesést is jelenthet ennyi idő alatt.

Így hát elsőként a korábban még jóindulattal is maximum döcögősnek nevezhető betöltési sebességet varázsoltuk villámgyorssá.

A weboldal alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy csak a teljes újraírás jelenthet megoldást az egyre sürgetőbb problémára. Ehhez egyedi kódokat használva írtuk újra a weboldal minden olyan részét, ahol későbbi dinamikus módosítások nem voltak tervben, miközben a felesleges bővítményeket száműztük az oldalról, és csak azokat tartottuk meg, amik valóban segítették működést.

A lehető legegyszerűbb és leggyorsabb megoldásokat alkalmaztuk az újraíráskor, így sikerült is nagymértékben csökkenteni a megírt kód mennyiségét. Ezzel jelentősen gyorsítottuk a betöltési sebességet és javítottuk a felhasználói élményt.

Korábban egyértelművé vált, hogy a szerver erőforrásai köszönőviszonyban sincsenek a látogatóforgalom igényeivel, így egy nagyobb teljesítményű tárhelyre költöztettük át a weboldalt, amihez a már korábban említett gyorsítótárazási bővítményt helyesen konfigurálva adtuk hozzá.

Ezek után már csak a vásárlói adatbázist, a rendeléseket és a termékeket, valamint a bejegyzéseket kellett áthelyeznünk a régi oldalról az az újra. Ezzel tartalmilag el is készült az új weboldal.

A bővítmények és beépülő modulok beállításával elkezdődött az új oldal tesztelése. Az eredmények alapján apró finomításokat még elvégeztünk az új weboldalon, komolyabb változtatásokra azonban már nem volt szükség.

Az edesburgonya.bio így már korlátozásások és kihagyások nélkül volt elérhető és látogatható az érdeklődők számára, a többi fejlesztéssel együtt pedig a lehető legtöbb sebességoptimalizálási feltételnek tökéletesen megfelelt. Ezáltal nem csak a Google találati rangsorában került előrébb az oldal, de a vásárló lemorzsolódási arány is több, mint 50%-os javulást mutatott.

Újraszabott dizájn.

Ne a tartalom készüljön a dizájnhoz, hanem fordítva!

A fenti elvekhez hűen szerettünk volna a kialakult stílusjegyek és színvilág megtartásával készült, de a meglévő szöveges és képi tartalomra szabott, a korábbinál harmonikusabb hatást keltő dizájnt megalkotni.

Ebből a szempontjából a weboldal viszonylag egyszerű volt, így a stílus újraírása jelentette a legkissebb gondot. A meglévő holnap vázát használva, az alapoktól kezdve építettük fel a régi oldal alapvető stíluselemeit (betűtípus, színek, képek) – most viszont már a konzisztens megjelenést és az oldal betöltési sebességét, valamint a minden eszköz esetén optimális megjelenítést is szem előtt tartottuk.

Az újraírt kódnak köszönhetően innentől kezdve az okostelefonokról, tabletekről az oldalra látogatóknak sem volt haladó szintű türelemjáték, vagy egyes esetekben lehetetlen küldetés a weboldal bizonyos részeinek használata. Számukra is jól fogyasztható tartalmat, méretezés és extra erőfeszítések nélkül bejárható oldat tudtunk biztosítani.

Mivel jól ismerjük a kód minden sorát, és állandó figyelmet szentelünk a látogatók visszajelzéseire, folyamatos módosításokkal és javításokkal tudjuk még tovább tökéletesíteni a felhasználói élményt, melyben az egyik legkorszerűbb marketinges analitikai szoftver is segítségünkre van.

Mindemellett az alapvető dizájnelemek birtokában a márka reklámanyagainak és egyéb kiadványainak tervezésekor is mindig van hova nyúlnunk, ezzel segítve a brandépítés folyamatát.

Elégedett vásárlók… elégedett vásárlók mindenütt!

A webshophoz érve jópár kisebb-nagyobb sziklát kellett elgörgetnünk az egyszerű, felhasználóbarát vásárlási folyamathoz vezető útról:

  • Teljes egészében át kellett dolgoznunk a vásárlás menetét.
  • A kosár tartalmának egyszerű és egyértelmű ellenőrizhetőségét egy mindig, minden oldalon jól látható ikon segítségével orvosoltuk.
  • A termékeknél azonnali linkeket alkalmaztunk a gyorsabb vásárlási folyamat jegyében.
  • A dizájnhoz hasonlóan itt is folyamatos módosításokkal és javításokkal tudjuk még tovább tökéletesíteni és egyszerűsíteni az élményt, a vásárlói visszajelzések alapján.
  • Minden a webáruházban elérhető terméket részletes leírásokkal, érdekességként olvasható információkkal és tájékoztatókkal egészítettünk ki.
  • GY.I.K. szekcióba csoportosítottuk azokat a kérdéseket, amelyek a leggyakrabban felmerültek az érdeklődőkben és vásárlókban.
  • Dokumentációba foglaltuk mindazt, ami a vásárlásban segíthet, illetve külön segédanyagot hozunk létre szintén ebből a célból.

Hármasba kapcsoltuk a marketinget!

Már a projekt kezdetekor számtalan olyan ötletünk volt, ami a későbbiekben a követőbázis építésében, és a meglévő követőkkel kialakult kapcsolat ápolásában is telitalálatnak bizonyult. Ezeket időközben további elképzelésekkel bővítettük ki.

A közösségi oldalakon történő kommunikáció felpezsdítése is ezek közé tartozott. A beérkezett üzenetekre és a bejegyzésekhez érkezett kommentekre a követők gyors, és naprakész válaszokat kapnak. 

A szezon alatt éppen aktuális és lényeges információkról heti több alkalommal tájékoztatjuk a vásárlókat Facebook bejegyzések és hírlevelek segítségével. Ahhoz, hogy ez a lehető legeredményesebb lehessen, a vállalkozás oldala mellett további 3 csoportot hozunk létre és moderálunk napi szinten. Ezekben a csoportokban a termesztés iránt érdeklődők, illetve a gasztronómia szerelmesei találnak érdekes tartalmakat az édesburgonyával kapcsolatban.

Hirdetések terén az ad-hoc módon létrehozott kampányokat és a szükséges kutatómunkát nélkülöző célközönségeket felváltotta egy átgondolt hirdetési stratégia, melyet az ügyféllel közösen, folyamatos egyeztetések mentén dolgozunk ki. Az akciók és kedvezmények szintén ennek a stratégiának a megalkotásakor kerülnek meghatározásra.

Az e-mail marketing is új dimenzióba lépett. Kiemelt hangsúly kapott a szegmentált listaépítés, melynek eredményeként mára közel 7000 embert tudunk e-mailben megszólítani az érdeklődési körének megfelelő információkkal, automatizált folyamatok segítségével.

Vásárlói vélemények terén számos, szintén automatizált űrlapot hoztunk létre, hogy mindig képesek legyünk tökéletesíteni a vállalkozás folyamatait.

A folyamatosan bővülő termékpalettát kiadványok, könyvek szöveges és vizuális tartalmának gyártásával, ellenőrzésével, valamint a felmerülő új termékek ötletének validálásával támogatjuk.

A visszatérő vásárlók részére igyekszünk folyamatos újdonságokkal, extra tartalmakkal szolgálni, míg az új vásárlók részére pedig egy minél egyszerűbb felületet és minél több támogató folyamat igyekszünk kialakítani.

Ez mind jól hangzik, de mit mutat a kassza?

Mielőtt rátérnénk a számokra – vagyis százalékokra, mivel egyértelmű okok miatt konkrét számokat nem írhatunk le – először röviden tisztázzuk a szezonév fogalmát.

Mivel édesburgonya esetén a betakarítás augusztus végére esik, így a szezonévet az augusztustól számított 12 hónapra nézzük.

Ennek értelmében az első éves közreműködést követően, a 2016 – 2017-es szezonévhez képest közel kétszeres bevételnövekedést értünk el. Elég jól hangzik ugye? 

Mit szólnál, ha azt mondanánk, hogy az ezt követő évben a megnövekedett bevételhez képest sikerült még nagyobbra, több mint duplájára duzzasztani a képzeletbeli pénztárgépet.

Persze, a hazai piac méreteiből adódóan az örökkévalóságig ezt a tempót szinte lehetetlenség lenne tartani, de azért még a tavalyi szezonévben is sikerült a 2018-2019-es bevétel 126%-át realizálni.

Az eredmények fényében kijelenthető, hogy a negyedik évében járó együttműködés minden szempontból sikeres, a kitűzött célokat teljes mértékben sikerül teljesíteni, sőt mondhatjuk túlteljesíteni is:

  1. Az oldal sebessége és stabilitása jelentősen javult.
  2. Szerver oldalról is rendeződtek a dolgok, mivel az erőforrás felhasználás a töredékére csökkent, még extrém látogatottság mellett is hiba nélkül üzemel az oldal.
  3. A dizájn a fő elemeket megtartva, harmonikusabb és erőforrás szempontból is kedvezőbb formát nyert, illetve teljesen reszponzívvá vált a weboldal, melynek köszönhetően minden eszközről zavartalanul, egyszerűen használhatják a látogatók.
  4. A vásárlók is elégedettek: zavartalanul vásárolhatnak és böngészhetnek az oldalon fennakadások nélkül, tehát a felhasználói és vásárlói élményen sikerült javítani.
  5. Szezonéves bevétel terén az elmúlt 3 év alatt összesen 568%-os növekedést sikerült elérnünk, ami kimagaslóan sikeres eredmény.

Az eredmények alapján nem lehet kérdés: megéri-e az oldal fejlesztési költségein spórolni néhány tízezer forintot – és ezzel már akár az első évben több millió forintnyi bevételtől elesni.

Ingyenes projekttérképünkkel
BIZTOSÍTJUK A KÖZÖS NEVEZŐT


150+ oldalnyi, ingyenes útmutató
weboldalad eredményességének felpörgetéséhez, interaktív formában az Online Gyorsítósáv könyv anyagából.

Az eredményes online vállalkozások térképe, ami mindig mutatja majd, hogy weboldalad adott életszakaszában milyen feladatok várnak rád!

BESZÉLJÜNK RÓLA
hogyan tudnánk neked segíteni


Felkeltettük érdeklődésed? Írj egy pár sort projektedről, és elmondjuk, miben fejlődhet szerintünk a branded, weboldalad, hogyan hagyhatod magad mögött végre a konkurenseidet és milyen megoldásokkal válhatsz piacvezetővé.

    *Ha szeretnéd, hogy telefonon is fel tudjuk veled venni a kapcsolatot vagy visszahívást szeretnél, kérjük add meg telefonszámodat is!

    Elolvastam és elfogadom az Általános Szerződési Feltételek-ben foglaltakat!